شناسهٔ خبر: 48454 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ترکان در همایش ملی نگهداری از ساختمان‌ها و حفاظت در برابر حریق تاکید کرد؛

وزارت راه و شهرسازی اقدامات گسترده ای برای بافت فرسوده انجام داده است/ ضرورت توجه به امر نحوه نگهداری در صنعت ساختمان/ ارتقاء کیفیت زندگی هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی در مناطق ناکارآمد شهری

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری در امور نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری با تاکید بر اهمیت مسئله نگهداری از ساختمان‌ها اظهارداشت: در حال حاضر که مجموعه زیادی از واحدهای مسکونی احداث شده است باید برای مدیریت در نگهداری از آن‌ها تدابیری اندیشیده شود، چرا که در صورت عدم تحقق این امر شاهد تکرار حوادث ساختمانی در کشور خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری در امور نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری طی سخنرانی در همایش ملی نگهداری از ساختمان‌ها و حفاظت در برابر حریق با نگاهی به حادثه پلاسکو بیان کرد: حادثه پلاسکو درس‌های  زیادی برای ما به همراه داشت که توجه به امر نگهداری شاید یکی از مهمترین جنبه‌های آن به شمار رود.

وی در ادامه با بیان اینکه مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان به طور کامل به امر نگهداری ساختمان‌ها پرداخته است گفت: در حال حاضر که مجموعه‌های مسکونی بسیاری در کشور ساخته شده که باید برای مدیریت در نگهداری آنها تدبیری اندیشیده شود و با توجه به تجارب جهانی برخی از کشورها با ایجاد اداراتی مستقل برای کنترل ساختمان‌ها و همچنین ایجاد تیم‌های مجهز برای تعمیق و نگهداری از آن‌ها علاوه بر فراهم کردن زمینه‌های شغلی مناسب در روابط بین همسایگان نیز خللی وارد نمی‌کنند. امری که ما در مبحث ۲۲ به آن پرداخته‌ایم  ولی هنوز شاهد اجرای آن نیستیم.

ترکان با تاکید بر اهمیت نقش نگهداری در صنعت ساختمان گفت:  قطعا مسئله اصلی در حادثه پلاسکو طراحی سازه نبوده بلکه موضوع مهم نحوه نگهداری است چرا که این ساختمان در دوره نگهداری آنقدر رها شده بود که هر کس اجازه انجام امور دلخواه را به خود می‌داد. بررسی های انجام شده بر روی این ساختمان نشان می‌دهد که انبار مواد و مصالح آتش‌زا و همچنین سیم‌های برق برای روشن کردن هیترهای برقی در تمام طبقات ساختمان دیده می‌شده است. امری که در زمان آتش سوزی هیچ ظرفیتی قادر به خاموش کردن آن نبود.

این مقام مسئول در این راستا افزود: بدون شک اگر تمام اصول و قوانین لازم طراحی سازه رعایت شود ولی نگهدای خوبی از ساختمان انجام نپذیرد این گونه حادثه ها مجددا تکرار خواهد شد و من از وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی می‌خواهم تا جهت راه‌اندازی مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان هر چه سریع‌تر اقدام کند.

ترکان همچنین در اشاره به مسئله اصلاح بافت‌های فرسوده و اهمیت آن در کشور بیان کرد: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی اقدامات بسیار گسترده‌ای را در این حوزه انجام داده است. این وزارتخانه با مطالعه بیش از ۵۰۰ محله در شهرهای مختلف برای آن‌ها طرح تهیه کرده و در برخی موارد نیز قرارداد اجرایی آن را به امضاء رسانده است.

وی با اشاره به شناسایی و برنامه شهرداری نیز در حوزه اصلاح بافت‌های فرسوده در کشور بیان کرد: شاید تاکنون اقداماتی که در بافت‌های فرسوده انجام می‌گرفت در جهت اصلاح این مناطق نبود اما زمان فعلی شاهد آن هستیم که وزارت راه و شهرسازی ارتقاء کیفیت زندگی و رسیدن به محله‌ای خوب و با کیفیت را هدف پروژه‌های خود قرار داده است. که قطعا کاری خوب و ارزشمند به شمار می رود.

مشاور رئیس جمهور در امور نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری در خصوص زلزله اخیر کرمانشاه و خسارات ساختمانی ناشی از آن نیز بیان کرد: طبق گزارش تهیه شده از سوی شرکت های کنترل کیفیت در سرپل ذهاب هیچ ساختمانی در این زلزله خراب نشد مگر آنکه طبق مقررات ملی ساختمان احداث نشده بود.

وی همچنین افزود: در این راستا دو جزوه در اهمیت مصالح به کار گرفته در ساختمان و همچنین اتصالات و جوش پس از وقوع زلزله تهیه کردم که محتوایی آموزشی داشته و اهمیت این موارد را نشان می دهد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با بیان اینکه می توانیم ادعا کنیم پس از سال ۷۴ که مقررات ملی ساختمان تهیه و تدوین شد خانه‌های ساخته شده تحت نظارت این مقررات در برابر زلزله‌های به وقوع پیوسته امن خواهد بود گفت: باید از ایجاد نگرانی‌های اضافی در بین مردم جلوگیری کنیم. آنها باید بدانند که خانه‌های تحت مقررات ملی در برابر زلزله امن است و تخریب نخواهد شد.

به گفته وی مقاومت در برابر زلزله باید به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی یک واحد ساختمانی در ذهن مردم جای بگیرد تا از این طریق شرایط موجود اصلاح شود.

 

نظر شما