شناسهٔ خبر: 48133 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حق‌شناس مطرح کرد؛

امدادرسانی به نفت‌کش حادثه دیده ایرانی در آب‌های چین سرعت گرفت/ طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی چین برای امداد و نجات مسئولیت دارد/ احتمال ورود تیم تجسس و نجات به کشتی

کشتی نفتی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که با پیگیری ایران، عملیات امدادرسانی به نفت‌کش ایرانی دچار حریق شده در آب‌های چین، سرعت گرفته است، گفت: اگر انفجار دیگری در کشتی رخ ندهد احتمال دارد تا چند ساعت آینده تیم تجسس و نجات بتواند وارد کشتی شود.

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره جزئیات آخرین دستوراتی که از سوی رئیس‌جمهوری و دولت برای امدادرسانی به کشتی نفت‌کش ایرانی- که ۱۶ دی‌ در آب‌های چین دچار سانحه شد و تاکنون در حال سوختن است- صادر شده است، گفت: تمام دستور رئیس‌جمهوری و وزرای سه‌گانه راه و شهرسازی، نفت و امورخارجه این بوده که از همه امکانات کشور استفاده شود تا کشور چین را تحت فشار بگذاریم که عملیات تجسس و نجات را سریعتر انجام دهند.

حق‌شناس یادآور شد: به این دلیل که این حادثه در آب‌های چین رخ داده و مرکز تجسس و نجات چین متولی است و در این‌باره طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی مسئولیت جدی دارد تا به کمک و امداد خدمه برود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد نحوه امدادرسانی چینی ها به نفت‌کش دچار حریق شده ایرانی، گفت: در ساعات اولیه کمک و امداد چین، رضایتبخش نبوده است اما از شب گذشته تاکنون کمک‌ها و امداد جدی‌تر شده است.

حق شناس تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر ما شاهد انفجار دیگری در کشتی نباشیم شاید تا چند ساعت آینده تیم تجسس و نجات بتواند وارد کشتی بشود. ولی اگر خدایی ناکرده دوباره شاهد انفجار و بالارفتن شعله های آتش باشیم باز هم علمیات ادامه خواهد یافت.

وی در خصوص مسئولیت بیمه برای تامین خسارت به کشتی و همچنین کشته‌شدگان حادثه آتش‌سوزی نفت‌کش، گفت: در مورد تقبل خسارات بیمه برای محموله کشتی و کشته‌شدگان حادثه هیچ جای نگرانی وجود ندارد و همه آنها انجام خواهد شد.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه در حال حاضر، نجات جان ۳۱ نفر ساکن در کشتی اهمیت دارد، تصریح کرد: پاک‌سازی محیط دریا از جمله موضوعاتی است که در درجه دوم اهمیت قرار دارد و پس از اطفای کامل حریق انجام می‌گیرد.

گفتنی است، یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما (ساخت سال ۲۰۰۸ میلادی) که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی از بندرعسلویه به کره جنوبی بود، در محدوده دریایی چین (۱۶۰ مایلی بندر شانگهای چین) روز شنبه گذشته با کشتی باری چینی برخورد کرد و بر اثر این اتفاق بلافاصله کشتی نفتکش دچار انفجار و حریق شد.

این کشتی نفتکش‌ ۳۲ خدمه داشت که ۳۰ نفر آن ایرانی و دو نفر تبعه کشور بنگلادش بودند؛ تاکنون جسد یکی از خدمه ایرانی این نفتکش از آبهای اطراف این حادثه شناسایی شده است.

پیش‌تر، حق شناس اعلام کرده بود: ا نتظار ما به عنوان سازمان بنادر این است که کشور چین با توجه به امکانات گسترده اطفا حریق، اقدامات موثرتری انجام دهد و هنوز امکانات به کار گرفته شده، موثر نبوده‌اند.

حق شناس همچنین گفته بود: برای حل این مساله و امدادرسانی حداکثری برای نجات خدمه این شناور، علاوه بر ارتباط با مرکز امداد و نجات بندر شانگهای چین، از طریق سفیر ایران در پکن، کنسولگری در شانگهای، وزارت نفت، وزارت راه، نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در شانگهای، نماینده دائم مقیم جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی دریانوردی در لندن نیز رایزنی های مورد نیاز انجام شده است و مدیرکل دریایی سازمان بنادر و نماینده شرکت ملی نفتکش در محل حضور دارند.

نظر شما