شناسهٔ خبر: 47998 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

آقاجانی خبر داد:

توسعه زیرساخت‌ها و به روزرسانی دیتاسنترهای شرکت فرودگاه‌ها در سال ۹۵/ بازنویسی اساسی‌ترین نرم افزارهای قدیمی توسط کارشناسان داخلی طی سال جاری

آقاجانی مديركل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی با بيان اينكه از ابتدای سال ۹۶ تمركز اين اداره كل بر به روزرسانی زيرساخت‌های مخابراتی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بوده است، از بی نياز شدن شرکت به هزينه كردن در حوزه زیرساخت و ديتاسنترها در سال آتی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل روابط عمومی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، صمد آقاجانی مدیركل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی با بیان اینكه امسال این اداره كل بر اساس برنامه ریزی پایان سال ۹۵  به دنبال تهیه بودجه و دریافت مجوز برای به روز رسانی زیرساخت های مخابراتی و فناوری اطلاعات هوانوردی بوده است، گفت: امسال توانستیم زیرساختها را توسعه دهیم و دیتاسنترها را به روز رسانی كنیم، به طوری كه تا سال آینده نیازی به هزینه كردن در این حوزه نخواهیم داشت.

آقاجانی ادامه داد: آخرین پروژه‌های اداره كل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی در مرحله اجرا یا مناقصه قرار دارند.

مدیركل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی با بیان اینكه "امسال اساسی‌ترین نرم افزارهای قدیمی با استفاده از توان و تخصص کارشناسان داخلی بازنویسی شدند زیرا احتمال از بین رفتن آنها وجود داشت" توضیح داد: از جمله این نرم افزارها می توان به سامانه محاسبه عوارض عبوری اشاره كرد كه كار اصلی بازنویسی آن، سال ۹۵ انجام شد ولی امسال آن را مستقر كردیم و عملیاتی شده است.

وی با بیان اینكه اداره كل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی حدود ۲۰ پروژه قابل افتتاح در دهه فجر دارد، افزود: تمركز ما در سال آینده بر پیاده سازی نرم افزارهای است كه زیرساختهای آنها را فراهم كرده‌ایم.

آقاجانی گفت: سال آینده نرم افزار پذیرش مسافر را عملیاتی می كنیم كه قرارداد زیرساختهای سخت افزاری آن مبادله شده است و تا سه ماه دیگر اجناس آن تحویل داده می شود. این سیستم استفاده اشتراكی ایرلاینها از سامانه پذیرش مسافر را فراهم می كند و مدیران فرودگاهها را در مدیریت بهینه تر منابع ترمینالی یاری خواهد کرد.

وی ضمن اشاره به اینكه "برای تامین سیستمهای مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی لازم است از بهترین تجربیات انجام شده بهره جست" اعلام کرد: در طراحی و توسعه سامانه اعلان پرواز متمرکز کشوری در دو حوزه‌ تکنولوژی استفاده شده و روال های کاری مربوط، Best Practice بوده ایم و توانستیم سیستمی با بالاترین استاندارد و توان و ظرفیت بالا را تولید کنیم که تنها یک شرکت آلمانی در یک فرودگاه به صورت آزمایشی آن را استفاده کرده است و شرکت فرانسوی اعلام داشته که این مدل معماری سامانه با این تکنولوژی در برنامه آتی طراحی و توسعه آنهاست. این در حالی است که طراحی این سامانه تنها با حدود ۱۰۰ میلیون تومان انجام پذیرفته و در ۲۵ فرودگاه عملیاتی است.

آقاجانی همچنین با تاکید بر اینكه "امسال برای اداره كل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی سال پرباری بوده است" گفت: امیدواریم سال آینده بتوانیم تمام پروژه‌های برنامه ریزی شده اداره كل را عملیاتی كنیم./

نظر شما