شناسهٔ خبر: 48516 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سعیدی‌کیا خبر داد:

آغاز عملیات اجرایی ساختمان پلاسکو در دهه فجر/ ساختمان باقیمانده پلاسکو ایمن نیست

سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه تمام مقدمات و تفاهم‌ها با نهادهایی چون شهرداری و قوه‌ قضائیه فراهم آمده است گفت: به محض صدور مجوزها عملیات اجرایی ساختمان پلاسکو آغاز می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم این زمان دهه فجر باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا، محمد سعیدی‌کیا در نشست خبری امروز با عرض تسلیت به مناسبت شهادت دریانوردان و سالگرد شهادت آتش‌نشانان اظهار داشت: از همان روزهای  ابتدای وقوع سانحه ساختمان پلاسکو اعلام کردیم که ساختمان جدید پس از اخذ مجوزها در طول دو سال ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: در این مدت که ساخت ساختمان جدید را دنبال می‌کردیم موضوعات موجود از جمله تهیه ساختمان برای استقرار کسبه پلاسکو را پیگیری کردیم و در نهایت ساختمان پاساژ نور برای استقرار کسبه ساختمان پلاسکو انتخاب شد و اجاره هفت ماه انی ساختمان را هم پرداخت کردیم.

سرقفلی تمام واحدهای پلاسکو توسط القانیان واگذار شده بود

سعیدی کیا با بیان اینکه ساختمان پلاسکو در سال ۴۱ به بهره برداری رسیده بود و این ساختمان را آقای القانیان احداث کرده بود اظهار داشت: در همان زمان سرقفلی تمام واحدها توسط القانیان واگذار شده بود و پس از انقلاب که این ساختمان که به بنیاد مستضعفان واگذار شد هیچ واحدی برای واگذاری سرقفلی آن وجود نداشت و ما سرقفلی واحدی را واگذار نکردیم تنها اجاره مختصری از کسبه به عنوان مالک ساختمان دریافت کردیم.

سعیدی کیا با تاکید بر اینکه مهمترین دغدغه کسبه ساخت ساختمان جدید پلاسکو است گفت: در این مدت عده زیادی اظهارنظر کردند و ما هر هفته با نهادهای مختلف درگیر و دراین باره جلساتی را برگزار کردیم و تاکنون ۳۷ جلسه در سطوح مدیران عالی برگزار شده است.

وی افزود: در این مدت عده‌ای بر این باور بودند که ساختمان جدید در این محل ساخته نشود و تنها به ساخت المان آتش نشان‌ها اکتفا کنیم اما اعتقاد ما بر این بود که باید حق و حقوق کسبه در همین محل احیا شود.

وی ادامه داد: از همان روزهای اول سانحه برای بررسی‌های دقیق‌تر اتاق فکری تشکیل شد که بنیاد مستضعفان در این اتاق فکر یک نماینده داشت و هفت الی هشت معمار برجسته کشور عضو این اتاق بودند.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بنا به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی اقدام کردیم و قرار بر این شد که برای ساخت این ساختمان جدید مسابقه برگزار شود گفت: تشخیص اتاق فکر بر این بود که مسابقه‌ای برگزار شود و ایده‌های مطرح و برتر را انتخاب کنیم.

وی افزود: ۱۳۰۰ نفر در این مسابقه فعال بودند که در نهایت ۳۶۵ نفر ایده ارائه کردند از بین این تعداد ۶۰ طرح انتخاب و در نهایت ۱۰ طرح برتر برگزیده شد و هفته گذشته جوایزی به این افراد دادیم.

سعیدی کیا تاکید کرد: ما از همه افراد صاحب نظر خواستیم که در طراحی ساختمان جدید پلاسکو به بنیاد مستضعفان راهنمایی بدهند.

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه در حال حاضر با شهرداری و روی تعیین سطح و سطوح ساختمان پلاسکو به جمع‌بندی رسیده‌ایم گفت: قرار بر این است که براساس سطح و سطوح، مسابقه‌ای برای طراحی برگزار شود و بهترین ایده با توجه به سطح و سطوح مشخص شده انتخاب کنیم.

