شناسهٔ خبر: 49416 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری مطرح کرد؛

تشریح ۵ خواسته وزارت راه و شهرسازی از روحانی برای برنامه بازآفرینی شهری/ ارائه تسهیلات به توسعه‌گران برای ورود به برنامه بازآفرینی شهری

هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری با تشریح ۵ خواسته وزارت راه وشهرسازی از رییس جمهوری برای اجرای تسریع نوسازی بافت فرسوده در کشور گفت: از امروز با دستور روحانی برنامه بازآفرینی شهری در سراسر کشور به اجرا درمی آید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری با اشاره به حضور رئیس جمهوری در وزارت راه و شهرسازی برای صدور دستور شروع برنامه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت ناکارآمد در سراسر کشور اظهار کرد: طبق تکلیفی که در ماده ۵۲ قانون برنامه ششم توسعه شده، برنامه ملی بازآفرینی شهری مبنی بر نوسازی سالانه ۲۷۰ محله توسط وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های درگیر مانند شهرداری‌ها، وزارت کشور باید تدوین شود که خوشبختانه این برنامه بیش از یک ماه گذشته در ستاد ملی بازآفرینی شهری تصویب شد.

وی افزود: قرار بر این است که امروز با دستور رییس جمهوری برنامه بازآفرینی شهری در سراسر کشور آغاز شود.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه این طرح در سی و ششمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری به تصویب رسید، گفت: امروز در سی و نهمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری با حضور آقای روحانی اجرای این طرح در سراسر کشور آغاز می‌شود.

عشایری با بیان اینکه امروز رئیس جمهور فرمان آغاز این برنامه را به استانداران که روسای ستاد بازآفرینی شهری هستند ابلاغ می‌کند، گفت: این برنامه شامل بخش‌های مختلفی از جمله توانمندسازی ساکنان بافت، ارتقای خدمات زیربنایی مانند افزایش تعداد درمانگاه ها، مدارس، نوسازی و مقاوم سازی واحد‌های مسکونی می‌شود که قرار بر این است این برنامه در مرحله اول از بخش مسکن آغاز شود.

وی ادامه داد: مرحله اول بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری با ساخت و ساز بر روی اراضی دولتی شروع شود و برای اینکه این طرح شروع پرشتابی داشته باشد اراضی دولتی را در اختیار توسعه‌گران قرار می‌دهیم.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه تمام ساخت و ساز‌ها در برنامه بازآفرینی شهری در بافت ناکارآمد محله محور است، افزود: محله محوری به این معنا که نوسازی با تراکم پایین و پیش‌بینی فضای عمومی و عرضه اراضی دولتی خواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به عرضه اراضی دولتی به توسعه‌گران در فضای رقابتی اظهار کرد: ارائه اراضی دولتی به توسعه گران بدون هیچ‌گونه نرخ‌گذاری انجام می‌شود و در یک فضای کاملا رقابتی توسعه‌گران به این پروژه ورود می‌کنند و برای در اختیار گرفتن اراضی قیمت مورد نظر خود را پیشنهاد می‌دهند.

عشایری با اشاره به ارائه تسهیلات به توسعه‌گران برای ورود به برنامه بازآفرینی شهری گفت: پیش‌بینی ما این است که در صورت تصویب، به ازای ساخت هر واحد مسکونی در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ۹ درصد به توسعه‌گران ارائه شود.

وی تاکید کرد: پیمانکاران در یک فضای رقابتی هزینه ساخت، سود پیمانکاری و ضریب فروش پس از ساخت را احتساب می‌کنند و با احتساب همه این شرایط ریسک فروش بر عهده توسعه گر و ریسک سرمایه‌گذاری را هم با توجه به ارایه دولت می‌پذیرد.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه سود توسعه‌گران در ورود به پروژه بازآفرینی شهری ۱۸ درصد خواهد بود، گفت: سود تضمین شده برای توسعه گرانی که وارد نوسازی بافت فرسوده می‌شوند، ۱۸ درصد است و پس از ساخت واحد‌ها دولت سهم توسعه‌گران را از واحد‌های ساخته شده براساس میزان سرمایه گذاری‌ها و به نرخ اعلام شده از سوی کارشناسان رسمی تحویل می‌دهد.

