شناسهٔ خبر: 48750 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مطرح کرد؛

انتقاد نسبت به صوری کاری برخی آزمایشگاه های فنی خاک/ صوری‌کاری باعث فروریختن و نشست ساختمان می‌شود/ تاکید بر افزایش نظارت‌ها از سوی مراجع صلاحیت دار

سیدرضا حسینی مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با تاکید بر افزایش نظارت‌ها از صوری کاری برخی از آزمایشگاه‌های فنی خاک خبر داد و گفت: آزمایش مقاومت برای صدور مجوز ساخت به منظور جلوگیری از نشست ساختمان باید انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدرضا حسینی مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، گفت:  شرکت آزمایشگاه فنی­ ومکانیک خاک که وظیفه آن آزمایش کنترل کیفی است و ازمایش‌ها را با استانداردهای ملی و بین‌المللی تطبیق می‌دهد.

وی ادامه داد: هر طرح عمرانی و ساختمانی که قرار است ساخته شود باید آزمایش فنی خاک را برای تست مقاومت خاک انجام دهند و اگر به شکل خوب و مناسب صورت گیرد، باعث افزایش عمر طرح ها می شود.

حسینی تاکید کرد: برای ساخت در ابتدا باید از مقاومت زمین مطمئن شویم که ایا زمین توان وزن سازه را دارد تا با خیال راحت اقدام به ساخت کنیم.

وی به خبرگزاری صدا و سیما، گفت: هرکارفرمایی که بخواهد سازه و ساختمان بسازد باید در ابتدا از مقاومت زمین اطمینان حاصل کند وبرای دریافت مجوز باید درخواست ازمایش خاک دهند.

حسینی با اشاره به اینکه وزن ساختمان بر میزان مقاومت زمین تاثیر می گذارد ادامه داد: ساختمان های بیش از ۵ طبقه باید نسبت به انجام آزمایش های خاک اقدام کنند زیرا براساس ان توان زمین را نسبت به سازه می‌سنجند.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه انجام آزمایش خاک از الزامات دریافت مجوز ساخت و ساز است گفت: با توجه به اینکه این آزمایش الزامی است برخی از ازمایشگاهها صداقت را در انجام کار رعایت نمی کنند و صوری کاری انجام می دهند و جوابی را که مد نظر کارفرماست ارایه می دهند و به شکل صوری نتایج را مهرو امضا می‌کنند.

وی تصریح کرد: صوری‌کاری در این نوع ازمایش احتمال فرو ریختن، نشست ساختمان می‌شود و در بسیاری از موارد حتی ساختمانهایی که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند فرو ریخته و غیرقابل استفاده می‌شوند.

 رئیس هییت مدیره آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، افزود: بدون داشتن نتایج مهر و امضا شده (شیت ­های آزمایشگاهی) امکان گرفتن جواز وجود ندارد.

حسینی تصریح کرد: برخی از شیت های آزمایشگای از لحاظ صحت انجام زیرسوال هستند برخی کارفرماها ترجیح می دهند با پول کمتری شیت ها و نتایج را در اختیار داشته باشند و در نتیجه شاهد تخریب ساختمانها می شویم.

وی تاکید کرد: افرادی که برای آنها سازه مهم است به آزمایشگاه های مورد تایید سازمان برنامه یا سایرقسمت ها مراجعه می کنند.

حسینی تصریح کرد: در رابطه با طرح های مهم از جمله بیمارستان، مراکز پلیس و ... ازمایش های فنی خاک در مراکز مهمی انجام می شود.

وی افزود: آزمایشگاهی که گواهی نامه نهایی خاک را صادر می کنند باید ازجانب مراجع صلاحیت دار نظارت شود.

رئیس هییت مدیره آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تاکید کرد: چون مردم هزینه آزمایش را پرداخت می کنند باید ازمایش فنی خاک را بررسی کنند زیرا پول این خدمات را مردم پرداخت می‌کنند.

نظر شما