شناسهٔ خبر: 48695 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهدیان تشریح كرد:

آخرین وضعیت بازسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسكونی روستایی و شهری كرمانشاه/ جزئيات اتمام واحدهای روستایی و شهری

عزیزاله مهدیان معاون امور بازسازی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی ضمن تشریح آخرین اقدامات دولت و بنیاد مسكن در مناطق زلزله زده كرمانشاه گفت: هم‌اكنون و سر جمع ۳ هزار میلیارد تومان خسارات اماكن مسكونی توسط بنیاد مسكن برآورد می‌شود كه حدود ۲ هزارو ۶۰۰ تا ۲ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان آن تسهیلات و ۵۰۰ میلیارد تومان آن كمك بلاعوض خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عزیزاله مهدیان معاون امور بازسازی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی در مراسم امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه تهران به ارائه گزارشی از اقدامات بنیاد مسكن در استان كرمانشاه پرداخت و گفت: در استان كرمانشاه هزار و ۵۹۰ روستا و ۸ شهر در زلزله اخیر آسیب دیده‌اند كه از این تعداد هزار و ۲۸۹ روستا خسارتی بالغ بر ۵۰ درصد داشتند.

وی ادامه داد: در شهر سرپل ذهاب بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ واحد تخریب شدند كه كار كارشناسی واحدها در مناطق روستایی و شهری به اتمام رسیده است.

این مقام مسئول با یادآوری این مطلب كه در زلزله اخیر بالغ بر ۱۰۰ هزار واحد مسكونی خسارت دیده‌اند گفت: از این میزان حدود ۴۲ هزار واحد تخریبی و ۵۸ هزار واحد تعمیری هستند.

وی همچنین از مقاوم‌سازی ۲ هزار واحد مسكونی آسیب‌دیده در استان كرمانشاه خبر داد و تاكید كرد: به منظور مقاوم‌سازی ۲ هزار واحد مشاوری برای طراحی انتخاب كردیم و كارها در حال انجام است.

مهدیان تصریح كرد: در شهرها از ظرفیت‌های نظام مهندسی ساختمان یاری گرفته‌ایم و كنترل مضاعف بر امر ساخت و ساز واحدهای مسكونی آسیب‌دیده هم‌ توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و هم توسط بنیاد مسكن انجام خواهد گرفت.

معاون امور بازسازی بنیاد مسكن گفت: در شهرها بیش از ۲هزارو ۵۴۰ واحد آواربرداری شده‌اند و گزارش آن به نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ارائه شده كه در مورد این تعداد ما و همچنین مردم دچار آسیب منتظر دریافت تسهیلات برای آغاز بازسازی و مقاوم سازی هستیم.

وی با تاكید بر این نكته كه در روستاها انجام تمامی امور بر عهده بنیاد مسكن است گفت: امیداوریم و پیش‌بینی می‌كنیم كه در روستاها تا پایان شهریور سال ۹۷ كلیه واحدهای خسارت دیده بازسازی شوند.

مهدیان ادامه داد: برآورد ما این است در شهرها زمان طولانی‌تری سپری خواهد شد و تا سال ۹۸ بازسازی و مقاوم‌سازی مناطق آسیب دیده شهری زمان ببرد.

وی برآورد هم‌اكنون واحدهای خسارت دیده را توسط بنیاد مسكن در استان كرمانشاه شامل ۴۰ هزارو ۵۴۵ واحد احداثی نوع یك و دو عنوان كرد و گفت: ۵۹ هزارو ۱۱۵ واحد نیز جزو خسارت دیده‌های تعمیراتی هستند.

مهدیان از معرفی ۳۰ هزار واحد مسكونی برای دریافت تسهیلات به بانك خبر داد و گفت: تاكنون ۱۶ هزار واحد از ۳۰ هزار واحد عقد قرارداد كرده‌اند كه ۵ هزارو ۲۰۰ واحد آن، واحد روستایی احداثی و ۱۰ هزار واحد آن واحدهای مسكونی تعمیراتی هستند كه از این ۱۰ هزار واحد تعمیراتی ۷ هزار واحد در شهر و ۳ هزار واحد در روستا واقع شده است.

این مقام مسئول همچنین گفت: برآور اولیه ما در حدود ۷۰۰ میلیارد تومان وام و ۲۸۰ میلیارد تومان كمك‌های بلاعوض بود كه تاكنون این میزان به ۲ برابر افزایش یافته است. هم‌اكنون و سر جمع ۳ هزار میلیارد تومان خسارات اماكن مسكونی توسط بنیاد مسكن برآورد می‌شود كه حدود ۲ هزارو ۶۰۰ تا ۲ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان آن تسهیلات و ۵۰۰ میلیارد تومان آن كمك بلاعوض خواهد بود.

نظر شما