به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا کدخدا زاده افزود: مبدا و مقصد این ۱۰ کریدور حمل ونقل، مرزهای اصلی کشور تعریف شده است که کریدور شماره یک از مرز شلمچه آغاز و به موازات سواحل خلیج فارس به طول یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر به کنارک در استان سیستان و بلوچستان منتهی میشود.
وی با بیان اینکه همزمان با افزایش تردد در این کریدور، توسعه سواحل مکران نیز بیش از پیش مورد توجه قرار میگیرد، گفت: مرزهای زمینی آستارا و سرخس در شمال، شلمچه، بوشهر و چابهار در جنوب، مرز دوغارون در شرق و مهران و قصرشیرین در غرب کشور، مبدأ و مقصد این کریدورهای ۱۰ گانه خواهند بود.
معاون شرکت ساخت با بیان اینکه هدف اصلی این کریدورها تخلیه ترافیک کریدورهای اصلی و تسهیل تردد است، گفت: در این بین کریدورهای دیگری وجود دارند که کارکرد آنها منطقهای و استانی است و عملاً تکمیل کننده کریدورهای نوع یک و نوع دوم هستند.
کدخدازاده اظهار کرد: عمده صادرات و واردات کشور از طریق خلیج فارس انجام میشود و کریدور شماره ۱۰ که از مرز بازرگان به بندر امام خمینی (ره) به طول یک هزار و ۴۸۰ کیلومتر در دست تکمیل است به موازات استانهای مرزی غرب کشور ادامه مییابد و با حمل ونقل ترکیبی در این مسیر، دیگر شهرهای همجوار مرزی نیز به آن وصل میشود.
این مقام مسئول گفت: کریدور شماره ۷ نیز به شمال کشور منتهی میشود و امیدواریم این کریدور با دو خطه کردن محور تهران - فیروزکوه - قائمشهر- ساری امسال تکمیل شود.
به گزارش ایرنا، پیشتر وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح جامع حمل ونقل اظهار کرد: بر اساس این طرح، ۱۰ کریدور توسعه در ایران تعریف شده است که مناطق مختلف کشور از شمال، جنوب، شرق و غرب را به یکدیگر متصل میکند و هزینه اجرای این محورها ۶۰ هزار میلیارد تومان است.
عباس آخوندی افزود: ۱۰ کریدور توسعه تعریف شده بر اساس طرح جامع حمل ونقل، مناطق مختلف کشور را به یکدیگر متصل میکند که با احتساب کریدورهای درجه دوم و سوم در طرح جامع حمل و نقل در مجموع، نیاز به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری است.
نظر شما