شناسهٔ خبر: 48126 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در سفر ۳ روزه به هند انجام می‌شود:

حضور آخوندی در همایش مشترک تجاری‌سازی کریدورها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و هند/ نهایی کردن ۳ قرارداد ریلی و بندری در راستای موافقتنامه چابهار/ دیدار با مقامات ارشد هندوستان

دیدار وزیر راه و شهرسازی با هدف شرکت در همایش مشترک تجاری‌سازی کریدورها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و هند و همچنین ملاقات با مقامات هندی در حوزه حمل و نقل در رأس هیاتی بامداد امروز وارد کشور هند شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بامداد امروز چهارشنبه ۲۰ دی ماه در رأس هیاتی به منظور شرکت در همایش مشترک تجاری‌سازی کریدورها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و هند وارد دهلی‌نو پایتخت هندوستان شد.

براساس برنامه اعلام شده، قرار است وزیر راه و شهرسازی در این سفر ضمن ملاقات با مقامات هندی (اعم از وزرای حمل و نقل و کشتیرانی، راه‌آهن، بازرگانی و صنعت و اگزیم‌بانک هند) و شرکت در همایش مشترک تجاری‌سازی کریدورها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و هند از زیربناهای حمل و نقل این کشور نیز بازدید کند.

در این راستا نهایی کردن اسناد و قراردادهای تأمین تجهیزات و لوکوموتیو راه‌آهن، نهایی کردن قرارداد اپراتوری بندر چابهار توسط سازمان بنادر با شرکت IPGL، عملیاتی کردن قرارداد سرمایه‌گذاری هند به میزان ۱۵۰ میلیون دلار در طرح توسعه چابهار، مذاکره برای افزایش خطوط اعتباری هند به ایران تا یک میلیارد دلار و همچنین بازدید از یکی از بنادر موندرا یا بندر هوشمند کاندلا و در صورت امکان بازدید از یک بندر خشک هند جهت تنظیم برنامه همکاری‌های حمل و نقل و ترانزیتی ۲ کشور از دیگر برنامه‌های آخوندی در این سفر سه روزه به شمار می‌رود.

گفتنی است تدارک ۲۵۰ دستگاه لوکوموتیو دیزل الکتریک GM، قرارداد تأمین ۱۰۰ هزار تن ریل با شرکت Sail، قرارداد تأمین ۲۰۰ هزار تن ریل جدید با شرکت جین‌دال، تدارک ۲۰۰۰ دستگاه سوزن، ارتقای همکاری جهت شروع عملیات حمل و نقل در کریدور شمال- جنوب و جنوب- غرب، رایزنی برای زمان برگزاری نشست شورای هماهنگی شمال جنوب در تهران، ارتقای همکاری‌های علمی و فن‌آورانه ۲ کشور، مذاکره پیرامون ضرورت پیگیری اجرای موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی ایران، هند و افغانستان موسوم به چابهار، یادداشت تفاهم‌نامه تأمین اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری توسط طرف هندی و مذاکره برای افزایش خط اعتباری تا یک میلیارد، نهایی کردن قرارداد مشارکت شرکت دولتی ایرکن هند در پروژه ساخت خط ریلی چابهار-زاهدان و همکاری‌های ۲ کشور در تجاری‌سازی کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب، جنوب-غرب و ... از اهداف اصلی سفر وزیر راه و شهرسازی به هند به شمار می‌رود.

همچنین آخوندی در نخستین روز ورود به این کشور در همایش مشترک تجاری‌سازی کریدورها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و هند شرکت کرده و به طرح موضوعاتی از جایگاه هند در برنامه‌های توسعه‌ای آتی وزارت راه و شهرسازی، اقدامات و برنامه‌های ایران برای توسعه همکاری های فی مابین و اجرایی سازی موافقتنامه ترانزیتی چابهار به صحبت خواهد پرداخت.

گفتنی است که با توجه به برنامه مشخص شده مسئله اقدامات حقوقی، تجاری، عملیاتی ایران برای روان‌سازی ترانزیت موضوع سخنرانی مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه وشهرسازی، معرفی ظرفیت‌های بندر چابهار (زیربناها، طرح‌های توسعه‌ای، تخفیفات و تسهیلات) محور اصلی سخنرانی محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در این همایش خواهد بود.

همچنین معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران از جمله پروژه احداث خط آهن چابهار-زاهدان(۶۱۰ کیلومتر)، احداث راه‌آهن زاهدان-بیرجند-مشهد(۷۴۰ کیلومتر) و مشارکت در طرح توسعه لجستیک بندر چابهار از دیگر اهداف وزارت راه و شهرسازی در همایش مذکور خواهد بود./

نظر شما