شناسهٔ خبر: 48667 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رئیس‌جمهوری تشریح کرد؛

بودجه ۹۷ آغاز احیای بافت‌های فرسوده در سراسر کشور/ تاکید بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

روحانی رئیس‌جمهور در یک گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با مردم ایران اسلامی، ضمن تبیین اصول، خط‌مشی و برنامه دولت دوازدهم در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، گفت: اولین تصمیم‌گیری برای بازآفرینی شهرها و بافت‌های فرسوده از سال ۹۳ در دولت یازدهم شروع شد و در این زمینه مقرراتی وضع و جلسات متعددی تشکیل و محله‌هایی در سراسر کشور تعیین شد که شرایط بافت فرسوده دارند لذا در ماه‌های پیش رو و سال‌ آینده مردم شاهد یک تلاش مضاعف در این زمینه خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با مردم ایران، ضمن تبریک میلاد با سعادت شیر زن حادثه کربلا حضرت زینب (س) و تبریک روز پرستار به ملت بزرگ ایران، یاد و خاطره بهمن؛ ماه پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه یکی از طرح‌هایی که در بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی شده که هم به موضوع مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله و هم به بحث اشتغال و هم به زندگی و رفاه مردم مربوط می‌شود مسأله بافت‌های فرسوده است، اظهار کرد: تصمیم گرفته ایم در سراسر کشور این کار آغاز شود البته اولین تصمیم‌گیری برای بازآفرینی شهرها و بافت‌های فرسوده از سال ۹۳ در دولت یازدهم شروع شد و در این زمینه مقرراتی وضع و جلسات متعددی تشکیل و محله‌هایی در سراسر کشور تعیین شد که شرایط بافت فرسوده دارند لذا در ماه‌های پیش رو و سال‌ آینده مردم شاهد یک تلاش مضاعف در این زمینه خواهند بود.

دکتر روحانی اضافه کرد: برای همین منظور در بودجه نیز پیش‌بینی شده تقریباً در محله‌هایی که بافت فرسوده وجود دارد آنجایی که می‌توانیم زمین را اختصاص دهیم یا زمین دولتی یا شهرداری و یا مربوط به نهادهای عمومی، زمین مجانی برای احداث ساختمان در اختیار توسعه‌گرها قرار می‌دهیم و افرادی که در بافت‌های فرسوده هستند را به طور مجانی به این ساختمان‌ها منتقل می‌کنیم، هر کسی صد متر ساختمان دارد، هر متر ساختمانی ۱.۲ در ساختمان جدید شرایط مسکونی را بدون پرداخت هزینه فراهم می‌کنیم، یعنی مردم به صورت مجانی داخل ساختمان می شوند و ساختمان‌های قدیمی آنها تخریب می‌شود و تبدیل به پارک و فضای لازم برای زندگی مردم می شود. این ساختمانی که می‌سازد معادل این، یک ساختمان دیگر هم در همان زمینی که در اختیارش می‌گذاریم، می‌سازد که در سایه آن ساختمان معادلش خرج خودش را در می‌آورد و به سود هم می‌رسد در ساختمان معادل که خالی است ما تسهیلاتی را در اختیار می‌گذاریم یعنی تضمین می‌کنیم که این ساختمان سریع به فروش برسد و تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار افراد قرار می‌دهیم تا اینکه به خانه‌اولی‌ها یا هر کسی که خانه می‌خواهد به زندگی‌شان برسند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: طرح بافت‌های فرسوده یک طرح بسیار خوبی است برای این کار ما از بانک‌ها و صندوق توسعه و بودجه دولت استفاده می‌کنیم و این سه مورد برای بافت فرسوده در کنار هم قرار می‌گیرد و ان شاء الله اولین کلنگ آن در دهه فجر و در بهمن‌ماه و در تهران و در برخی از شهرستان‌ها زده می‌شود و سال دیگر به سرعت اینکار را ادامه می‌دهیم. این یک اقدام بسیار مبارکی هم برای مقاوم‌سازی هم برای رفاه مرم و هم برای اشتغال است یعنی در بخش ساختمان یک اشتغال خوبی آغاز می‌شود.

