شناسهٔ خبر: 48458 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

سخنگوی كميسيون عمران مجلس تاكيد كرد :

حمایت مجلس از دولت برای توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی/ لزوم همکاری شهرداری‌ها با راه‌آهن برای احداث ایستگاه‌های TOD

صدیف بدری سخنگوی كمیسیون عمران با تأکید بر اینكه از روش TOD از جمله روش‌های موفق در توسعه و یكپارچگی حمل‌ونقل در كشورهای پیشرفته است، گفت: مجلس از تمامی ظرفیت‌های خود برای كمك به دولت در این زمینه استفاده می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ، صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین، افزود : به نظر می‌رسد رویكرد وزارت راه و شهرسازی در استفاده از این روش به‌خصوص در حمل‌ونقل ریلی، رویكردی مناسب است و اگر این وزارت خانه موانع به‌کارگیری این طرح را برطرف كند، می‌توان گفت تنها راه تكمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و برون‌رفت از مشكلات ناوگان حمل‌ونقل بهره‌برداری از این روش است.

وی اظهار داشت : اگر دولت برای اجرای این روش لایحه‌ای به مجلس ارائه كند، حتماً این لایحه موردتوجه و حمایت نمایندگان قرار می‌گیرد و كمیسیون عمران مجلس از تمامی ظرفیت‌های خود برای كمك به دولت در این زمینه استفاده می‌کند.

سخنگوی كمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینكه كشورمان باید به‌سوی روش‌های نوین و جدید حمل‌ونقل گام بردارد، تصریح كرد: این روش باید در تمام حوزه‌های حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی موردتوجه و بهره‌برداری قرار بگیرد.

همچنین بدری گفت: مطالعات نشان می‌دهد كه از این روش در تمام كشورهای پیشرفته استفاده شده و تجربه موفقی محسوب می‌شود.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین، افزود: این روش تا حد بسیاری می‌تواند بر كاهش بار ترافیكی در شهرها جاده‌ها، كاهش تصادفات، ایجاد ایمنی و حفظ محیط‌زیست مؤثر باشد و تجربه كشورهای پیشرفته تأییدی بر این مدعاست.

وی در عین حال راه‌اندازی قطارها و خطوط حومه‌ای را در به‌کارگیری این روش مؤثر خواند و اظهار داشت: در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم كه با افزایش مهاجرت‌ها به شهرها بزرگ و کلان‌شهرها، مناطق و شهرهای حومه‌ای و اقماری به وجود آمده‌اند كه مردم این مناطق نیاز مبرمی به ارتباط تنگاتنگ با شهرهای بزرگ دارند و راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای نه‌تنها می‌تواند به حل مشكلات ترافیكی آنان كمك كند بلكه تأثیرات بسیار زیادی بر شرایط محیط‌ زیستی و كاهش آلودگی در کلان‌شهرها دارد.

بدری ایمنی و افزایش كمیت سفرها را از جمله دیگر مزایای راه‌اندازی قطارها و خطوط حومه‌ای عنوان كرد و خاطرنشان ساخت: باید توجه داشت كه در برخی از ساعت‌های معین رفت‌وآمد افزایش زیادی دارد و استفاده از حمل‌ونقل ریلی می‌تواند حجم زیادی از مسافران را در این زمان جابجا كند.

سخنگوی كمیسیون عمران خواستار همكاری شهرداری‌های شهرهای بزرگ با راه‌آهن برای احداث ایستگاه‌های خدمت رسان TOD در مناطق پرجمعیت شد و گفت: اگر بتوانیم كیفیت و كمیت حمل‌ونقل عمومی ریلی را افزایش دهیم این طرح می‌تواند موجب سوق دادن مردم به استفاده از خدمات ریلی و كاهش مصرف اتومبیل‌های شخصی در کلان‌شهرها و اطراف آن‌ها شود .

نظر شما