وی با بیان اینکه پس از ارایه سهم توسعه گران از واحد‌های ساخته شده مابقی واحد‌ها در اختیار دولت قرار می‌گیرد، اظهار داشت: دولت از این واحد‌ها به عنوان واحد‌های پشتیبان استفاده خواهد کرد به این معنا که در ادامه توسعه نوسازی بافت فرسوده در همان محل، متقاضیان می‌توانند در این واحد‌های نوساز اسکان یابند و خانه خود را برای نوسازی در اختیار توسعه گران قرار دهند.

عشایری تاکید کرد: توسعه گران باید ۵۰ درصد سهم خود از واحد‌های در حال ساخت را با اعمال ضریب ۱.۲ درصد با اراضی ساکنان همان محله معاوضه کنند بنابراین باید ۵۰ درصد واحد‌های ساخته شده را به ساکنان بافت فرسوده و مخاطبان در اولویت به فروش برسانند و درباره فروش ۵۰ درصد دیگر مختار هستند هم می‌توانند به ازای دریافت اراضی به ساکنان منطقه واگذار کنند یا اینکه آن‌ها را بفروشند.

وی درباره واحد‌های مسکونی سهم دولت گفت: دولت حق فروش واحد‌های مسکونی سهم خود که در برنامه بازآفرینی شهری نوسازی شده اند را ندارد و از آن‌ها یا برای معاوضه با اراضی ساکنان محله و یا به عنوان واحد‌های پشتیبان استفاده خواهد کرد.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری با اشاره به ۵ خواسته وزارت راه و شهرسازی از رییس جمهوری برای اجرای برنامه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های ناکارآمد گفت: برای تسریع در اجرای برنامه بازآفرینی شهری ۵ خواسته از رییس جمهوری داریم. اولین خواسته وزارت راه و شهرسازی این است که به تمامی دستگاه‌های اجرایی که اعتبارات عمرانی در شهر دارند دستور داده شود که ۳۰ درصد از اعتبارات خود را به نوسازی بافت ناکارآمد شهری اختصاص دهند.

وی گفت: خواسته دیگر وزارت شهرسازی از رییس جمهوری این است که براساس ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به تمامی دستگاه‌ها دستور داده شود که نسبت به ارائه اراضی خود در بافت‌های فرسوده به وزارت راه و شهرسازی برای اجرای برنامه بازآفرینی شهری با فوریت اقدام کنند.

عشایری ادامه داد: خواسته سوم این است که دستورالعمل ۱۰ ماده‌ای حمایت از توسعه گران در هیات دولت به تصویب برسد این دستورالعمل هیچ بار مالی بر روی دولت ندارد و تنها درباره حمایت بانک‌ها از توسعه گران است.

این مقام مسئول افزود: خواسته دیگر ما از رییس جمهوری این است که منابع مورد نیاز برای اجرای برنامه بازآفرینی شهری از سهم دولت به مبلغ ۴ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن از محل وجوده اداره شده است را تامین و به وزارت راه و شهرسازی اختصاص دهد. این دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منبع ارایه وام‌های ۵۰ میلیون تومانی به توسعه گران خواهد بود که به دولت باز پس گردانده می‌شود.

وی به ایلنا گفت: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر بابت احداث خدمات زیربنایی و روبنایی است و همچنین ۱۵۰ میلیارد تومان هم صرف ودیعه مسکن می‌شود.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان آخرین درخواست وزارت راه وشهرسازی از رییس جمهوری برای اجرای برنامه بازآفرینی شهری گفت: آخرین درخواست ما از رییس جمهوری حذف و یا تخفیف هزینه‌های خدمات ساخت و ساز و خدمات دولتی در بافت‌های فرسوده از جمله هزینه‌های انشعابات برق، گاز و ...، هزینه بیمه تضمین کیفیت، هزینه‌های تجمیع اسناد و ... است. اگر هم با حذف یا تخفیف در این هزینه‌ها به توسعه گران موافق نشد حداقل این هزینه‌ها در پایان اتمام پروژه از سرمایه گذاران اخذ شود.

وی با بیان اینکه از امروز با دستور رییس جمهوری، برنامه اجرایی بازآفرینی شهری در سراسر کشور شروع می‌شود، گفت: اگر با درخواست دوم وزارت شهرسازی از رییس جمهوری موافق شود، می‌توان در سراسر کشور ۱۰ تا ۲۰ هزار واحد مسکونی در بافت ناکارآمد شهری احداث کرد.

نظر شما