طبق مقررات بین‌المللی، جعبه سیاه خوانده و بررسی می‌شود

دکتر روحانی در پاسخ به این پرسش که در حادثه کشتی نفتکش سانچی چه کردید و به گمان‌ شما توقعی که مردم داشتند برآورده شد؟، گفت: حادثه، حادثه بسیار تلخی بود در حادثه‌ای تاثرانگیزی که ما ۳۲ عزیزمان را از دست دادیم. ساعاتی پس از حادثه نفتکش سانچی مطلع شدم؛ فردای حادثه جلسه ای با حضور وزرا برگزار شد و در آن جلسه خواهان تشکیل کمیته‌ای با حضور نمایندگان وزارتخانه های خارجه، نفت، راه و شهرسازی و کار شدم.

رییس جمهور افزود:  وزارت خارجه به طور منظم با مسئولین چینی و همچنین کشورهای اطراف در تماس بود  تا کمک‌های لازم به این عزیزان انجام گیرد.  همه امید ما این بود که این عزیزان نجات پیدا کنند. گر چه خبرهای اولیه هم به این صورت بود که نشان می‌داد به خاطر انفجاری که رخ داده، امیدها اندک است ولی در عین کم‌امیدی همه تلاش‌ها برای نجات آن عزیزان انجام گرفت و به همین دلیل وزیر کار به چین اعزام شد.

رئیس جمهور گفت:  قبل از عزیمت وزیر کار، تیم هایی را از شرکت ملی نفتکش و  از بنادر و کشتیرانی و حتی یک تیمی را  از نیروی دریایی ارتش اعزام کرده بودیم  که اگر امکان‌پذیر باشد برای نجات آن عزیزان تلاش کنند که متأسفانه عزیزان ما از دست رفتند و بسیار متأسف هستم و  به خانواده‌های عزیز این حادثه غم‌انگیز یک بار دیگر تسلیت می‌گویم .

دکتر روحانی تصریح کرد: در ارتباط با این حادثه غم انگیز،   به همه مقامات مسئول گوشزد می‌کنم که باید مسأله را در دو بعد دنبال کنیم. این حادثه چرا رخ داد و دلیلش چه بود و از لحاظ حقوقی چه اقداماتی باید انجام بگیرد و همچنین به خانواده‌های عزیزی که در این حادثه داغدار شدند و در دولت یک روز عزای عمومی اعلام کردیم و این عزیزان را به عنوان شهید خدمت لقب دادیم.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال مجری برنامه که عنوان کرد «پرسش افکار عمومی این است که چرا وزیر کار برای پیگیری حادثه نفتکش به چین سفر کرد در حالی که بالاخره نفتکش بود و احتمالاً مربوط به وزارت نفت است؟»، گفت: متأسفانه دولت نهم و دهم در قبال بدهکاری که به برخی از سازمان‌های عمومی و از جمله تأمین اجتماعی داشت، یک سری اموال را به آنها واگذار کرده است. یکی از آن اموال هم همین نفتکش بوده که به آنها واگذار شده است و بنابراین در حالی که ممکن است برای مردم تعجب‌برانگیز باشد اما مالکیت نفتکش‌ها در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است.

دکتر روحانی اظهار کرد : از اواخر دولت یازدهم و مخصوصاً از آغاز دولت دوازدهم به سازمان تأمین اجتماعی و همچنین سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی دستور اکید دادم که بنگاه‌های اقتصادی‌شان را واگذار کنند و اگر می‌خواهند سهامی داشته باشند، سهام اقتصادی در بورس داشته باشند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این کار با جدیت دنبال می‌شود و بنده هفتگی این مسأله را دنبال می‌کنم که همه دستگاه‌های دولتی، بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کنند و امیدوارم دستگاه‌های عمومی کشور هم بنگاه‌های اقتصادی را به بخش خصوصی و مردم واگذار کرده و به خدمات خودشان بپردازند؛ چراکه این کار هم به نفع خودشان و هم به نفع مردم خواهد بود.

