شناسهٔ خبر: 49361 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

تشریح ۹ ماموریت دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی

مهدی اشرفی مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی به تشریح ۹ ماموریت این دفتر پرداخت و گفت که یک نقشه‌ راه در ۷ گام طراحی شده که نشان می‌دهد به‌طور کلان در حوزه تجاری‌سازی حمل‌ونقل به دنبال چه هدفی هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی‌ به منظور معرفی دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با مهدی اشرفی مدیر کل این دفتر گفتگویی انجام داده ایم. اشرفی دارای مدرک دکترای مهندسی صنایع از دانشگاه تربیت مدرس است و علاوه بر سوابق اجرايي در حوزه حمل ونقل و لجستيك داراي سوابق تدريس در زمينه تحليل سيستم، لجستيك و مديريت زنجيره تامين نيز مي باشد.

مهدی اشرفی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به معرفی دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی پرداخت و گفت که این دفتر جزو آخرین دفاتر تشکیل‌شده در معاونت حمل‌ونقل محسوب می‌شود كه در خصوص ماموريتهاي اين دفتر مي توان به موارد ذيل اشاره كرد:

۱.مطالعه، سیاست‌گذاری، ارائه راهکارهای عملیاتی و پویا به‌منظور افزایش قابلیت رقابت‌پذيري، ایجاد زمینه‌ی‌ جذب‌ سرمایه‌های‌ داخلی‌ و خارجی، بهره‌گیری از فرصت توسعه در سایر کشورها، جلب‌ مشارکت‌ مردم‌ و دستیابی‌ به‌ سهم‌ بیشتر از بازار حمل‌ونقل در سطح منطقه‌اي و بین‌المللی‌ و پایش نتایج به‌دست‌آمده.

۲.برنامه‌ریزی و هماهنگي با تشكل‌ها و صنوف حمل‌ونقل به‌منظور ارتقاء و تجاری‌سازی خدمات مربوطه.

۳.نظارت عالیه بر توسعه و رفع موانع بهره‌برداري از پايانه‌هاي مرزی.

۴.برنامه‌ریزی و هدایت امور آموزشي و فرهنگ‌سازی ذی‌نفعان حمل‌ونقل و حمايت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ابداعات و اختراعات مؤثر در زمینه حمل‌ونقل.

۵.تدوین ضوابط به‌منظور افزایش ارزش‌افزوده حمل‌ونقل از طریق: بهبود فضای کسب‌وکار، بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهفته کشور، بازاریابی و تجاری‌سازی خدمات ترانزیت و حمل‌ونقل (داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی) و ارائه برای تصویب در «شورای عالی هماهنگي ترابري كشور».

۶.تدوین و ارائه راهكارها به‌منظور حفظ حقوق شهروندي و رضايت مشتريان در حوزه خدمات حمل‌ونقل و پایش اقدامات.

۷.بررسی و اظهارنظر براي پيوستن به کنوانسیون‌ها، ‌ موافقت‌نامه‌ها، يادداشت‌ تفاهم‌ها و قراردادهاي دو و چندجانبه بین‌المللی در حوزه حمل‌ونقل و نظارت عالیه بر حسن اجراي آن‌ها با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۸.پیگیری امور دبیرخانه‌ای سازمان‌هایبین‌المللی

۹.تدوین سیاست‌های لازم برای تشویق و حمایت بخش خصوصی و تعاونی به سرمایه‌گذاری در امور حمل‌ونقل

اشرفی با اشاره به مهم‌ترین محورهای مورد پیگیری از سوی دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: اولین مورد هماهنگی و برنامه‌ریزی در خصوص حمل‌و‌نقل بین‌المللی است که تجلي آن امروزه با نام ترانزيت شناخته مي شود.

وی در ادامه به مفهوم کریدورها به‌عنوان یکی از ارکان مهم در زمینه ترانزیت پرداخت و اظهار داشت: کریدورهای بین‌المللی که از دیرباز مورد توجه و پیگیری وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه بوده‌اند به‌طور منسجم از سوی دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل پیگیری می‌شوند؛ که می‌توان به‌عنوان نمونه به پیگیری موافقت‌نامه کریدور شمال-جنوب، موافقت‌نامه کریدور خلیج‌فارس-دریای سیاه و سایر کریدورها و کنوانسیون‌ها اشاره کرد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها با اشاره به مفهوم تجاری‌سازی ذیل نام این دفتر اظهار داشت: يكي از دلايل انتخاب اين نام پيگيري پیشرفت‌ها و اقدامات انجام‌شده در کریدورها به‌صورت تجاری بوده است تا علاوه بر مسائل مربوط به زیرساخت و بهره‌برداری، مسائل مربوط به تجارت و بازرگانی نیز در کنار سایر موارد فعال شود که این موضوع به‌صورت نظری و عملی در این دفتر در حال  انجام می باشد.

