شناسهٔ خبر: 49174 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

به همت انجمن مفاخر معماری ایران برگزار می‌شود؛

معماری بستکی در دو سوی خلیج‌فارس

پوستر نشست معماری بستکی در دو سوی خلیج‌فارس به همت انجمن مفاخر معماری ایران در دویست و شصت و هشتمین گفتمان هنر و معماری، چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ماه سالجاری در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دویست و شصت و هشتمین گفتمان هنر و معماری به همت انجمن مفاخر معماری ایران، تحت عنوان معماری بستکی در دو سوی خلیج فارس با سخنرانی فریدون فراهانی، چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه سالجاری از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۳۰ در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می‌شود.

حضور برای علاقمندان در این نشست آزاد است و علاقمندان به این موضوع می توانند روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در ساعات یاد شده به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ مراجعه کنند.

گفتنی است، شهرستان بستک با معماری منحصر به فرد خود در جنوب ایران قرار دارد که در زمان‌های نه چندان دور، نقش مهمی در فرهنگ کرانه‌های خلیج فارس داشته است. اهمیت فرهنگی، مذهبی و بازرگانی آن در سده‌های گذشته نقش مرکزی برای این شهر در منطقه ایجاد کرده بود که معماران این شهر با حضور در مناطق پیرامون، شیوه معماری خود را فراتر از محدوده بستک، تا بندرلنگه و بسیاری از کرانه‌های شمالی و جزایر خلیج فارس گسترش دادند.

از سال ۱۸۹۰ میلادی به بعد، و همزمان با مهاجرت گسترده بازرگانان بستکی ایران به کشور امارات، محله‌ای به دست معماران بستکی  در دبی بنا شد و به یاد بستک ایران، بستکیه نام گرفت. این محله قدیمی در مجاورت موزه دبی قرار دارد که دارای خانه‌هایی با معماری قدیمی، کوچه‌های باریک و بادگیرهای مرتفع است و نشان از نوع زندگی مردم در دبی قدیم است

این محله اگرچه به عنوان میراث فرهنگی دبی، در تبلیغات دولتی امارات معرفی می‌شود، اما بنا به شواهد، نمونه آشکاری از خلاقیت و هنر معماران بستکی در کرانه‌های جنوبی خلیج فارس است؛ افزون بر این‌که ردپای تاثیر معماری بستکی در آنسوی خلیج فارس، تنها محدود به بستکیه دوبی نیست و باید از شیوه معماری بستکی به عنوان سبکی فراگیر و مهم در دو سوی خلیج فارس یاد کرد.

جالب اینجاست در کشور امارات بادگیرهای ایرانی را در ابنیه خود به کار می‌برند و حتی برای ساخت آن مسابقاتی نظیر مسابقه "بادگیر طلایی" برگزار می کنند اما در کشور ما، احساس نیاز به این معماری در مناطق مرزی ایران و حتی شهر بستک بسیار کم شده است و ساخت و سازهای جدید، رابطه‌ای با معماری سنتی این شهر ندارد، حتی از نظر فرم، مصالح و ملاحضات طراحی، گاه در تناقض با آن است.

آثار معماری بومی شهر بستک و دیگر بناهای منطقه، آیینه تاریخ و فرهنگ و تأثیر پذیرفته از اقلیم خاص بستک است و بناهایی همچون قلعه خوانین جهانگیریه، منزل بنی‌عباسیان، کاروانسرای بستک، حمام خانی بستک، منزل کاظم، منزل بوخش، بنگله کریکی و صدها بنا و آثار باستانی به وضوح نشان دهنده معماری اصیل ایرانی و اسلامی هستند که در سطح شهرستان بستک از گذشتگان به جا مانده و می توانند پس از مرمت اصولی، جاذبه ای برای گردشگران و مسافران باشند اما متاسفانه این بناها یکی پس از دیگری در حال نابودی است و هنر معماری بستکی در منزل خودش دستخوش فراموشی شده است که نمونه بارز آن تخریب منزل صولت‌الملک است.

این منزل روزگاری مقر حکمرانی محمد تقی خان صولت المک حاکم بستک و جهانگیریه بوده که بر بخش هایی از بنادر و جزایر خلیج فارس تا لارستان حکمرانی می کرده است.

 

نظر شما