شناسهٔ خبر: 49429 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کدخدازاده خبر داد:

ایجاد ۱۰ کریدور اصلی حمل ونقل جاده‌ای برای توسعه ترانزیت در کشور/ ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه اجرای این کریدورها

کریدور معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل گفت: برای تسهیل تردد و توسعه ترانزیت در طرح جامع حمل ونقل کشور ۱۰ کریدور مهم در محور‌های شریانی تعریف شده تا بار اصلی حمل ونقل جاده‌ای را بر عهده بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا کدخدا زاده افزود: مبدا و مقصد این ۱۰ کریدور حمل ونقل، مرز‌های اصلی کشور تعریف شده است که کریدور شماره یک از مرز شلمچه آغاز و به موازات سواحل خلیج فارس به طول یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر به کنارک در استان سیستان و بلوچستان منتهی می‌شود. 

وی با بیان اینکه همزمان با افزایش تردد در این کریدور، توسعه سواحل مکران نیز بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: مرز‌های زمینی آستارا و سرخس در شمال، شلمچه، بوشهر و چابهار در جنوب، مرز دوغارون در شرق و مهران و قصرشیرین در غرب کشور، مبدأ و مقصد این کریدور‌های ۱۰ گانه خواهند بود. 

معاون شرکت ساخت با بیان اینکه هدف اصلی این کریدور‌ها تخلیه ترافیک کریدور‌های اصلی و تسهیل تردد است، گفت: در این بین کریدور‌های دیگری وجود دارند که کارکرد آن‌ها منطقه‌ای و استانی است و عملاً تکمیل کننده کریدور‌های نوع یک و نوع دوم هستند. 

کدخدازاده اظهار کرد: عمده صادرات و واردات کشور از طریق خلیج فارس انجام می‌شود و کریدور شماره ۱۰ که از مرز بازرگان به بندر امام خمینی (ره) به طول یک هزار و ۴۸۰ کیلومتر در دست تکمیل است به موازات استان‌های مرزی غرب کشور ادامه می‌یابد و با حمل ونقل ترکیبی در این مسیر، دیگر شهر‌های همجوار مرزی نیز به آن وصل می‌شود. 

این مقام مسئول گفت: کریدور شماره ۷ نیز به شمال کشور منتهی می‌شود و امیدواریم این کریدور با دو خطه کردن محور تهران - فیروزکوه - قائم‌شهر- ساری امسال تکمیل شود. 

به گزارش ایرنا، پیشتر وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح جامع حمل ونقل اظهار کرد: بر اساس این طرح، ۱۰ کریدور توسعه در ایران تعریف شده است که مناطق مختلف کشور از شمال، جنوب، شرق و غرب را به یکدیگر متصل می‌کند و هزینه اجرای این محور‌ها ۶۰ هزار میلیارد تومان است. 

عباس آخوندی افزود: ۱۰ کریدور توسعه تعریف شده بر اساس طرح جامع حمل ونقل، مناطق مختلف کشور را به یکدیگر متصل می‌کند که با احتساب کریدور‌های درجه دوم و سوم در طرح جامع حمل و نقل در مجموع، نیاز به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

نظر شما