قوه قضائیه از همان روز ابتدای سانحه ساختمان را پلمپ کرد

وی با بیان اینکه قوه قضائیه از همان روز ابتدای سانحه ساختمان را پلمپ کرد گفت: از آنجایی که در این ساختمان سانحه‌ای رخ داد که منجر به فوت چند تن از هموطنان عزیزمان شد بنابر قانون قوه قضائیه ساختمان را پلمپ کرد تا کسی اجازه فعالیت در ساختمان نداشته باشد و ما هم تابع قانون بودیم.

وی ادامه داد: در این مدت شهرداری و میراث فرهنگی هم نظرات خود درباره تعیین و تکلیف ساختمان جدید را داشتند از سوی دیگر اعضای شورای شهر و شهرداری ها تغییر کردند و ما تمام پیگیری‌ها را در تمام مراحل داشتیم.

رئیس بنیاد مستضعفان تاکید کرد: از سال ۸۲ در ساختمان پلاسکو مجمعی تشکیل شده است که براساس این مجمع تصمیمات ساختمان را شورای سرقفلی‌داران اخذ می‌کنند بنابراین واسط ما با کسبه ساختمان پلاسکو همین اعضای شورای سرقفلی‌داران هستند.

وی همچنین درباره ورود قوه قضائیه به این موضوع گفت: دادستان شهریاری و تورج مسئول پرونده ساختمان پلاسکو در قوه قضائیه هستند و با این افراد هم تاکنون جلسات بسیاری برگزار کرده‌ایم و به یکسری جمع‌بندی‌های نهایی رسیده‌ایم.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه با شهرداری درباره سطح و سطوح ساختمان جدید به جمع‌بندی رسیدیم گفت: هنوز این جمع‌بندی‌ها ابلاغ نشده است. همچنین با دادستانی هم برای ساختمان جدید توافقاتی شده است که در مرحله نهایی و جمع‌بندی آن هستیم.

سعیدی‌کیا با تاکید بر اینکه افرادی به دنبال این هستند که برخی از کسبه در ساختمان باقیمانده پنج طبقه مستقر شوند اظهار داشت: بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان پلاسکو مسوولیت ایمنی ساختمان پنج طبقه را قبول نمی‌کند.

وی تاکید کرد: هم شهرداری و هم قوه قضائیه و هم کارشناسان بنیاد مستضعفان به این نتیجه رسیده‌اند که ساختمان باقیمانده ایمن نیست.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: این ساختمان با آیین نامه های دهه ۳۰ ساخته شده است و با آیین نامه‌های حال حاضر بسیار فرق دارد. همچنین در این مدت مقررات شهرداری هم بسیار تغییر کرده است.

سعیدی کیا با بیان اینکه ساختمان موجود بسیار صدمه دیده است اظهار داشت: شاید این ساختمان ظاهر سالمی داشته باشد اما در اثر سانحه بسیار صدمه دیده است و تاسیسات و پارکینگ ندارد.چراکه تاسیسات این ساختمان در ساختمان تخریب شده قرار داشت و در حال حاضر ساختمان باقیمانده فاقد تاسیسات است.

ساخت هزار پارکینگ برای ساختمان جدید پلاسکو

سعیدی کیا با بیان اینکه قرار بر این است که برای ساختمان جدید پلاسکو هزار واحد پارکینگ ساخته شود گفت: با شهرداری درباره ساخت پارکینگ برای ساختمان جدید مذاکراتی داشته‌ایم. قرار بر این است که پارکینگ هزار واحدی برای ساختمان جدید احداث کنیم همچنین پارکینگ پروانه در آن منطقه را بهسازی کنیم تا افراد و کسبه بتوانند از پارکینگ‌های آن ساختمان هم استفاده کنند.

وی ادامه داد: قرار بر این است که بنیاد مستضعفان در آن منطقه اقدام به ساخت LRT (خط مسافری ریلی سبک) کند که موافقت‌های آن انجام شده است.

وی افزود: به محض ارائه مجوزها از سوی شهرداری و قوه قضائیه عملیات اجرایی در این مطنقه شروع خواهد شد.

