شناسهٔ خبر: 49298 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

خارج‌سازی دومین مغروقه از آبراه استراتژیک خور موسی

شناور مغروقه معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، گفت: مغروقه جامی ۲ از مجموعه شناورهای مغروقه برجای مانده از دوران جنگ تحمیلی با وزنی بالغ بر ۶ هزار تن طی دی ماه سال جاری از آبراه استراتژیک خورموسی به طور کامل خارج سازی و به ساحل منتقل شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، علایی معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اعلام اتمام آخرین مراحل خارج‌سازی مغروقه جامی ۲ و ارسال گزارش فنی و  تأیید ساید اسکن سونار  این عملیات، گفت: فرآیند خارج‌سازی مغروقه طی مدت ۳۰ روز عملیاتی با رعایت کلیه اصول ایمنی و زیست‌محیطی همراه با ۱۲ هزار تن محموله آن خارج‌سازی شد که در نوع خود از جمله سریع‌ترین عملیات سلویج مغروقه‌ها با طول ۱۶۶ متر، عرض ۲۳ متر و ارتفاع ۱۳ متر به شمار می‌رود.

معاون فنی و نگهداری استان خوزستان با اشاره به ریسک بالای مغروقه‌های مذکور برای ایمنی دریانوردی و محیط‌زیست، حذف کانون خطر، ارتقاء ایمنی تردد کشتی‌های تجاری در آبراه استراتژیک خور موسی و کاهش هزینه های حمل را  از دیگر  اهداف مهم  این عملیات برشمرد.

علایی همچنین، انتقال و تخلیه لاشه و ضایعات شناور مغروقه را از دیگر مراحل جانبی این پروژه برشمرد و اظهار کرد: تمامی مراحل این پروژه با رعایت اصول ایمنی و بهره گیری از نیروهای مجرب و خدمات دریایی ۱۵ فروند شناور صورت پذیرفته است.

وی خاطرنشان ساخت : با تدوام روند پروژه خارج سازی، هفت فروند شناور مغروقه به ارزش یک هزار و ۱۱۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام می باشد و طی مدت ۲سال در نقاط مختلف کانال دسترسی بندرامام خمینی(ره) (خورموسی)   به آب های آزاد، خارج سازی و جمع آوری خواهند شد.

نظر شما