مجری برنامه با اشاره به اینکه اعلام عزای عمومی یا شهید خدمت شناختن آن عزیزان هر چند بسیار زیباست اما بیشتر وجه شعاری دارد، از رییس‌جمهور سوال کرد که در عمل برای خانواده کسانی که روی آن کشتی سوختند چه خواهید کرد؟

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال با بیان اینکه شعاری بودن این اقدامات را قبول ندارم، تاکید کرد: وقتی دولتی به طور رسمی، روزی را به عنوان عزای عمومی اعلام می‌کند، اولاً به معنای اهمیت آن مسأله است، ثانیاً تشفعی است برای قلوب عزیزانی که این حادثه برایشان پیش آمده است و اتفاقاً قبل از اینکه این روز اعلام شود، نماینده خودم را اعزام کردم در خدمت این عزیزان با آنها صحبت کردند و درخواست‌هایی داشتند و یکی از خواسته‌های آنها این بود که این عزیزان جزو شهدای خدمت باشند؛ این هم خواست خانواده‌ها و هم خواست مردم بوده و هم ارزش معنوی بسیار بالایی برای این عزیزان دارد.

رییس جمهور تصریح کرد: البته مقامات مسئول باید به مسایل و گرفتاری‌های آنها توجه کرده و مسأله حقوقی موضوع را دنبال کنند، اما این دو موضوع شعاری نیست و بسیار مهم است؛ یعنی اعلام روزی به عنوان عزای عمومی بسیار مهم است و اینکه آنها به عنوان شهدای خدمت هم باشند، به این معناست که اینها در مسیر خدمت به ملت همه تلاش و جان خودشان را فدا کردند.

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه حقوقی نسبت به احقاق حق خانواده‌ها یا شفاف‌سازی مسایل مربوط به فنی حادثه، حتماً قول می‌دهید که این اتفاقات خواهد افتاد؟، خاطرنشان کرد: بنا بر این است  کمیته‌ای که تعیین شده به کار خودش تا پایان ادامه دهد. هنوز معلوم نیست که چرا این حادثه رخ داده و باید طبق مقررات بین‌المللی، جعبه سیاه خوانده و بررسی شود و تیم‌های فنی تشکیل شود. خیلی کارهای دیگر نیاز دارد که این کمیته باید تا پایان کار ادامه دهد.

در سال آینده جایگزین کردن خودروی جدید به جای خودروهای فرسوده شتاب می‌گیرد

مجری با اشاره به آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، سوال کرد که آیا بحران آلودگی در شهرهای بزرگ‌مان قابل حل نیست؟

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال با بیان اینکه حتماً باید از پس‌ آن بربیاییم و اقداماتی هم در این زمینه شروع شده است، گفت: اولین مسأله این بود که ما بنزین و گازوییلی که در اختیار مردم می‌گذاریم مخصوصاً در شهرهای بزرگ را به استاندارد برسانیم و در این زمینه قدم‌های بسیار مهمی برداشته شده است؛ گازوییل با گذشته بسیار متفاوت است؛ بنزین در شهرهای بزرگ خوب است و البته در تمام کشور از استاندارد لازم برخوردار نیست اما تلاش ما این است که از استاندارد یورو ۴ برخوردار باشد. در پالایشگاه جدید ستاره خلیج فارس هم بر مبنای همین استاندارد بنزین تولید خواهد شد و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه باید وسایل نقلیه عمومی را افزایش دهیم تا مردم در روزهای آلودگی هوا ماشین‌هایشان را بیرون نیاورند، ادامه داد: برای این کار باید به مترو و اتوبوسرانی در شهرهای بزرگ کمک کنیم؛ همچنین باید آلوده‌کننده ها و ماشین‌ها و موتور سیکلت هایی که آلودگی درست می‌کنند را برچینیم؛ برای این مقصود طرحی برای خودروهای فرسوده داریم که برای این طرح خودم در روزهای اخیر چند جلسه با بخش خصوصی داشته ام؛ هم برای بافت فرسوده، هم برای صادرات غیر نفتی و هم در زمینه خودروها جلساتی با بخش خصوصی و وزرا تشکیل دادیم.

