شناسهٔ خبر: 49079 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همزمان با دهه فجر در خراسان جنوبی انجام می‌شود:

بهره‌برداری از ۶۲ کیلومتر راه روستایی در قالب ۱۴ پروژه/ افتتاح ۷۳۰ واحد مسکن مهر/ بهره‌برداری از هزار و ۸۶۶ کیلومتر باند دوم راه‌های استان

مسکن مهر ساوه مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به همراه معاون مسکن و ساختمان و معاون ساخت و توسعه راه‌های این اداره کل در نشست خبری جزئیات افتتاح پروژه‌های استان را همزمان با دهه فجر امسال تشریح کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه شهرسازی خراسان جنوبی، مهدی جعفری مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در حال حاضر از مجموع ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار ۸۲۲ روستا از نعمت آسفالت برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه در سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۶۲.۷ کیلومتر راه روستایی در قالب ۱۴ پروژه در استان به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: در راستای افتتاح این پروژه‌ها ۱۷ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۴ پروژه راه روستایی در شش شهرستان واقع شده است، گفت: سه پروژه به طول ۲۲ کیلومتر در شهرستان طبس، سه پروژه به طول ۱۳.۵ کیلومتر در شهرستان بیرجند، سه پروژه به طول ۱۰.۳ کیلومتر در شهرستان قاین، دو پروژه به طول ۱۰ کیلومتر در شهرستان نهبندان و سه پروژه به طول هفت کیلومتر در شهرستان‌های بشرویه و سربیشه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تعداد ۲۵۵ خانوار با جمعیت ۸۰۰ نفر از مزایای راه آسفالت در استان به طور مستقیم برخوردار شده‌اند، عنوان کرد: تعداد ۱۴ روستا نیز که شش روستا بالای ۲۰ و هشت روستا زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند از راه آسفالته برخوردار هستند.

جعفری با اشاره به اینکه بالغ بر ۹۶۰۵ درصد جمعیت روستایی استان از راه آسفالته برخوردار هستند، بیان کرد: تعداد ۹۶ روستای بالای ۲۰ خانوار نیز فاقد راه آسفالته هستند که راه ۶۵ روستا در دست اجرا و تنها عملیات ۳۱ روستا باید جدیداً آغاز شود.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی باید تکمیل شود تا بتوانیم عملیات جدیدی را آغاز کنیم، اظهار کرد: ۱۶ روستا در شهرستان بیرجند، ۱۸ روستا در شهرستان سربیشه، ۱۸ روستا در شهرستان نهبندان، ۱۷ روستا در شهرستان درمیان، ۱۰ روستا در شهرستان قاین، هشت روستا در شهرستان خوسف، پنج شهرستان در شهرستان طبس و سه روستا در شهرستان زیرکوه فاقد راه آسفالته هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۱ پروژه به طول ۲۰۰ کیلومتر در استان در دست اجرا است، افزود: بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان در راستای تکمیل این پروژه‌ها با پیمانکاران قرارداد منعقد شده است.

وی با بیان اینکه درخواست اکثر مردم روستاها ایجاد راه دوم یا اتصال شبکه راه‌ها است، گفت: در حال حاضر یک هزار و ۸۶۶ کیلومتر باند دوم در قالب ۱۲ پروژه در برنامه راه و شهرسازی قرار دارد.

جعفری با اشاره به اینکه از مجموع باند دوم استان تاکنون ۴۶۰ کیلومتر آسفالت شده است، عنوان کرد: حدود ۲۱۴ کیلومتر باند دوم طی سه سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر ۴۵۹ کیلومتر نیز در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون نیز ۱۱۶ کیلومتر باند دوم آسفالت شده است، گفت: از مجموع آسفالت باند دوم ۱۹ کیلومتر در محور بیرجند- قاین بازگشایی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲.۵ کیلومتر سه محور بیرجند- قاین نیز به رودی بازگشایی خواهد شد، اظهار کرد: ۳۲ کیلومتر در محور دیهوک- راور و ۱۲ کیلومتر در محور سه‌راهی روم تا آفریز نیز به زودی بازگشایی خواهند شد.

وی ادامه داد: ۱۶ کیلومتر در باند دوم در محور اسدیه، ۱۲ کیلومتر در محور شوسف- نهبندان و ۱۷ کیلومتر در محور طبس- اصفهان نیز تا پایان سال ۹۶ تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان آماده آسفالت است، افزود: میزان مطالبات پیمانکاران در باندهای دوم ۱۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ بوده که تاکنون ۴۵ میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه پرداخت شده است.

