به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر عباس آخوندی در جلسه شورای عالی راه و ترابری که صبح امروز یکشنبه ۱۰ اسفند با اشاره به ماده قانونی که وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی را موظف به کاهش دموراژ (پرداخت جریمه به کشتیهایی که به دلیل نبود شرایط تخلیه بار، در لنگرگاه معطل میمانند) میکند و همچنین بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی گفت: این وزارتخانه میتواند بدون نیاز به سازوکار قانونی جدید، زمینه انتقال کشتیهای پهلوگرفته در بندر امام خمینی (ره) برای تخلیه کالاهای اساسی همچون گندم را به بندر شهید رجایی فراهم کند.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم همکاری معاونت اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت٬ معدن و تجارت برای حل مشکل اعزام کامیونهای حامل گندم از بندر امام خمینی (ره) به سایر نقاط کشور افزود: با توجه به نزدیکی به ایام نوروز مردم نباید برای تهیه نان دچار مشکل شوند بنابراین باید به کشتیهای حامل کالاهای اساسی دستور انتقال به بندر شهید رجایی داده شود؛ چراکه این بندر هم از نظر ظرفیت تخلیه و بارگیری و هم ظرفیت حمل و نقل جادهای و ریلی وضعیت بهتری نسبت به بندر امام خمینی (ره) دارد.
آخوندی با اشاره به اعمال محدودیتهای جادهای برای کامیونها در ایام عید نوروز به منظور تأمین ایمنی مسافرتهای نوروزی مردم، دستور داد تا مسأله تقسیم کشتیهای دولتی و نیمهدولتی حامل کالاهای اساسی میان بنادر اصلی جنوبی کشور در سال آینده از همین امسال (۹۳) تعیین تکلیف شود.
وی با تأکید بر ایجاد حمل مستقیم بار از کشتی به قطار برای دو کالای اساسی گندم و برنج در بندر شهید رجایی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز برای امکان بارگیری مستقیم این دو کالا را هر چه سریعتر در حداقل ۲ پست اسکله از ۳۳ پست اسکله بندر شهید رجایی ایجاد کند تا زمینه اتصال ریل به بندر فراهم شود.
در ادامه این نشست، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت بندر خشک آپرین در جنوب غرب تهران، لزوم نهایی شدن موضوع آییننامه بنادر خشک کشور را یاد آور شد و اظهار کرد: از آنجایی که بنادر ساحلی از نظر اقتصادی موقعیت انحصاری دارند، به همین دلیل حاکمیت آنها در اختیار دولت است و تنها بهرهبرداری از تأسیسات آن اجاره داده میشود؛ بنابراین در خصوص بنادر خشک هم باید همین وضعیت اعمال شود و تأسیس یا احداث بنادر خشک در انحصار دولت باشد و بهرهبرداری از غرف و اراضی آن یا سرمایهگذاری در جهت ایجاد انبار، سوله و مانند آن به بخش خصوصی واگذار شود.
وی با بیان اینکه برخی بخشهای غیر دولتی یا شبه دولتی با هدف بهرهبرداری از منافع بندر خشک، تأسیس آن را درخواست میکنند که اقدام صحیحی نیست، خاطرنشان کرد: نباید حاکمیت بنادر خشک دوگانه باشد؛ بلکه باید یکی از دستگاههای "بنادر و دریانوردی"، "راهداری و حمل و نقل جادهای" یا "راهآهن جمهوری اسلامی ایران" حاکمیت بنادر خشک را در دست بگیرند و پس از واگذاری غرفهها و تأسیسات آن در شرایط رقابتی که جلوی انحصار گرفته شود، همان نهاد هم بر نحوه بهرهبرداری نظارت کند.
عضو کابینه دولت و تدبیر و امید با بیان اینکه اگر این استراتژی تصویب شود، دیگر هیچ نهاد و ارگانی ایجاد بندر خشک جدید را درخواست نمیکند، به لزوم ساماندهی فضای بندر خشک آپرین اشاره کرد و گفت: من شخصا از بندر خشک آپرین بازدید کردهام؛ این ایستگاه راهآهن با مساحتی بالغ بر ۷۰۰ هکتار و دارا بودن تأسیسات، سولهها و انبارهای کارآمد و بزرگ، میلیاردها تومان از ثروت و دارایی ملت ایران را در خود جای داده که باید از آن استفاده بهینه شود.
وزیر راه و شهرسازی از کارگروه ساماندهی بنادر خشک خواست تا هر چه سریعتر آییننامه نحوه تأسیس و بهرهبرداری و همچنین سازمان ناظر بر بهرهبرداری از این بنادر را تهیه و تدوین کند.
آخوندی در پایان از اعضای شورای عالی راه و ترابری خواست تا با اعلام موافقت اصولی خود، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران طرح اولیه برای نحوه استفاده از ایستگاه راهآهن آپرین و ایجاد منطقه تجاری در آنجا را در کوتاهمدت تهیه کرده و برای تصویب به شورای عالی راه و ترابری ارائه دهد.
در این جلسه محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، سیدمحسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راهآهن و امیر امینی معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزارت راه و شهرسازی، یونس سینکی معاون توسعه بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت و مهدی کرباسیان معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز حضور داشتند./
نظر شما