شناسهٔ خبر: 47942 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌و‌نقل جاده‌ای در هفته گذشته:

 نقشه راه ایمنی راه‌های کشور پشتوانه علمی و عملیاتی چندین ساله دارد/ تکمیل فاز اول جاده طریق الرضا اقلید فارس/ تاکید بر کاهش هزینه و زمان برای توسعه ترانزیت میان ایران و ترکیه

جاده هراز اتصال سامانه‌های حمل سازمان دامپزشکی و شرکت نفت به سامانه بارنامه یرخط  سازمان راهداری، تشریح آخرین وضعیت نوسازی ۶۵ هزار کامیون فرسوده و آغاز سال ۲۰۱۸ با مشارکت ملی و همکاری جهانی سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حملو‌نقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

آغاز سال ۲۰۱۸ با مشارکت ملی و همکاری جهانی

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پیام تبریک سال نو میلادی ۲۰۱۸ به تمامي اعضاي خانواده بزرگ راه و حمل‌ونقل در سراسر جهان، اظهارداشت: به‌رغم تمامی دشواری‌ها، سال جديد را با مشاركت ملی و همکاری جهانی آغاز خواهيم کرد.

در حالي كه سال‌جاري به پایان خود می‌رسد، از ديدگاه‌هاي مختلف، سال ۲۰۱۷، با وجود بسیاری از موانع، مملو از دستاوردهای بسیار بود. ما می‌توانیم چندين موفقیت را بازبيني كنيم تا اهداف سال جديد را با سختكوشي و نوآوري فراتر، امكان‌پذير نماييم.

 نقشه راه پشتوانه علمی و عملیاتی چندین ساله دارد

تقی زاده با بیان اینکه «نقشه راه ایمنی راه‌های کشور یک برنامه ۱۰ ساله است» گفت: طی چندین سال اخیر کمیسیون ایمنی راه ها طرح‌های مطالعاتی مختلفی انجام داده و در دو سال اخیر نیز برنامه عملیاتی را تهیه کرده و به تصویب رسیده است. لذا این نقشه راه طی دو ماه اخیر تهیه نشده بلکه یک پشتوانه علمی و عملیاتی چندین ساله دارد.

تقی زاده تاکید کرد: صرفا افزایش قیمت سوخت یک اثربخشی نهایاتا در مدت يك تا دو ساله خواهد داشت و پس از آن شاهد انجام سفرها با استفاده از خودرو شخصی خواهیم بود ، مگر اينكه مبلغ افزايش یافته، صرف توسعه حمل و نقل عمومي شود. اما در صورتی  که یک شبکه گسترده حمل‌و نقل عمومی ترسیم شود و قیمت سوخت افزایشی نداشته باشد، مردم باز هم از خودرو شخصی استفاده می‌کنند. پس كل پكيج را بايد يكجا ديد.

تکمیل فاز اول جاده طریق الرضا اقلید فارس تا پایان سال ۹۶

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: فاز اول جاده طریق الرضا تا پایان سال ۹۶ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و با توجه به پروژه‌هایی که در شهرستان اقلید در حال اجراست و در مسیر ارتباطی چندین استان قرار گرفته در آینده این شهرستان با تحول عظیمی در حوزه‌های مختلف روبرو خواهد شد.

وی همچنین گفت: با توجه به قرار گرفتن آزادراه طریق الرضا در مسیر هشت استان و ترافیک بالای آن، فاز اول آن تا پایان سال ۹۶ پایان و فاز دوم آن نیز تا پایان سال ۹۷ مورد بهره‌برداری و همچنین تلاش در جهت تأمین اعتبار برای قطعه سوم این پروژه به مسافت ۱۹۰ کیلومتر در اولویت قرار خواهد گرفت.

تاکید بر کاهش هزینه و زمان برای توسعه ترانزیت میان ایران و ترکیه

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای در كميسيون مشترك حمل‌ونقل بین‌الملل جاده‌ای فی‌مابین ايران و تركيه اظهار داشت: دو عامل مهم هزینه و زمان را برای توسعه ترانزیت باید كاهش داد تا علاوه بر تسهیل ورود و خروج ناوگان ایرانی از خاک ترکیه، ناوگان ترک نیز  از طریق ایران به كشورهای حوزه CIS و افغانستان و پاكستان و غیره سفر كنند.

نفیسی بابیان اینكه حجم تجارت میان ایران و تركیه به ۵ میلیارد دلار رسیده است گفت: جمع‌بندی‌های ما در اواخر سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد در سالی كه گذشت ۶۵ هزار دستگاه كامیون ایرانی وارد تركیه شده‌اند و همچنین ۷۸ هزار دستگاه كامیون عبوری ترکیه‌ای از كشور ما عبور کرده‌اند.

اتصال سامانه‌های حمل سازمان دامپزشکی و شرکت نفت به سامانه بارنامه یرخط  سازمان راهداری

مدیركل دفتر حمل‌ونقل كالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: طرح اتصال مجوزهای حمل كالاهای دامپزشكی و حمل فرآورده‌های نفتی به سامانه بارنامه برخط با موفقيت در كشور به اجرا درآمده است.

دغاغله درخصوص مزایای اجرای این طرح افزود: افزایش حمل تحت صحابت بارنامه، كاهش قاچاق محمولات شامل طرح، جلوگیری و كاهش انتشار بیماری‌های دامی و ...، فراهم آوردن امکان ردیابی کالاها از مبادی بارگیری تا مقاصد، از جمله مهم‌ترین مزایای این طرح است. 

تشریح آخرین وضعیت نوسازی ۶۵ هزار کامیون فرسوده

داود کشاورزیان بیان کرد: طبق برنامه باید در ۵ سال آینده ۶۵ هزار کامیون فرسوده نوسازی شود، اما به علت پایین بوده قیمت سوخت مالکان این کامیون‌ها انگیزه‌ای برای نوسازی ناوگان خود ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کامیون‌های فرسوده علاوه بر مصرف سوخت بالا آلایندگی زیادی را تولید می‌کنند، گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد، سالیانه کمتر از ۳ هزار کامیون در کشور نوسازی می‌شود.

انتصاب مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

وزیر راه و شهرسازی با صدور حکمی شهرام آدم‌نژاد را به سمت مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) منصوب کرد.

شهرام آدم نژاد پیشتز عضو هیئت عامل و معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای بود.

نظر شما