رییس‌جمهور افزود: تلاش می‌کنیم در سال آینده جایگزین کردن خودروی جدید به جای خودروهای فرسوده را شتاب دهیم؛ با روند فعلی که انجام می‌گیرد ما همیشه عقب هستیم یعنی آن مقداری که به ناوگان نو تبدیل می شود، دوباره فرسوده می‌شود .

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: امید ما این است که از سال آینده و طی ۳ سال آینده کل این کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و کامیونت‌های فرسوده را با تسهیلاتی که در اختیار رانندگان عزیز یا مالکان این خودروها قرار می‌گیرد، در کشور جمع کنیم.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که با محصولات داخلی جایگزین می‌کنید؟ گفت: کارخانه‌های داخلی همه تلاش خواهند کرد. ما الان همه شرکتهای دولتی، نیمه دولتی و خصوصی را خواستیم که تلا‌ش‌شان را مضاعف کنند، برای اینکه بتوانیم در سال ۷۰ هزار کامیون را جایگزین کنیم. تقریباً چیزی حدود ۲۳۰ الی ۲۴۰ هزار کامیون فرسوده در کشور داریم. حدوداً باید ۳ سال تلاش کنیم تا این هدف محقق شود.

دکتر روحانی افزود: موتورهای این کامیون‌ها از خارج وارد می‌شود. اتاق و بدنه معمولاً‌ در داخل تولید می‌شد. هم باید تولید داخل را افزایش دهیم و هم باید واردات موتور را افزایش دهیم، برای اینکه جایگزین کنیم و هم باید تسهیلات را با قیمت ارزان بدهیم تا مالکان بتوانند و خودشان داوطلب شوند.

رییس جمهور اظهار داشت: بر اساس طرحی که داریم، به اعتقاد من خود مردم داوطلب خواهند شد تا ماشین فرسوده خودشان را تحویل دهند. اجرای طرح به شکل کلید به کلید هم هست. یعنی وقتی کامیونش را تحویل می‌دهد، کامیون نو را تحویل خواهد گرفت. وزارت نفت ما متعهد خواهد بود که بخش ارزی این طرح را به عهده بگیرد، بخاطر پولی که در سایه صرفه‌جویی ایجاد شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: یک کامیون فرسوده الان ممکن است در ۱۰۰ کیلومتر چیزی حدود ۵۰ الی ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف کند. اگر این به کامیون نو با استاندارد امروز جهانی تبدیل شود، مصرفش نصف می‌شود. می‌شود ۳۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر. بنابراین ۳۰  لیتر را ما می‌توانیم صادر کنیم. بنابراین وزارت نفت ما از محل صرفه‌جویی با قانونی که در اختیار دارد، بخش ارزی آن را تأمین می‌کند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی ما یک برنامه‌ریزی سه ساله است، برای اینکه بتوانیم در این زمینه موفق شویم و امیدوارم این کار را بتوانیم انجام دهیم.

دکتر روحانی گفت: هر قدمی که در این زمینه بتوانیم برداریم، مردم مطلع خواهند شد و این هم اشتغال درست می‌کند. حالا امشب فرصت نشد، دلم می‌خواست درباره اشتغال توضیح می‌دادیم. در مسأله بافت فرسوده و مسأله نوسازی ناوگان حمل و نقل، یک بخشی از اشتغال در سال آینده اضافه می‌کند و طرح‌های دیگری هم داریم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره علت افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی گفت: در این مورد آنچه که در دولت گزارش دادند، اعلام شد که خودروهایی که به نام هیبریدی می‌آید همان خودروهای معمولی است که به اسم هیبریدی می آید و اگر هیبریدی واقعی باشد حتماً تعرفه بسیار کمی خواهد داشت. البته اگر هیبریدی واقعی باشد یعنی ماشینی که واقعاً هم بتواند با سوخت فسیلی و هم با باطری کار کند حتماً کمک خواهیم کرد. چون این کمک به محیط زیست‌ است.

