شناسهٔ خبر: 48871 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

خواجه ای خبر داد:

معرفی ۳۰۵۰۰ متقاضی نوسازی واحد‌های مسکونی زلزله زده کرمانشاه به بانک‌های عامل

زلزله رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه گفت: پس از ۷۲ روز از زلزله استان کرمانشاه، بیش از ۳۰ هزار و ۵۰۰ متقاضی نوسازی واحد‌های مسکونی در این مناطق برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا خواجه‌ای اظهار کرد: از این تعداد بیش از ۱۶ هزار و ۷۸۱ متقاضی دریافت تسهیلات، قرارداد خود را با بانک‌های عامل منعقد کرده اند.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این که ۶ بانک ملی، مسکن، سپه، صادرات، تجارت و ملت در پرداخت تسهیلات متقاضیان مناطق زلزله زده استان کرمانشاه مشارکت دارند، گفت: دولت تاکنون برای ۱۴ هزار و ۳۳۵ واحد مسکونی در شهر‌ها و روستا‌های مناطق زلزله زده استان کرمانشاه کمک‌های بلاعوض ۵ و ۶ میلیون تومانی پرداخت کرده است.

به گفته خواجه ای، تاکنون ۲۱ هزار و ۱۵۷ واحد مسکونی برای ساخت نوع یک در شهر‌ها و روستا‌های منطقه زلزله زده که ۱۰۰ درصد تخریب شده اند، مورد ارزیابی قرار گرفته اند و ساخت ۱۹ هزار و ۴۴۵ واحد مسکونی در این مناطق نیازمند بازسازی کامل هستند.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون در منطقه برای ۳ هزار و ۱۵۳ واحد مسکونی پی کنی شده است، گفت: ۸۹۷ واحد مسکونی بتن و فونداسیون ریخته و ۲۱۶ واحد مسکونی برای ساخت با اسکلت آماده سازی شده است.

خواجه‌ای یادآورشد: در این ۷۲ روز عملیات انجام تعمیرات ۱۱ هزار و ۲۵۲ واحد مسکونی آغاز شده و عملیات اجرایی ۴ هزار و ۶۰۷ واحد مسکونی به پایان رسیده است.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اظهار داشت: کارشناسان بنیاد مسکن همواره در منطقه حضور مستمری دارند تا به زلزله زدگان این استان برای ساخت و تعمیر واحد‌های مسکونی آن‌ها کمک کنند.

خواجه‌ای گفت: برای ساخت واحد‌های مسکونی در شهر‌ها ۴۰ میلیون تومان تسهیلات و ۶ میلیون تومان کمک‌های بلاعوض در اختیار زلزله زدگان قرار می‌گیرد و سقف تسهیلات برای ساخت واحد‌های مسکونی روستایی نیز ۳۰ میلیون تومان با ۵ میلیون تومان کمک‌های بلاعوض بوده است. همچنین برای هر واحد مسکونی ۸ تن سیمان توسط بنیاد مستضعفان به صورت رایگان تحویل می‌شود.

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه ادامه داد: هزینه طراحی، نظارت، تهیه نقشه و صدور پروانه ساختمانی در تمام روستا‌های مناطق زلزله زده استان کرمانشاه رایگان است، اما این هزینه‌ها در شهر‌ها برای واحد‌های مسکونی تا ۸۵ مترمربع رایگان اعلام شده است.

به گزارش ایرنا، زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ماه سال جاری استان کرمانشاه را لرزاند. شدت این زمین لرزه به حدی بود که در اغلب استان‌های کشور احساس شد.

محل وقوع این زمین لرزه حوالی «ازگله» اعلام شد که در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه و در عمق ۱۱ کیلومتری زمین روی داد.

کارشناسان علم زلزله شناسی اعلام کرده اند به احتمال زیاد تا ۳ ماه آینده این منطقه شاهد پس لرزه‌های زیادی خواهد بود به طوری که تاکنون چندین پس لرزه بیش از ۴.۵ ریشتری در این منطقه رخ داده است.

براساس آخرین اطلاعات اعلام شده، تاکنون در این زمین لرزه بیش از ۶۰۰ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند و تعداد مجروحان این حادثه دردناک بیش از ۱۲ هزار نفر بود.

نظر شما