شناسهٔ خبر: 4893 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

خوزستان در نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور پیشرو بوده است

همایش فرصت ها و چالش های انبوه سازان ایران معاون فنی شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی ایران گفت: خوزستان در نوسازی بافت های فرسوده در کشور پیشرو بوده و تاکنون از مجموع شش هزار هکتار بافت فرسوده در شهر اهواز یک هزار و 500هکتار آن در دو مرحله عملیاتی شده و برای نوسازی آماده شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، امیرعباس افتخاری در همایش فرصت ها و چالش های انبوه سازان ایران در اهواز رفع این معضل را نیازمند همدلی و عزمی ملی در بین نهادها و دستگاه های متولی دانست و افزود: تمام موانع موجود در این چارچوب باید برطرف شده تا مسیر هموارتر شود.

وی اضافه کرد: قانون شهرداری ها و نظام مهندسی بویژه در زمینه احیای بافت های فرسوده شهری نیازمند بازنگری اساسی است.

معاون فنی شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی ایران گفت: ساختار ساختمانی فعلی کشور گرفتار معضل بافت های فرسوده شهری است.

مدیرعامل سابق بورس تهران هم با تاکید بر ضرورت تامین مالی پروژه های بخش ساختمان از طریق بورس و ابزارهای نوین گفت: صندوق های زمین و ساختمان و جلب مشارکت مردم محلهای مناسبی برای تامین مالی پروژه های ساختمانی است.

علی رحمانی افزود: در این بخش می توان از اوراق سکوک و اسناد سکوک اجاره به منظور تامین مالی پروژه ها در کنار اوراق استثناء بهره برد.

وی اظهار کرد: اوراق مشارکت به عنوان ابزاری قوی است که می تواند به انبوه سازان در تحقق اهداف پیش رو کمک کند.

رحمانی افزود: در زمان حاضر نقدینگی در بازار مسکن کاهش یافته و این منجر به رکود در این بخش و کاهش پروانه های بهره برداری شده است و ضرورت دارد با اعمال روش های نوین از این معضل خارج شد.

وی اظهار کرد: استفاده از ابزارها و روش های نوین مانند اوراق مشارکت و اوراق سکوک در دیگر مناطق جهان به عنوان تجربه ای موفق تلقی شده و نتایج موثری داشته که در داخل کشور هم اعمال چنین روشی جوابگوی نیاز مالی پروژه های بخش ساختمان خواهد بود.

نظر شما