از شمال تا جنوب کشور گسل‌ها وجود دارند

مجری از رییس جمهور پرسید: بخشی از منتقدین شما در حادثه زلزله کرمانشاه می‌گویند که چرا آقای دکتر روحانی با حلقه محافظان فراوان در اتومبیل ضدگلوله بین مردم رفت، مگر قرار بود چه اتفاقی آنجا بیفتد؟

دکتر روحانی پاسخ داد: ما حوادث تلخ و شیرین در کشور داریم. شما حوادث تلخ را ردیف کردید. البته مسأله زلزله یکی از مسایل بسیار مهم ما است. در حادثه زلزله کرمانشاه، اولاً یک حادثه‌ای بود بخاطر اینکه این زلزله ۷.۳ ریشتر بود، قدرت این زلزله خیلی کم‌سابقه بود.

رییس جمهور گفت: خداوند کمک کرد قبل از این زلزله، یک پیش‌ لرزه‌ای آمد و همان باعث شد که بسیاری از مردم از خانه‌هایشان خارج شوند و داخل خانه نباشند و الا تلفات ما خیلی بالاتر بود. البته تعداد کسانی که از دست دادیم بیش از ۶۰۰ نفر بود که این هم بسیار حائز اهمیت است.

دکتر روحانی اضافه کرد: در زلزله کرمانشاه کار خوبی صورت گرفت. البته این معنایش این نیست که کار ما بی‌نقص است. اولاً همان دقایق اول که حادثه اتفاق افتاد، با آقای وزیر کشور صحبت کردم و همان وقت کمیته برای رسیدگی به این مسأله تشکیل شد و بلافاصله همان شب هنگام تیمی به کرمانشاه اعزام شد.

رییس‌جمهور اظهار کرد: همه مقامات و مسئولین کرمانشاه حاضر شدند. نیروهای امداد، کار بزرگی را انجام دادند. ۷ هزار و ۸۱۷ نفر را نجات دادند که اینها مصدوم بودند و نجات پیدا کردند و به بیمارستان‌ها منتقل شدند. فردای آن روز،   به کرمانشاه رفتم. در این حادثه بعضی از دوستان می‌گفتند شما چند روز دیگر بروید حادثه تازه اتفاق افتاده و هنوز بی‌نظمی بر آنجا حاکم است.

دکتر روحانی ادامه داد: دوستان توصیه می‌کردند که حادثه نزدیک مرز بوده است و ناامنی وجود دارد، اما در عین حال فردای زلزله گفتم وزیر کشور و وزیر بهداشت و درمان ما بلافاصله به کرمانشاه بروند و من  هم روز بعد به کرمانشاه رفتم. در کرمانشاه یک جایی مشخص شده بود در سرپل ذهاب، که از ماشین پیاده شوم و برای مردم صحبت کنم.

رییس‌جمهور تصریح کرد: در مسیر که می‌رفتیم، یک جایی دیدم ساختمانی فرو ریخته است. همانجا گفتم بایستید و از ماشین پیاده شدم. البته یک مقدار سخت است برای محافظین، اما ماشین ایستاد. از ماشین پیاده شدم و رفتم کنار ساختمانی که فرو ریخته بود. آنجا با مردم صحبت کردم. برگشتم آمدم. نزدیک ماشین بلندگو گذاشته بودند که صحبت کنم. ایستادم، دیدم که بلندی نیست. یعنی مسلط نیستم و همه جمعیت را نمی‌بینم. گفتم بلندگو را بیاورید در ماشین و رفتم در ماشین که مسلط باشم و با مردم صحبت کنم و صحبت کردم.

