شناسهٔ خبر: 48283 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

ادامه انفجار و آتش در کشتی نفتکش؛

آخرین وضعیت نفتکش ایرانی حادثه‌دیده در آب‌های چین به روایت هیات اعزامی ایران/ گسترش آتش و گازهای سمی ناشی از آتش گرفتن میعانات/ نگرانی‌ها از غرق شدن کشتی

کشتی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، آخرین وضعیت نفتکش ایرانی حادثه دیده در آب‌های چین را تشریح کرده و اعلام کردند: وجود تیم امداد و نجات تمامی تلاش خود را برای خاموش کردن نفتکش و همچنین مهار بحران به کار خواهند بست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدمهدی برومند نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که به همراه تیمی از ایران در چین به سر می‌برد، آخرین وضعیت امدادرسانی به نفتکش ایرانی را تشریح کرد و گفت: امروز متاسفانه با حجم بالای آتش حتی نسبت به روزهای قبل مواجهیم. نگرانی دیگری که وجود دارد این است که شرایط در آینده به گونه‌ای پیش نرود که کشتی غرق شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر حجم آتش بسیار بالاست و وضعیت جوی نیز آن را تشدید می کند. همچنین، گسترش گازهای سمی که از آتش گرفتن میعانات گازی ایجاد شده‌اند ادامه عملیات و شرایط را امدادرسانی و مهار آتش سخت‌تر کرده است.

وی تصریح کرد: با این وجود تیم امداد و نجات تمامی تلاش خود را برای خاموش کردن نفتکش و همچنین مهار بحران به کار خواهند بست.

برومندی خاطر نشان کرد: در حال حاضر عمق کشتی ۱۳ متر است که امیدواریم کار امدادرسانی به درستی انجام شود.

وی در مورد اعلام این نکته که از چه زمانی تکاوران وارد کشتی می‌شوند نیز به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: در حال حاضر، شرایط به گونه‌ای است که دما در کشتی بالاست، همچنین کشتی همچنان در حال سوختن است و در عین حال گازهای سمی فضای کشتی و پیرامون آن را نامساعد کرده است.

برومندی ادامه داد: با وجود اینها، هیات ایرانی که در اتاق بحران چین به مدیریت اقای ربیعی حضور دارند در اتاق بحران چین تاکید داشتند که فرایند امدادرسانی توسط آتش خوارهای چینی و ژاپنی نیز در شب انجام شود و نسبت به کمک کردن به بدنه کشتی کمک کنند که فوم لازم بر روی پاشیده شود.

این نماینده مجلس که در حال حاضر در چین به سر می برد با اشاره به این مطلب که چینی‌ها معتقدند در شب نمی‌توان عملیات امداد و نجات را به دلیل خطراتی که دارد انجام داد، گفت: گزارشی که امروز در جلسه بحران ارایه حاوی این مطلب است که گروه امدادرسانی به مدیریت چینی‌ها حدود ۳۰۰ تن فوم را آماده کرده‌اند تا به بدنه کشتی توسط ۴ آتش بار و کشتی به بدنه کشتی بپاسند و به کنترل آتش و خنک کردن کشتی، کمک کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر، شرایط به گونه ای است که موج آب در چند روز اخیر۴۴ متر بوده است. تمام این شرایط گاهی عملیات را متوقف می کند واین باعث می شود که نتوان کار را به سرانجام رساند.

در عین حال، در مورد جزئیات بیشتر امدادرسانی محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر، دریانوردی ایران با انتشار فیلمی در کانال سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: از ۷ صبح به وقت شانگهای در مرکز عملیات فرماندهی هستیم و حجم آتش طبق گزارشات زنده و تصویری روبه‌گسترش است.

وی تاکید کرد: تکاوران ایرانی بامداد امروز در شناورهای خود به نزدیکی نفتکش ایرانی رسیده‌اند، اما به‌علت حجم بالای آتش و انفجارهای متعدد امکان ورود به نفتکش وجود ندارد.

راستاد بابیان اینکه حجم آتش و دود در شعاع گسترده‌تری در محل حادثه دیده می‌شود، گفت: علاوه‌بر آتش، دود وسیعی منطقه را فرا گرفته و در شعاع بزرگی آتش روی آب موجب کند شدن فعالیت امدادگران شده است.

وی افزود: امیدواریم با بهبود شرایط، وضعیت امدادرسانی تسریع پیدا کند و تکاوران و سایر نیروهای امدادی وارد کشتی شوند.

نظر شما