شناسهٔ خبر: 48512 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سجاد پور خبر داد:

بندر چابهار تغییردهنده بازی‌های منطقه‌ای است/ کاهش ۶۰ درصدی هزینه‌ها برای تاجران هندی با استفاده از بندر ارتباطی چابهار

سید محمد کاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان، با اشاره به این واقعیت که بندر چابهار برای هند فضا ایجاد می‌کند، تاکید کرد: این طرح تغییردهنده بازی‌های منطقه ای است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا سید محمد کاظم سجاد پور در نشست بین المللی 'گفتگوی رایسینا' در دهلی نو اعلام کرد: پروژه چابهار، پیش از عملیاتی شدن، مفهومی هدف دار و معنی شده بین ایران، هند و افغانستان با هدف بهبود ارتباطات بود که به درستی تعریف شده بود.

وی افزود: استفاده از بندر چابهار برای هند یک فضا ایجاد می کند، چون به این کشور به همراه افغانستان اجازه می دهد تا با دهلیز شمال - جنوب ارتباط برقرار کنند.

سجادپور در ادامه صحبت خود خاطرنشان کرد: بهره گیری از خدمات این بندر، امنیت و ثبات افغانستان را تضمین می کند؛ بنابراین پروژه چابهار، طرح موفقی است که به اعتقاد کارشناسان تغییر دهنده بازی های منطقه ای است.

وی تصریح کرد: استفاده از این بندر ارتباطی ایران، هزینه ها را تا ۶۰ درصد و زمان را تا ۵۰ درصد برای تاجران هندی کاهش می دهد.

سجاد پور، با اشاره به اشتراک منافع چند کشور در پروژه چابهار گفت: پروژه چابهار که بین ایران، هند و افغانستان امضا شده، علیه منافع کشورهای دیگر نیست، بلکه نمونه ای از ارتباط واقعی در منطقه است که برای همه کشورهای آن، یک برد محسوب می شود.

این مقام ایرانی تاکید کرد: افغانستان قربانی رقابت های سیاسی شده است و توسعه اقتصادی این کشور برای ثبات کل منطقه مهم است. ما باید چارچوب های دو جانبه، سه جانبه و چند جانبه را فراتر از نوسانات سیاسی جهان تنظیم کنیم. به عنوان مثال روابط هند و ایران، نباید تحت تاثیر نوسانات سیاسی کشورهای دیگر قرار گیرد و این ۲ کشور باید بر منافع خود تمرکز کنند.

سومین کنفرانس سالانه 'گفتگوی رایسینا' با شرکت شماری از اندیشمندان و مقامات بلندپایه از سراسر جهان روز سه شنبه با حضور نارندا مودی نخست وزیر هند در دهلی نو پایتخت این کشور افتتاح شد.
'گفت و گوی رایسینا'، کنفرانسی چندجانبه است که به مسائل چالش بر انگیز جامعه جهانی می پردازد./

نظر شما