افتتاح ۷۳۰ واحد مسکن مهر طی ایام دهه فجر

همچنین احمد ولی پور مطلق معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این نشست اظهار کرد: در بحث شهرسازی ۲۸ شهر استان دارای طرح جامع و ۱۶ شهر دارای طرح تفضیلی هستند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۷۳۰ واحد مسکن مهر آماده افتتاح در استان وجود دارد که در دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه از مجموع ۳۱ هزار و ۲۴۷ مسکن مهر استان ۲۹ هزار و ۴۲۹ واحد تحویل شده است، افزود: ۱۹ هزار و ۵۴۶ واحد در دولت یازدهم که ۶۵ درصد تعهدات استان را در بر می‌گیرد افتتاح شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تنها کمتر از ۲۷ واحد مسکن زیر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان وجود دارد و مابقی بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارد، عنوان کرد: احداث خدمات روبنایی ۱۷ مدرسه، ۱۴ مسجد و دو کلانتری با اعتبار راه و شهرسازی انجام شده است.

وی با بیان اینکه اداره راه و شهرسازی استان همچنین ۵.۵ میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب استان برای به سرانجام رساندن عملیات مهرشهر کمک کرده است، اظهار داشت: اگر یک سال عمر مفید هر ساختمان را افزایش دهیم چرخه مالی در اقتصاد مسکن ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی اقتصادی در منابع مالی مردم خواهد داشت.

ولی پور مطلق ادامه داد: دو طرح آماده‌سازی مهم در مرکز استان به مساحت ۴۵۰ هکتار در زمین‌های پادگان بیرجند و ۶۰ هکتار در شهر طبس به زودی به صورت مشارکتی شروع خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه زمین برای ساخت مسکن برای خانواده‌های دارای دو معلول در حال واگذاری است، افزود: برای خانواده‌های شهدا و ایثارگران نیز مسکن در حال واگذاری وجود دارد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه از مجموع مسکن‌های مهر استان تنها ۵۴ واحد مورد تعهد توسعه و عمران موقوفات باقی مانده است، گفت: نازک‌کاری ۸۰۰ واحد تعاونی ارتش نیز به اتمام رسیده و تنها مشکل انشعاب دارند.

۱۸۶۶ کیلومتر باند دوم راه در خراسان جنوبی در دست اجراست

همچنین رضا رجبی معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این نشست افزود: احداث و تکمیل بازگشایی باندهای دوم در اولویت استان است. 

وی از آسفالت ۱۱۶ کیلومتر باند دوم در سال ۹۶ خبر داد و گفت: از این میزان ۱۹ کیلومت محور بیرجند - قاین بازگشایی شد، همچنین ۳۲ کیلومتر در محور دیهوک - راور تکمیل و به زودی بازگشایی خواهد شد.

وی میزان مطالبات پیمانکاران باندهای دوم استان را ۱۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: امسال ۴۵ میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه پرداخت شده است و از این مبلغ، پیمانکاران جاده بیرجند - قاین ۲۸ میلیارد تومان طلبکار هستند.

رجبی اظهار کرد: عملیات دوبانده سازی قطعه اول جاده بیرجند - قاین از سال ۸۹ در ۲ قطعه ۳۸ و ۴۰ کیلومتری آغاز شد.

وی گفت: شهریورماه ۹۳ ساخت این محور با قرارداد ۱۰۶ میلیارد تومان آغاز شد که علاوه بر کوهستانی بودن و شرایط سخت این جاده، کمبود منابع مالی و بودجه اتمام پروژه را به تأخیر انداخته است.

وی طول جاده بیرجند - قاین را ۱۱۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: از ۵۶ کیلومتر باقیمانده این جاده، ۲۲ کیلومتر آماده آسفالت است که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال مالی جاری (تیر ۹۷) به بهره‌برداری برسد. 

رجبی به پروژه بهسازی و آسفالت محور سربیشه - میل ۷۸ - فراه افغانستان اشاره کرد و گفت: از مرز تا مرکز استان فراه افغانستان ۱۲۰ کیلومتر است که از این مقدار ۶۵ کیلومتر آن تکمیل شده است.

وی با اشاره به قطعه دوم قلعه کاه - فراه گفت: طول این قطعه ۶۰ کیلومتر است که مطالعات کل پروژه تکمیل شده و با بازگشایی این قطعه از محور، در توسعه ترانزیت خارجی و افزایش صادرات گام مهمی برداشته خواهد شد.

نظر شما