شناسهٔ خبر: 48840 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

صدا و سیما و شبکه بندر و دریا

نقی امیراسماعیلی کناری امیراسماعیلی کناری*: آمار نشان می‌دهد حمل و نقل دریایی کالا در ایران دارای جایگاهی کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی است و رسانه ملی کشور می‌تواند با تولید و انتشار خبر و گزارش افکار عمومی را با فرهنگ بندر، دریا، سواحل و دریانوردی آگاه سازد.

بیش از ۱۱۶ شبکه رادیویی و تلویزیونی در سطح استان، ملی و برون مرزی به زبان‌های مختلف با موضوعات متعددی مشغول تولید و پخش برنامه اند، اما موضوع بندر و دریا در میان شبکه‌ها خالی است.

اخبار تکان دهنده و ناگوار تصادم دو کشتی نفتی سانچی و باری کریستال به دلیل اهمیت آن به عنوان پربیننده‌ترین خبر در صدر اخبار رسانه‌های جهان و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و رسانه ملی ما هم به نحوی اخبار این واقعه دردناک را پوشش داد و در شبکه‌های مختلف سعی کرد به رسالت خویش عمل کند.

روش اطلاع رسانی و سرعت آن به ثانیه رسید و مردم با گوشی تلفن همراه در صورت بهره برداری از اینترنت بصورت لحظه‌ای از اخبار مطلع می‌شوند.

به نظر می‌رسد شبکه بزرگ و پر هزینه صدا و سیما در رقابت با مراکز خبری بسیار کند و ناتوان عمل می‌کند اگرچه نباید از این حقیقت غافل بود که امروزه شبکه‌های مجازی با کمترین هزینه یک خبر را در سراسر عالم منتشر می‌کنند. نکته‌ای که قابل بررسی و ارزیابی است؛ تغییر محتوایی و اتخاذ رویکرد شبکه صدا و سیما برای بازنگری در نام و تولید محتواست.

صدا و سیما رسانه‌ای تاثیرگذار با هزینه‌ای بسیار سنگین، رسالت اطلاع رسانی را انجام می‌دهد، اینکه چه تعداد کارکنان در این رسانه ملی شاغلند و هزینه سالانه این مرکز چقدر است؟ مورد بحث من نیست، اما به لحاظ محتوایی و اثربخشی برای خیل عظیم مخاطبین، دقت نظر عوامل تولید و پخش در این مجموعه عظیم ضروری و حیاتی است.

موقعیت جغرافیایی و منابع عظیم خدادادی سرزمین پهناورمان دارای شرایطی استثنایی و منحصر به فرد است در حالی که مساحت آب‌های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران ۱۹۰ هزار کیلومتر مربع و دارای ۵۸۰۰ کیلومتر طول سواحل و ۱۰۹۵ کیلومتر خط ساحلی جزایری هستیم و این ظرفیت سرمایه بی نظیری تلقی می‌شود، اما صدا و سیما تاکنون وارد عرصه آبی و دریایی نشده چرا که به اهمیت آن پی نبرده است.

بخشی از قصور متوجه شرکت ها، ارگان ها، نهاد‌ها و سازمان‌های دریایی است که نتوانسته اند ارکان مدیریتی سازمان صدا و سیما را متقاعد سازند تا باور کنند فرصت‌های فراوانی در حوزه دریایی ما فراهم است.

موضوع بندر و دریا یک مجموعه وسیع دانش با شاخه‌های متعدد است که تاکنون بدان توجه نشده است. امروزه صنایع دریایی رکن مهم اقتصادی و صندوق ذخیره طلایی دولت‌ها محسوب می‌شود و برخی از کشور‌ها کارشناسان خبره در علوم دریایی را برای دستیابی و تولید صنایع دریایی بکارگرفته اند که توانسته‌اند درآمد هنگفتی در این صنایع بدست آورند.

صدا و سیما می‌تواند با ایجاد سرویس خبری و نام گذاری شبکه‌ای رادیویی و تلویزیونی با نام بندر و دریا به موضوعات کلیدی از جمله: سواحل، بنادر، دریانوردی، تولید انرژی، تولید و تکثیر آبزیان، معادن آبی، صنایع شیلاتی، کشتیرانی و حمل و نقل دریایی بپردازد و پاسخگوی نیاز مخاطبین باشد.

بیش از ۱۵۰ سوژه کلیدی در عرصه آبی کشورمان از جمله موضوع جذاب گردشگری آبی و دریایی وجود دارد که می‌توان در این شبکه مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد، امروزه به همت مدیران و کارکنان پرتلاش سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت اسمی سفر‌های دریایی سالانه در بنادر کشور به حدود بیست و پنج میلیون نفر سفر دریایی رسیده است آمار عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی حاکی است در سال ۱۳۹۵ بیست و یک میلیون نفر سفر دریایی در بنادر استان‌های جنوبی محقق شد. 

هفت استان کشورمان ساحلی است و تعداد ۶۷ نفر از شهر‌های این ۷ استان در مجلس شورای اسلامی دارای تریبون و جایگاه خطیر نمایندگی، مسئولیت قانونگذاری و نظارت بر نحوه اجرای قانون را بر عهده دارند و جمعیتی نزدیک به بیست میلیون نفر در کنار آب و یا نزدیکی آن زندگی می‌کنند و علاوه بر آن در طول سال بیش از چهل میلیون نفر مسافر و گردشگر به شهر‌های ساحلی کشورمان سفر می‌کنند.

سهم حمل و نقل دریایی در کشور حدود ۸۵ درصد است و سهم سایر ناوگان از جمله، هوایی، جاده‌ای و ریلی به ۱۵ درصد می‌رسد. آمار نشان می‌دهد حمل و نقل دریایی کالا در ایران دارای جایگاهی کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی است.

رسانه ملی کشور می‌تواند با تولید و انتشار خبر و گزارش افکار عمومی را با فرهنگ بندر، دریا، سواحل و دریانوردی آگاه سازد و بطور یقین آگاهی از چنین موضوعات کلیدی می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال در کشور زمینه توسعه و شکوفایی اقتصادی را فراهم نماید و بی تردید بایستی باور کرد اختصاص شبکه‌ای به همین منظور نه تنها هزینه بر نیست بلکه سرمایه گذاری بنیادی محسوب می‌شود.

*مشاور فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی

منبع: ایرنا

نظر شما