شناسهٔ خبر: 48104 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

خادمی در دیدار با سفیر هند اعلام کرد:

ریل‌گذاری ۱۰۰ کیلومتر از راه‌آهن چابهار- زاهدان تا پایان سال

جلسه معاون وزیر راه وشهرسازی در آستانه سفر وزیر به هند در دیدار با سفیر این کشور پیرامون همکاری‌ در پروژه ریلی چابهار زاهدان گفت: تا پایان سال۱۰۰ کیلومتر از این مسیر ریلی حدفاصل چابهار تا ایرانشهر با توان و تخصص مهندسان ایرانی آماده ریل‌گذاری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی در دیدار با سفیر کشور هند و مقامات یکی از شرکت‌های این کشور در خصوص تفاهم‌نامه ایران و هند  و نیز همکاری در احداث راه‌آهن چابهار- زاهدان بحث و تبادل نظر کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توافق‌ همه جانبه دو دولت برای همکاری در بخش حمل و نقل اظهار داشت: در آستانه سفر وزیر  راه و شهرسازی به کشور هند ابعاد این همکاری‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد و در خصوص مفاد تفاهم‌نامه احداث راه‌آهن چابهار- زاهدان تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

خادمی روند احداث این پروژه در کشور را با منابع داخلی و  تخصص مهندسان ایرانی مثبت ارزیابی کرد و افزود:‌ تاکنون از محل منابع داخلی ۳۰۰ میلیون دلار در راه‌آهن چابهار-زاهدان هزینه شده است و در حال حاضر با توجه به تفاهم‌نامه امضاء شده میان دو کشور خواستار قرارداد تجاری هستیم.

وی مشارکت در حوزه روسازی و  زیرسازی این خط ریلی شد و خاطرنشان کرد:‌ در این مرحله فاینانس پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به وضعیت منابع داخلی، همکاری در این حوزه منوط به تامین منابع مورد نیاز این پروژه از سوی دولت هند است.

در ادامه این جلسه سفیر کشور هند ضمن ابراز خرسندی و تمایل هند برای همکاری با ایران گفت:‌ طبق جلسات قبلی شرایط تامین مالی این پروژه از سوی کشور هند بررسی شد و نتایج نهایی به زودی اعلام می‌شود.

سوراب کومار همکاری با ایران را برای هند بسیار مهم دانست و بیان کرد: پروژه چابهار- زاهدان و همکاری در این زمینه برای هند بسیار مهم است و در این راستا قدم‌های مثبتی برداشته شده است که امیدواریم در سفر وزیر راه و شهرسازی به هند این همکاری‌ها گسترش یابد.

در خاتمه مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه اعلام نظر قطعی را به بعد از سفر وزیر راه و شهرسازی به هند موکول کرد و گفت:‌ هدف ما نیز ادامه این همکاری به منظور بهره‌مندی دو کشور از مزایای اقتصادی و تجاری راه آهن چابهار- زاهدان است و ادامه مذاکرات و ابعاد این همکاری‌ها در سفر وزیر قطعی می‌شود.

نظر شما