شروع عملیات اجرایی ساختمان پلاسکو در دهه فجر

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان  اینکه در حال حاضر همه مقدمات و تفاهمات با نهادهای درگیر از جمله شهرداری، دادستانی، قوه قضائیه، میراث فرهنگی و... فراهم و به مرحله نهایی رسیده است گفت: امیدواریم با ارائه مجوزهای لازم عملیات اجرایی ساختمان جدید پلاسکو به سرعت انجام شود.

وی افزود: در ابتدا باید دستور نقشه صادر شود و به محض ارائه تمام مجوزها بنیاد این آمادگی را دارد که در دهه فجر عملیات اجرایی را شروع کند.

مصالحه با وارث پارکینگ اکبر برای استفاده از اراضی در احداث ساختمان جدید

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه یکی از مسائل مطرحی که در جریان طراحی ساختمان جدید پلاسکو مطرح بود پارکینگ اکبر بوده است گفت: پارکینگ اکبر هر چند متعلق به بنیاد مستضعفان بوده اما به تصرف افرادی درآمده که در نهایت توانستیم با مصالحه این افراد پارکینگ اکبر را در اختیار بگیریم.

سعیدی‌کیا ادامه داد: این اراضی را به ارزش ۳.۸ میلیارد تومان از وراث اکبر خریداری کردیم و به مجموعه ساختمان جدید پلاسکو قرار است که اضافه شود. و قرار بر این است که ساختمان جدید را با هزار واحد پارکینگ احداث کنیم.

سعیدی کیا ادامه داد: ابتدا باید طراحی نقشه انجام شود که معمولا این طراحی نقشه‌ها چهار الی پنج ماه زمان می‌برد. در این دوره طراحی نقشه‌ها با توجه به سطح و سطوح مشخص شده قرار بر این است که گودبرداری ساختمان جدید پلاسکو را شروع کنیم و تا زمانی که طراحی‌ها نهایی شوند گودبرداری هم در این مدت انجام شده است.

احداث پلاسکو جدید در صدهزار متر مربع زیربنا

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه سطح و سطوح مساحت مفید و مشاع ساختمان چیزی حدود ۵۶ هزار مترمربع خواهد بود گفت: این ساختمان چیزی حدود ۴۰ هزار مترمربع پارکینگ هم خواهد داشت که مجموعا ساختمان جدید پلاسکو در مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع زیربنا ساخته خواهد شد.

در برابر تصمیم قوه قضائیه تابع قانون هستیم

سعیدی کیا در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آخرین وضعیت بررسی‌های قوه قضائیه برای تعیین قصور دستگاه‌ها در وقوع سانحه چیست و آیا تعیین سهم قصور بنیاد مستضعفان بر روی اخذ مابه‌التفاوت ساختمان‌های جدید از کسبه تاثیر می‌گذارد گفت: نمی‌دانم قوه قضائیه برای تعیین قصور دستگاه ها چه تصمیمی می‌گیرد و هنوز چیزی اعلام نشده است.

وی افزود: به هر حال هر زمانی که قوه قضائیه و دادستانی در این باره اعلام نظر کند ما تابع قانون هستیم.

درباره تحویل واحدها به کسبه شورای ساختمان پلاسکو تصمیم می‌گیرد

رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به این سوال که چه کسی تصمیم می‌گیرد کدام واحد به کدام کسبه تحویل داده شود گفت: شورای ساختمان ارتباط بین ما و کسبه است. قاعدتا ساختمان جدید دیگر ۱۴ طبقه نخواهد بود بنابراین نمی‌توانیم واحدی در طبقه ۱۴ به کسبه‌ای که قبلا در آنجا غرفه داشته تحویل دهیم. اما اینکه کدام واحد به کدام کسبه تحویل داده شود را شورای ساختمان تصمیم و به ما معرفی می‌کنند.

وی افزود: این شورای ساختمان هستند که تشخیص می‌دهند چه کسی متناسب با امکان ترمیم اعتبار چه مابه التفاوتی را می‌تواند بپردازد.

وی همچنین تاکید کرد: قطعا به اندازه تمام واحدها در ساختمان قبلی پلاسکو به کسبه در ساختمان جدید واحد خواهیم داد./

برچسب‌ها:

نظر شما