اشرفی به برگزاری ۱۵ جلسه بررسی تحولات منطقه‌ای در حوزه نظری و بررسی مفهوم مدیریت و نیازمندی ایجاد کریدور از منظر عملی اشاره کرد و گفت: از نتايج اين جلسات مي توان به انتخاب اولین مدیر کریدور تجاری در معاونت حمل‌ونقل اشاره نمود.

وی در ادامه به معرفی بخش دوم فعالیت این دفتر یعنی «امور تشکل‌ها» پرداخت و گفت: موضوع هماهنگی و همکاری با تشکل‌های صنفی در صدر وظایف این بخش قرار دارد اما با توجه به اینکه هم‌اکنون در ابتدای راه قرار داریم، همواره معتقد بودیم که تجاری‌سازی بدون حضور فعال بخش خصوصی پایدار نمی‌ماند. لذابرنامه‌ریزی در راستای دخیل کردن تشکل‌های صنفی از فرآيندهاي تصميم سازي بیش‌ازپیشمورد پیگیری و توجه قرار گرفت.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها در ادامه از اقدام این دفتر با هدف تشکیل پرونده برای تشکل‌های صنفی حمل‌ونقلی خبر داد و گفت: در راستای این اقدام با تمام تشکل‌های مرتبط مکاتبه و درخواست شد که برای تشکیل پرونده در دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌هاجهت مشخص شدن حوزه‌های فعالیت آن‌هااقدام نمايند و در گام بعدي بستر مناسب براي مشاركت حداكثري تشكل‌هاي صنفي در فرآيند هاي تصميم سازي برنامه ريزي خواهد شد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها یادآور شد: در این راستا از ظرفیت‌های شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور استفاده می‌شود و در جلسات مرتبط با تصمیم‌گیری و تصمیم سازی حوزه حمل‌ونقل به‌صورتنظام‌مند از تشکل‌های صنفی مرتبط دعوتمی‌شود و در ادامه نیز چگونگی بستر‌سازی مناسب در فضای صنعت حمل‌ونقل و جایگاه تشکل‌های حرفه‌ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های آینده این دفتر پرداخت و گفت: یک نقشه‌ راه در ۷ گام طراحی شده که نشان می‌دهدبه‌طور کلان در حوزه تجاری‌سازی حمل‌ونقل به دنبال چه هدفی هستیم.

اشرفی با بیان اینکه «اولین گام برای بهبود اندازه‌گیری‌ است»، تأکید کرد: تمامهم‌وغم و تلاش این دفتر تبیین روش‌هایی برای اندازه‌گیری میزان موفقیت کریدورها که تعريف شاخص‌های کلیدی عملکرد در اين حوزه نيازمند هماهنگی منسجم بامركز فناوري اطلاعات و ارتباطات  و دفتر آمار، اطلاعات و پايش برنامه ها وزارت راه و شهرسازی است.

وی افزود: در گام بعد، رسد و پایش مستمر میزان موفقیت یا عدم موفقیت کریدورهای بین‌المللی به لحظه است؛ که در این راستا می‌توان به حکم وزیر راه و شهرسازی برای تشکیل شورای ترانزیت در داخل وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد. این شورا می‌تواند نقشی در ارزیابی عملکرد، ترانزیتی به‌صورت به‌روز و به لحظه ایفا کند و اگر قرار بر تغییراتی در سیاست‌گذاری باشد این شورا با بررسی ورودی‌ها می‌تواند تصمیمات به‌موقع را برای بهبود برنامه‌ها اتخاذ کند و موجبات هم افزايي و هماهنگي حداكثري بين زيربخشهاي مختلف وزارت راه و شهرسازي در حوزه ترانزيت شكل گيرد.

به گفته اشرفی؛ در حوزه ترانزیت ذی‌نفعان بسیاری در گیر هستند و شایدمهم‌ترین دستاورد این دفتر همسو کردن ذی‌نفعان حوزه ترانزیت و اهمیت بخشیدن این موضوع بوده است؛ زیرا نمی‌توان بهبود حاصل‌شده در ترانزیت جاده‌ای و ریلی را صرفا به فعالیت معاونت حمل‌ونقلمرتبط نمود وتمامي ذينفعان در اين موضوع سهيم مي باشند.

این مقام مسئول در معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی نقش دفتر را توجه بخشیدن و ایجاد تمرکز بر موضوع ترانزيت عنوان کرده و معتقد است که با سلسه جلسات برنامه ريزي شده براي بررسی تحولات منطقه نقش مهمي در اين موضوع داشته است.

نظر شما