شناسهٔ خبر: 48776 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته:

 تاکید رئیس جمهوری بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی/ مذاکره با ۳ شرکت چینی برای مشارکت در تکمیل قطعه ۳ آزادراه تهران- شمال

کامیون انتقال بدهی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل به دولت، ضرورت تامین منابع مالی برای تکمیل طرح‌های بزرگراهی اطراف تهران از سوی دولت، تکمیل ۶ ماهه آزادراه همت- کرج درصورت تامین ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیز سایر عناوین مهم حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته شاهد تصمیمات و اظهارات قابل توجهی از سوی رئیس جمهوری و معاون اول و همچنین هیئت وزیران بود که برای اطلاعات بیشتر در زیر مهمترین عناوین و اخبار مربوط به حمل‌ونقل جاده‌ای را ملاحظه می‌کنید:

 تاکید  رئیس جمهوری بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که با محصولات داخلی جایگزین می‌کنید؟ گفت: کارخانه‌های داخلی همه تلاش خواهند کرد. ما الان همه شرکتهای دولتی، نیمه دولتی و خصوصی را خواستیم که تلا‌ش‌شان را مضاعف کنند، برای اینکه بتوانیم در سال ۷۰ هزار کامیون را جایگزین کنیم. تقریباً چیزی حدود ۲۳۰ الی ۲۴۰ هزار کامیون فرسوده در کشور داریم. حدوداً باید ۳ سال تلاش کنیم تا این هدف محقق شود.

دکتر روحانی افزود: موتورهای این کامیون‌ها از خارج وارد می‌شود. اتاق و بدنه معمولاً‌ در داخل تولید می‌شد. هم باید تولید داخل را افزایش دهیم و هم باید واردات موتور را افزایش دهیم، برای اینکه جایگزین کنیم و هم باید تسهیلات را با قیمت ارزان بدهیم تا مالکان بتوانند و خودشان داوطلب شوند.

انتقال بدهی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به دولت

با تصویب هیات وزیران، بدهی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به بانک ­های تجارت و سپه ناشی از تکالیف قانونی بابت اصل و سود تسهیلات دریافتی، به بدهی دولت منتقل و سرمایه دولت در شرکت مذکور معادل مبلغ بدهی انتقال یافته، افزایش یافت.

هیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه خود به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور با اصلاح اساسنامه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با هدف تسهیل اقدامات، برنامه ها و سیاست­‌های مربوط به حوزه بهسازی و نوسازی بافت های ناکارآمد شهری موافقت کرد.

ضرورت تامین منابع مالی برای تکمیل طرح‌های بزرگراهی اطراف تهران از سوی دولت

معاون اول رئیس جمهوری در جریان بازدید از روند احداث آزادراه همت- کرج گفت: امیدوارم منابع لازم را برای تکمیل طرح‌های بزرگراهی اطراف تهران تامین کنیم تا دیگر این طرح‌ها از برنامه زمانبندی عقب نماند.

وی محدودیت‌های بودجه‌ای را به عنوان مهمترین محدودیت دولت در توان اجرایی اعلام کرد و گفت: باید برای تامین منابع مالی ابتکارات جدیدی انجام گیرد، زیرا به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت‌های بودجه طرح‌های مهم کشور قدری طولانی شوند. 

تکمیل ۶ ماهه آزادراه همت- کرج درصورت تامین ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای تکمیل آزادراه همت- کرج ۱۴۰ میلیارد تومان بابت اجرا و تملک اراضی نیاز داریم گفت: این آزادراه با ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی تا ۶ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: این آزادراه به طول ۱۴.۶ کیلومتر با ۸۲.۲ پیشرفت فیزیکی دارای سه قطعه است که پیشرفت فیزیکی قطعه اول آن ۹۵درصد، قطعه دوم ۹۲ درصد و قطعه سوم ۶۴ درصد است.

حذف واسطه‌های غیر ضروری حمل‌ونقل جاده‌ای با بازارگاه‌های الکترونیک

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی بازارگاه الکترونیک جلوگیری از تردد اضافی و بهره‌ور کردن ناوگان نیزحذف نقش واسطه‌های غیر ضروری است تصریح کرد: واسطه‌های غیر ضروریکه سود سرشاری از حمل‌ونقل می‌برند اما نقش پررنگی ندارند با استفاده از فناوری اطلاعات حذف خواهند شد.

 دغاغله همچنین با اشاره به بخش‌نامه «ممنوعیت صدور بارنامه برای ناوگان ۵۰ سال به بالا از ابتدای سال ۹۷»  تصریح کرد: برای ایجاد بهره‌وری در حمل‌ونقل جاده‌ای پروژه‌هایی با محوریت فناوری اطلاعات (IT) در دست اقدام قرار گرفت و یکی از آن‌ها پروژه «نوبت مجازی» در بنادر است که سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید و امسال این سامانه در بندر امام خمینی (ره) به بهره‌برداری ‌میرسد.

مذاکره با ۳ شرکت چینی برای مشارکت در تکمیل قطعه ۳ آزادراه تهران- شمال

محمد سعیدی‌کیا از مشارکت سه شرکت چینی در تامین منابع و ساخت منطقه ۳ آزاد‌راه تهران - شمال خبر داد و گفت: با این سه شرکت مذاکره می شود تا بهترین شرایط برای انجام این کار انتخاب شود.

‌سعیدی‌کیا‌ که در سفر کاری چین به سر می‌برد، افزود: در این سفر علاوه بر پکن، به شانگهای، گوانجو و شینزن ‌خواهیم رفت؛ استفاده از تجربیات چین و تبادل تجربیات در امر سرمایه‌گذاری مشترک در ایران برای انجام کار و صادرات از اهداف این سفر است.

نظر شما