شناسهٔ خبر: 48108 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نوبخت خبر داد:

ايجاد اشتغال‌ برای ۳۰۰ هزار نفر از طریق نوسازی بافت فرسوده در سال ۹۷/ صرفه جویی۳۶ میلیون دلاری در سوخت

محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص برنامه دولت برای اشتغال زایی در نوسازی بافت فرسوده گفت: در سال ۱۳۹۷ با ۳۲۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار، یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود که از طریق نوسازی در بافت فرسوده می‌توان ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، رییس سازمان برنامه و بودجه امروز (سه شنبه) در نشست خبری اشتغال و تولید در بودجه ۱۳۹۷ که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد با بیان اینکه بخش مسکن، کشاورزی، صنعت، حمل و نقل، صنایع دستی و گردشگری از بخش‌های مورد توجه دولت برای اشتغالزایی در سال آینده است در خصوص چگونگی اشتغالزایی در بخش مسکن گفت: دولت در نظر دارد اشتغالزایی در این بخش را از طریق نوسازی بافت فرسوده ایجاد کند و بر این اساس کمک به احیا ۱۰۰ هزار بافت فرسوده و کمک به تامین مسکن روستایی و اجتماعی که در مجموع ۱۰۰ هزار واحد می‌شود از برنامه‌های در نظر گرفته شده است که در مجموع از این محل شاهد اشتغالزایی ۳۰۰ هزار نفر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال ساخت مسکن در نقاطی که فاقد خدمات زیربنایی هستند نمی باشد  و بافت فرسوده را مکان اصلی برای عرضه مسکن می‌دانیم گفت: با هماهنگی با شهرداری ها هم اکنون لیست این مناطق تهیه شده است. نوبخت  در ادامه با اشاره به اینکه تسهیلاتی برای خریداران مسکن در بافت فرسوده در نظر گرفته است که این تسهیلات ۶۰ درصد خرید خانه را پوشش می دهد افزود: سود این تسهیلات در مناطق روستایی ۵ درصد ودر مناطق شهری ۹ درصد خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور  در تشریح جزییات برنامه اشتغالزایی دولت در بودجه سال آینده گفت: سال گذشته سیاست دولت این بود که ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به ۲۴ هزار واحدهای تولیدی کوچک و متوسط اعطا کند و اقدام دوم این بود که از منابع خزانه به عنوان طرح های عمرانی مبلغ ۴۲ هزار میلیارد تومان به طرحهای عمرانی اختصاص داده شد و این اقدامات باعث شد در مجموع در سال گذشته  سرمایه گذاری ۷.۱ درصد رشد داشت و برای نخستین بار رشد اقتصادی ما ۲ رقمی شد.

محمد باقر نوبخت با بیان اینکه این روند را در سال آینده به صورت پیشرفته تری در بودجه دنبال خواهیم کرد گفت: بنا داریم تا مبلغ ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سال گذشته را به ۷۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش و  رقم ۴۲ هزار میلیارد تومانی طرح های عمرانی امسال را به ۲۵۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال آینده برسانیم تا بر این اساس شاهد رشد ۶ درصدی اقتصاد و اشتغالزایی یک میلیون و ۳۳ هزار نفری باشیم.

وی در تشریح جزییات چگونگی تامین ۷۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی طرح های اشتغالزایی گفت: ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن از بودجه عمومی دولت، ۱۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، ۳۵ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی و ۶ هزار میلیارد تومان از طریق قانون حمایت از توسعه و اشتغال روستایی تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه اولویت دولت در سال آینده اشتغالزایی و رفع فقر مطلق است گفت: سال آینده ۸۳۸ هزار متقاضی جدید با برنامه‌ریزی دولت وارد بازار کار می شوند و البته با توجه به بیکاری انباشت شده از سال‌های قبل برای کاهش بیکاری باید بیشتر از این میزان اشتغالزایی ایجاد کرد و به همین دلیل بنا داریم تا برای یک میلیون و ۳۳ هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۶۸۶ هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی سال آینده وارد بازار کار می شوند گفت: به همین دلیل باید مشاغلی ایجاد کنیم تا بتواند نیاز فارغ التحصیلان دانشگاهی را پاسخ دهد.

صرفه جویی۳۶ میلیون دلاری در سوخت و کاهش آلودگی هوا در سال آینده 

دکتر نوبخت در ادامه  نوسازی حمل و نقل درون و برون شهری را از دیگر برنامه دولت در بودجه سال آینده عنوان کرد و گفت: جایگزینی تاکسی های گازسوز، اتوبوس، مینی بوس، وانت و موتور سیکلت برقی برای نوسازی حمل و نقل درون شهری و کامیون و واگن های نو برای نوسازی حمل و نقل برون شهری برنامه ریزی شده است که از این محل شاهد اشتغالزایی ۲۵ هزار و ۱۳۰ نفر خواهیم بود.

تعرفه خودروهای برقی در کشور صفر است

وی با اشاره به اینکه تعرفه ورود خوردهای برقی در کشور صفر است در خصوص خودروهای هیبریدی نیز گفت: استفاده از خودروهای هیبریدی به معنای این نیست که اساسا همه آنها به صورت کامل با برق کار می کنند و آلودگی ندارند. بنابراین آنچه در عمل می تواند باعث کاهش آلودگی هوا شود، خودروهای برقی هستند که تعرفه آنها صفر است. اما خودروهای هیبریدی سوخت بنزین هم دارند و از یک سرعتی به بالا از برق استفاده می‌کنند که این سرعت عموما برای خارج از شهر است، بنابراین کمک چندانی به کاهش آلودگی هوا در شهر نمی‌کنند. در این حالت پایین ماندن تعرفه آنها نسبت به سایر خودروها می‌تواند موجب ایجاد رانت شود از این رو تصمیم به افزایش تعرفه واردات آنها مانند بقیه خودروها گرفتیم. رئیس سازمان برنامه بودجه در ادامه افزود: با برنامه ریزی دولت شاهد ۳۶ میلیون دلار صرفه جویی در سوخت و کاهش آلودگی هوا در سال آینده خواهیم بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تشریح برنامه های اشتغالزایی دولت در بودجه سال ۹۷ گفت: ۶۷ هزار فرصت شغلی در بخش کشاورزی، ۱۷۳ هزار و ۹۲ فرصت اشتغالزایی در صنایع گردشگری، ۲۱ هزار فرصت شغلی از طریق کارورزی و ۵۱ هزار و ۵۱۵ نفر اشتغالزایی در بخش صنعتی از برنامه های دولت در سال آینده است.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی در گرو تصمیم مجلس

نوبخت درباره تبصره ١٨ لایحه بودجه سال آینده که در آن درآمد ١٧ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های انرژی پیش بینی شده بود، گفت: مجلس این عدد را به ١٠ هزار میلیارد تومان کاهش و محل تامین آن را به فروش املاک تملیکی تغییر داده است؛ بنابر این هر تغییر در قیمت حامل‌های انرژی در گرو نظر مجلس شورای اسلامی اعمال می شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه در رابطه با استخدام های دولتی گفت: قانون خدمات کشوری در بند (ب) و (ج) ماده ۲۴ این اجازه را به دولت می دهد که به ازای خروج سه نفر یک نفر جذب شود و منع قانونی ندارد. وی اظهارداشت: البته جذب ۳۰ یا ۴۰ هزار نفر تاثیری بر روند ایجاد شغل ندارد

نظر شما