دکتر روحانی افزود: بعد هم شورای اداری را در کرمانشاه تشکیل دادیم و به بیمارستان رفتم و به مجروحین سر زدم. بیمارستانی که ۶۰۰ عمل جراحی در طول آن مدت کوتاه انجام داده بود و برخی از پزشکان و پرستارها از خستگی بیهوش شده بودند، در طول آن مدتی که شبانه‌روز کار می‌کردند. می‌خواهم از همه نیروهای امدادگر از هلال احمر، ارتش، سپاه و همه تشکر کنم.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در اقدامات بعد از این حادثه نواقصی ممکن است وجود داشته باشد. هنوز هم نگران عزیزانمان هستیم. البته هم برای اسکان موقت و هم اسکان اضطراری در هر دو مرحله اقدامات خوبی صورت گرفت. کانکس‌ها به آنها تحویل داده شده است. بودجه لازم بلافاصله تخصیص داده شد؛ هم بودجه کانکس‌ها و هم بودجه چادرها و هم اقدامات دیگر که باید انجام بگیرد. برای باز کردن راه، برق رسانی و همه اقداماتی که باید انجام می گرفت، انجام شد، اما یک سوال مهمی شما مطرح کردید و آن مسأله زلزله در ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران کشوری است که روی خط زلزله واقع شده است، اظهار کرد: از شمال تا جنوب کشور گسل‌ها وجود دارند و در این ایام تقریباً روزانه از شمال تا جنوب کشور شاهد لرزش و زلزله بودیم معنایش این است که باید کشور و محل مسکونی مردم و زندگی مردم را برای اینگونه حوادث آماده کنیم تا خسارتها و تلفات کم شود.

دکتر روحانی افزود: در کرمان هم زلزله آمد و تقریباً شدید بود اما تلفات و خسارت‌ها خیلی کمتر بود به دلیل اینکه آنجا بازسازی و مقاوم سازیهایی شده بود و ساختمان‌ها آماده‌تر بود. کشور را باید برای  حوادثی مانند زلزله آماده کنیم. طرحی از گذشته در دولت‌ها تصمیم گیری شده بود تا ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود با مهندسی باشد که در برابر زلزله ۷.۴ و ۷.۵ مقاوم باشد و آن جاهایی که این مقررات به دقت اجرا و پیاده شده و نظارت شده، اتفاقا ساختمان‌ها در برابر زلزله مقاومت کردند آنجاهایی که مقررات خوب اجرا نشده و متأسفانه نظارت دقیق نبوده با حوادثی روبرو هستیم.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که چرا عکس و فیلمی از بازدید و حضور شما در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و بین مردم منتشر نشده است، گفت: اگر منتشر نشده باید منتشر می‌شد. قاعدتا آنجا هم خبرنگار و هم عکاس بود  و بخش خبری ریاست جمهوری باید آن را منتشر کند.

مجری گفت: همین الان از بخش خبری ریاست جمهوری خواهش می‌کنم اگر چنین فیلم‌هایی دارند بدهند.

رئیس جمهور نیز در ادامه افزود: حتماً دارند. چون آمدیم در جمعیت پیاده شدیم و با مردم حرف زدیم حتماً دوربین عکاسی و فیلمبرداری بوده است.

مجری ادامه داد: قول می‌گیرم از دوستان خبری ریاست جمهوری که بگیرم اگر همچنین فیلمی است فردا صبح در برنامه حالا خورشید پخش کنم. سوال بعدی ام این است که بیشتر انتقاد حضرتعالی و برخی وزرایتان به پروژه‌های مسکونی است که در قالب مسکن مهر ساخته شده و به مردم تحویل داده شده است و احساس برخی منتقدان این است که همین طرحی که می‌فرمایید علی‌رغم اینکه یک نوسازی است اما پیوست فرهنگی ندارد و بافت فرسوده را از پیوست فرهنگی‌اش خارج می‌کند و مسکن مهر است یعنی اتفاق خاصی قرار نیست بیفتد؟

دولت در قبال تکمیل تمامی مسکن مهر متعهد است

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: مسکن مهر بیرون شهر ساخته شده و امکانات خدمات‌رسانی ندارد. یعنی آنجا نه آب، نه برق، نه مدرسه، نه کلانتری، نه اتوبوس و نه جاده است؛ در دولت یازدهم یک بخش از امکانات دولت و تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی، برای این بود که بتوانند مسکن مهر را تکمیل کرده و برق‌رسانی و گازرسانی و جاده سازی کنند.

