شناسهٔ خبر: 4783 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رسولی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

آخرین اقدامات برقی سازی قطار تهران - مشهد/ تجهیز قطارهای نوروزی به سیستم کنترل از راه دور/ تکمیل خطوط ریلی با اعتبارات کنونی ۳۰ سال طول می‌کشد

سعید رسولی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن ضمن تشریح آخرین اقدامات برای اجرای پروژه قطار برقی تهران – مشهد از تجهیز قطارهای نوروزی به سیستم کنترل از راه دور خبر داد و گفت: شاهد کاهش چشمگیر سوانح حوزه ریلی خواهیم بود.

سعید رسولی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه راه‌آهن به خودی خود از امنیت بسیار زیادی برخوردار است، گفت: گاهی اوقات سوانح ریلی همراه با خطای انسانی رخ می‌دهد که با تجهیز خطوط به کنترل هوشمند میزان این سوانح کاهش یافته است. همچنین به کارگیری ناوگان مدرن، اصلاح و بازسازی ایستگاه راه‌آهن و مسیرهای ورودی به شهرها در کاهش سوانح ریلی موثر است.

وی افزود: به تازگی تمام طول خط آهن تهران – مشهد به سیستم کنترل هوشمند مجهز شده است. درصددیم تمام قطارهای نوروزی را سیستم EPC مجهز کنیم، به کمک این سیستم سیر قطارها از راه دور کنترل می‌شود که حتما شاهد کاهش چشمگیر سوانح درحوزه ریلی در سال آینده خواهیم بود.

هزینه خرید هر دستگاه لوکوموتیو ۱۵ میلیارد تومان است

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن سرمایه‌گذاری بخش ریلی را خیلی کلان‌تر از سایر شقوق حمل و نقل خواند و یادآور شد: هزینه خرید هر دستگاه لوکوموتیو ۱۵ میلیارد تومان است و بخش خصوصی برای خرید هر دستگاه واگن مسافری ۲.۵ میلیارد تومان باید هزینه کند این در حالی است که سرمایه‌گذاری در بخش جاده‌ای خیلی کمتر از این رقم می‌شود. البته مزایای حمل و نقل ریلی در حوزه‌های ایمنی، امنیت، کاهش آلایندگی زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت خیلی بیشتر از حمل و نقل جاده‌ای است بنابراین سرمایه‌گذاری در طول زمان در این حوزه توجیه‌پذیر خواهد بود.

تکمیل خطوط ریلی در حال ساخت ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

وی اعتبارات دولتی را محدود خواند و گفت: اعتبار ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای خطوط ریلی در حال ساخت در کشور نیاز است اما سالانه حداکثر یک هزار میلیارد تومان به حوزه ساخت راه‌آهن تخصیص می‌یابد، به این ترتیب ۳۰ سال طول می‌کشد تا به افق ترسیم شده راه‌آهن برسیم. بنابراین باید شرایط را اقتصادی کنیم تا بخش خصوصی رغبت سرمایه‌گذاری داشته باشد.

قطار برقی زمان سفر ریلی تهران-مشهد را به ۶ ساعت کاهش می‌دهد/ آخرین اقدامات برای اجرای پروژه قطار برقی تهران – مشهد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره پروژه برقی سازی مسیر تهران - مشهد به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه اقدامات اصلی و اولیه از طریق کنسرسیوم ایران و چین و دریافت مجوز تشریفات، تعیین سهم آورده توسط بانک مرکزی برای احداث و راه‌اندازی قطار برقی تهران – مشهد صورت گرفته است. این خط آهن زمان سیر را از ۱۰.۵ ساعت به ۶ ساعت کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: توسعه پایدار و متوازن توسعه‌ای است که به همه ابعاد این بخش بپردازد. توسعه حمل و نقل ریلی در کنار توسعه خطوط لازم است تا کریدورها کامل شود و با کاهش اتلاف وقت و افزایش سرعت سیر بتوان چهره راه‌آهن را در ذهن مردم تغییر داد. احداث قطار‌های برقی و سریع‌السیر رویکرد جدیدی در کشور ایجاد می‌کند و ورود آن در حمل و نقل ریلی ایران انقلابی به پا می‌کند.

رسولی یادآور شد: ایجاد منابع پایدار برای شبکه ریلی بدون اتکا به بودجه دولتی و رفع موانع مالی از دیگر چشم‌اندازهای شرکت راه‌آهن به شمار می‌آید. شرکت راه‌آهن با کمک نظام بانکی به حل مسایل تکنیکی بخش خصوصی خواهد پرداخت./

نظر شما