به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان، حسین حجتی مدیر دفتر منطقه ای مركز تحقیقات راه و مسكن و شهرسازی استان اصفهان با اعلام این خبر گفت: افزایش تقاضا در بخش حمل ونقل كشور، پیامدهایی همچون؛ افزایش مالكیت خودرو، استفاده بیشتر از وسایل نقلیه و درنتیجه تراكم ترافیك، افزایش نرخ رشد تصادفات، كاهش ایمنی جابجایی مسافر و كالا، مصرف روزافزون ذخایر انرژی و تخریب محیطزیست را به دنبال داشته است.
وی با بیان اینكه افزایش ظرفیت شبكه حمل و نقل و توسعه زیرساختهایی همچون آزادراه، بزرگراه و تقاطعهای غیرهمسطح به عنوان اصلی ترین راهكار برای پاسخ به این تقاضا در كشور مطرح بوده، اظهار داشت: در سالیان اخیر، مشخص گردیده است كه این راهكار به تنهایی قادر به پاسخگویی به تقاضای حمل و نقل و كاهش معضلات ناشی از آن نبوده و امری پرهزینه، مخرب محیطزیست و تا حدی ناكارآمد تلقی می گردد.
وی افزود: از همین روی، امروزه روشهای كارآمدتری با رویكرد دستیابی به حمل ونقل پایدار و در پی آن توسعه پایدار موردتوجه فعالان عرصه حمل ونقل قرارگرفته است.
حجتی، مدیریت تقاضای سفر، توسعه حمل ونقل همگانی، تأكید بر پیاده مداری و دوچرخه سواری را از جمله این روشها برشمرد و تاكید كرد: یكی از مهمترین این روشها كه موردتوجه جدی كشورهای مختلف بهویژه كشورهای توسعه یافته قرارگرفته است، استفاده از سیستمهای حمل ونقل هوشمند یا ITS میباشد.
وی افزود: ITS به معنای بهكارگیری تكنولوژی نوین از قبیل پردازش اطلاعات، الكترونیك، ارتباطات و سیستمهای كنترل و دیگر فناوریهای ارتباطی و استراتژیهای مدیریتی بهگونهای هماهنگ و یكپارچه جهت خلق سیستم كارآمد و ایمن تر در حملونقل است.
در حقیقت ابزارهای ITS از طریق بهبود عملكرد سیستمها باعث صرفهجویی در وقت، حفظ جان انسانها، بهبود كیفیت زندگی و محیطزیست انسانها و افزایش كارایی فعالیتهای اقتصادی می گردد.
حجتی با توجه به ضرورت توجه به راهكارهای نوینی همچون تكنولوژی حمل و نقل هوشمند گفت: این موضوع طی سالهای اخیر مورد توجه مسئولان و تصمیم گیران كشور قرار گرفته است.
معاون مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان یادآور شد: با مروری بر جایگاه ITS در كشورهای توسعهیافته و درحال توسعه و همچنین مشكلات عدیده حمل ونقل در ایران، در كنار هزینه های قابلتوجه ایجاد زیرساخت های حمل ونقل، لزوم پرداختن و توجه جدی تر به این موضوع بیش از پیش مشخص می گردد.
وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی و طراحی جامع در تدوین راهبردها، تاكید كرد: یكی از موضوعاتی كه توجه به آن می تواند منجر به توسعه سریعتر این سیستمها در كشور شود، برنامه ریزی و تهیه و تدوین طرحی جامع در مراحل مختلف تعیین راهبردها، جهتگیریها و همچنین مراحل اجرای پروژهها متناسب با شرایط منطقهای است.
وی افزود: این طرح كه در اغلب كشورهای پیشرو در حوزه ITS به آن توجه جدی شده است، می تواند منافع زیادی همچون شناسایی سازمانها و ارگانهای متولی و متصدی موضوع، تعیین مسئولیتها و شرح وظایف و نحوه همكاری این سازمانها، تعیین نحوه اشتراك گذاری و انتقال اطلاعات بین سازمانها، مشخص نمودن اهداف و معیارهای منطبق با شرایط منطقه، بررسی و تعیین نیازها و مسائل حملونقل، آشنایی و ارزیابی تكنولوژیهای مختلف ITS با توجه به شرایط مختلف حاكم بر منطقه، انطباق نیازها با قابلیت ITS در كشور و ... را به همراه خود داشته باشد.
مدیر دفتر منطقه ای مركز تحقیقات راه و مسكن و شهرسازی استان اصفهان اظهار داشت: در حقیقت این طرح ها همانند نقشه راه عمل نموده و می تواند از فعالیتهای پراكنده و اتلاف سرمایه جلوگیری نماید.
وی در پایان یادآور شد: این نرمافزار نقطه آغازین سامانههای حملونقل هوشمند در كشور میباشد و امید است كه در سالهای آینده با كمك این سامانه و سیستمهای مشابه در راستای پیشبرد كشور در راستای اهداف مدیریت ترافیك و سفر، افزایش ایمنی و كاهش تصادفات، مدیریت تعمیر و نگهداری راهها و ... گام اساسی برداشته شود.
نظر شما