رییس جمهور ادامه داد : اینکه یک قوطی را به نام مسکن درست کنیم مسکن نیست بلکه یک سرپناه موقت است. باید خدمات ارائه بدهیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در بافت فرسوده اینطور نیست و محلی است که مردم آنجا زندگی می‌کردند و مدرسه و مسجد و بهداری و امکانات بیمارستانی دارد، افزود:  ما فقط خانه‌هایی که در کوچه‌های باریک قرار گرفته و خدمات‌رسانی به آنها مشکل است و اگر خدایی نکرده آتش‌سوزی شود، ماشینی به آنها نمی‌تواند برسد و اگر مریض شود آمبولانس نمی‌تواند به آنجا برسد را تخریب می‌کنیم و شرایط ساختمانی جدید و مسکن جدیدی در اختیار آنها می‌گذاریم و اجازه نمی دهیم شرایط آن محل از لحاظ فرهنگی و محله‌ای بهم بخورد. در این زمینه مقررات بسیار مفصلی وجود دارد که می‌توانند منتشر کنند تا مردم مطلع شوند.

مجری گفت: درد دل خیلی از مردم در حوزه مسکن مهر که شما هم آن را عنوان کردید اینست که پول دادند و خریدند و الان نه فاضلاب، نه کلانتری، نه آب، نه برق، نه گاز دارد؛ بالاخره مردم چه کار کنند؟

رییس جمهور اظهار کرد: ما از ابتدا گفتیم که کاری شروع شده، دولت بعدی متعهد است که این خدمات را انجام دهد؛ تا پایان امسال، پرونده مسکن مهر تقریباً بسته می‌شود؛ اکثر خانه‌ها تحویل داده شده  و همه جا برق‌رسانی شده، جاده‌ها احداث شده و شرایط خدماتی ایجاد شده است.

مجری پرسید: خیال مردم راحت باشد که تعهد دولت حضرت عالی تکمیل کردن آنها است؟

دکتر روحانی پاسخ داد: حتما ما متعهد هستیم. به هر حال ساختمانی به مردم واگذار شده و مردم نیازمند به خدمات هستند و حتماً این کار انجام خواهد گرفت؛ هر مقداری که امروز انجام گرفته و هر چه لازم باشد جزو تعهدات دولت است، ولو اینکه این طرح اشکالاتی دارد ولی ما متعهد هستیم که این خدمات را به مردم بدهیم.

آغاز برنامه جامع دولت برای مهار منشا گرد و غبار

رییس جمهور با بیان اینکه این یک مشکل واقعی و مهم برای مردم بوده و در اهواز و خوزستان بخاطر گرد و غبار و در تهران و برخی از کلانشهرها بخاطر دود و آلودگی هوا است، اظهار کرد: همانطور که زلزله به ما هشدار می‌دهد که باید ساختمان‌ها را مقاوم و خود را برای شرایط ۷ ریشتری آماده کنید، آلودگی‌ها و ریزگردها هم به ما اعلام می‌کند که به محیط زیست‌تان برسید.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم محیط‌زیست را رها کنیم؛ نمی‌شود به خاطر آلودگی‌هوا هر روز مدارس مردم در کلانشهرها تعطیل و سلامت مردم تهدید شود.

رییس جمهور افزود: من هیچ وقت محبت مردم در ایام انتخابات را یادم نمی‌رود. خاطرات فراموش ناشدنی از بسیاری از استان‌ها دارم که یکی‌ از آنها هم خوزستان است و همان شعاری که شما اشاره کردید.

دکتر روحانی با بیان اینکه از سال گذشته برنامه جامعی برای اینکه بتوانیم منشأ گرد و غبار داخلی را مهار کنیم آغاز شده است، گفت: این نکته را به مردم بگویم که برخی از مسایل حتماً زمان‌بر است، یعنی ما نمی‌توانیم صدها هزار هکتار را در عرض چند ماه نهال‌کاری و درختکاری کنیم و یا فورا به تالابی که خشک شده آب برسانیم؛ اینها زمان‌بر است اما این کار را ما آغاز کردیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: البته منشا ریزگردها گاهی از داخل است که باید حل کنیم و برخی از خارج و کشورهای همجوار مانند عراق، کویت و عربستان و کشورهای دیگر است که باید سیاست خارجی و منطقه‌ای ما و همکاری دولت‌ها را داشته باشیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: در اهواز یک منشأ آلودگی ما مربوط می‌شود به منطقه ای که عمدتاً برای مردم بسیار دردسر ساز است؛ و آن منطقه جنوب شرق اهواز است که پارسال رفتم آنجا را بازدید کردم و نهال‌کاری آغاز شد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه تا کنون در این منطقه ۵ هزار هکتار نهالکاری شده و تا پایان سال ۳۰ هزار هکتار دیگر، نهالکاری خواهد شد، گفت: یک کانال بسیار عظیمی برای انتقال آب از کارون به این منطقه احداث شده که آب آن فردا یا پس فردا  به این منطقه می‌رسد و امروز هم به وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست دستور دادم تا به منطقه بروند.

