شناسهٔ خبر: 48085 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران مطرح کرد:

بافت‌های فرسوده چالش پیش روی توسعه شهری در استان مازندران

عبدالله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در استان را چالش پیش روی توسعه شهری در استان دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی مازندران، عبدالله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی استان ضمن بیان وجود بیش از ۴۸۰۰ هکتار بافت‌های فرسوده (بافت ناکارآمد میانی) و همچنین قریب به ۱۱۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی مصوب در شهرهای استان، خواستار توجه بیشتر مدیران شهری و استانی به مقوله خطیر و مهم ساماندهی و توانمندسازی محلات هدف شد.

وی در ادامه افزود: بر اساس سیاست‌های ابلاغی دولت محترم و سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، فعالیت در عرصه‌های ناکارآمد در شهرها را به عنوان اولویت اصلی اداره کل قلمداد کرد.

وی تأکید کرد: نادیده گرفتن مسائل و مشکلات مربوط به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهرهای استان به مرور زمان می‌تواند به یک چالش برای مدیران و متولیان شهری تبدیل شود که جز زیان انباشت درازمدت چیزی را در پی نخواهد داشت.

بهادری تصریح کرد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی، این اداره کل از محل منابع شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، توانسته است پروژه‌های مختلفی را در سطح محلات هدف با رقم اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال در زمینه توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی، ساماندهی حاشیه شهرها و نوسازی بافت‌های فرسوده به مرحله اجرا بگذارد.

وی احداث فرهنگسرا و خانه محله، احداث مراکز بهداشت، پارک معلولین، سالن ورزشی مخصوص بانوان در محلات هدف آمل، بابل، ساری، قائمشهر، نکا و همچنین بهسازی و جداره‌سازی در مجاورت رودخانه‌های برخی از شهرهای  غرب استان را به عنوان پروژه‌های شاخص بیان کرد.

در ادامه ارائه تسهیلات به متقاضیان بافت فرسوده را مقدمه ورود به محدوده‌های هدف دانست و بیان کرد: با توجه به مصوبات هیئت محترم وزیران و در راستای تحقق قانون ساماندهی، حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، ارائه تسهیلات در دستور کار قرار گرفت.

بهادری میزان واحدهای معرفی شده به بانک‌های عامل در ۹ ماهه اول امسال را بیش از ۵۹۰ واحد با رقم اعتباری بیش از ۱۸۸ میلیارد ریال عنوان کرد.

همچنین در خصوص اعطای تسهیلات در قالب صندوق مسکن یکم به متقاضیان در بافت‌های فرسوده استان نیز اشاره و عنوان کرد: میزان سود تسهیلات در محدوده‌های بافت‌های فرسوده در قالب طرح صندوق یکم ۸/۵ درصد است که با تائید اداره کل راه و شهرسازی به متقاضیان پرداخت می‌گردد.

بهادری همچنین ضمن اعلام  پرداخت ۹۵ میلیارد ریال یارانه عوارض تخفیفات به شهرداری‌های استان در راستای ماده ۳۶ قانون برنامه بودجه سال ۹۵، خواستار ارائه تخفیفات صدور پروانه و  سایر بسته‌های تشویقی از سوی شهرداری‌های استان به متقاضیان در بافت‌های فرسوده شد.

وی افزود: در راستای بهسازی محلات هدف شهرهای استان به میزان ۱۰۶۲ تن قیر در قالب تفاهم‌نامه به شهرداری‌ها واگذار شد.

وی در پایان ضمن اعلام تشکیل ستادهای بازآفرینی شهری پایدار و کارگروه‌های تخصصی به تعداد ۲۵ جلسه در ۹ ماهه اول امسال، تشکیل ستادهای مذکور به منظور هم‌افزایی و هم سویی بین دستگاهی در راستای ارتقاء کمی و کیفی زندگی ساکنان محلات هدف شهرهای استان را ضروری دانست.

نظر شما