دکتر روحانی افزود: دبی آبی که به این منطقه می‌رسد با کانالی به طول ۴۷ کیلومتر، ۲۰ متر مکعب در ثانیه است و بخشی از این منطقه مرطوب می‌شود تا گرد و غبار از آن بلند نشود؛ از سوی دیگر نهال کاری ۳۰ هزار هکتار دیگر از اراضی تا پایان سال انجام می‌شوند؛ البته این نهال‌ها تا درخت شوند زمان می‌برد ولی باید این کار را شروع کنیم؛ ما نمی‌توانیم معضلی که امروز با آن روبرو هستیم را رها کنیم ولو اینکه این معضل ۵ الی ۱۰ سال زمان ببرد؛ هر زمان شروع کنیم، دیر است.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه این معضل از ۷- ۸ سال پیش شروع شده آیا  فکر نمی‌کنید در حل معضلات دیر شروع کردیم؟، گفت: باید زودتر شروع می‌کردیم؛ نه اینکه هیچ کاری نشده است، اقداماتی در دولت‌های گذشته انجام گرفته و در این دولت هم دارد انجام می‌گیرد منتها، یک بودجه عظیمی می‌خواهد.

دکتر روحانی با بیان اینکه برای اصلاح محیط زیست نیاز به بودجه داریم، اظهار کرد: همچنین برای مهار ریزگرد هم به پول، سیاست خارجی و همکاری کشورهای همسایه و نیاز به آب برای مرطوب کردن زمین و نهال کاری و نیاز به مالچ‌پاشی داریم.

رییس‌جمهور ادامه داد: تقریباً تا پایان امسال مالچ‌پاشی ۵ هزار هکتار از اراضی شنی خوزستان که شن‌های روان دارد،   تمام می‌شود و سال آینده ادامه پیدا می‌کند؛ بعضی جاها را باید مالچ‌پاشی کنیم و در بعضی جاها زمین را مرطوب و نهال کاری کنیم و ما می‌خواهیم به این اقدامات سرعت ببخشیم و لذا در بودجه سال ۹۷ یکی از مواردی که ذکر کردیم بودجه برای مبارزه با ریزگردها است.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره شایعاتی مبنی بر حذف بودجه مقابله با گرد و غبار در خوزستان، گفت: نمی‌توانم بگویم حذف شده به دلیل اینکه ما بودجه‌ای که دادیم در کمیسیون تلفیق اقداماتش انجام گرفته است. این بودجه باید به صحن علنی مجلس برود. برخی از موارد است که باید اقدامات دیگری انجام دهیم. آن جاهایی که از صندوق باید استفاده کنیم ما تأمین خواهیم کرد؛ به هر قیمتی که باشد.

دکتر روحانی افزود: اولاً من چنین خبری ندارم که حذف شده باشد، ولی بر فرض اگر این خبر درست باشد، من به عنوان رییس جمهور به مردم قول می‌دهم که این طرح را  به هر قیمتی که باشد در سال آینده ادامه خواهیم داد. البته مجلس هم همیشه با ما همکاری داشته و خود مجلس هم توجه دارد که این مسأله چقدر اهمیت دارد.

دکتر روحانی تصریح کرد: قول ما به ملت این است که ان شاء الله خادم خوبی برای مردم باشیم و بتوانیم در پیشگاه مردم و خدای بزرگ شرمنده نباشیم.

نظر شما