شناسهٔ خبر: 49571 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی اعلام كرد؛

پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه‌های حاشیه شهر مشهد

اخوان عبداللهیان مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی از پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه‌های حاشیه شهر مشهد خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی، «محمدرضا اخوان عبداللهیان» در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبكه سیمای خراسان رضوی با بیان این مطلب افزود: با تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاوه بر ردیف بودجه حاشیه شهرهای مذهبی، ردیف بودجه‌ای خاص حاشیه شهر مشهد در قانون بودجه سال ۹۶ پیش بینی و در مجموع ۲۶۵ میلیارد تومان به حاشیه شهر مشهد در نظر گرفته شده است كه تاكنون ۱۰۳ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا كرده است.

وی افزود: در ستاد بازآفرینی استان به ریاست استاندار خراسان رضوی، براساس بسته پیشنهادی رفع مشكلات حاشیه شهرمشهد، پروژه‌ها اولویت‌بندی و در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی در مرحله اول، ۵۶ پروژه تعریف شد كه ۴۸ پروژه زیر بنایی و ۸ پروژه روبنایی است

اخوان عبداللهیان تصریح كرد: با كمك دستگاه‌های متولی در حوزه‌های مختلف مناقصه اجرای این پرو‍ژه‌ها همین امسال برگزار و در مدت ۵ الی ۶ ماه از آغاز، پروژه‌های حاشیه شهر مشهد ۴۰ درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.

وی تصریح كرد: در بودجه سال آینده نیز با تلاش نمایندگان مجلس حداقل ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان به حاشیه شهر اختصاص یافته است.

اخوان عبداللهیان تاكید كرد: علاوه بر بودجه‌های تخصیص یافته و اجرای این پروژه‌ها توسط اداره كل راه و شهرسازی، ارگان‌هایی مانند شهرداری، سپاه، بسیج و آستان قدس رضوی نیز برنامه و پروژ‌هایی برای محرومیت زدایی در حاشیه شهر مشهد داشته‌اند.

مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره محدوده بافت‌های فرسوده و ناكارآمد شهری استان  گفت: محدوده مصوب بافت‌های فرسوده و ناكارآمد ۳۰ شهر استان خراسان رضوی ۴۸۹۱.۴۱هكتار است كه شامل  ۱۱۹ محله است.

اخوان عبدالهیان سهم استان از كل بافت‌های فرسوده و ناكارآمد كشور را ۷.۸ درصد عنوان كرد و افزود: محدوده مصوب بافت‌های فرسوده و ناكارآمد مشهد ۲۲۹۲ هكتار است كه با این میزان بافت فرسوده رتبه شهر مشهد از نظر مساحت بافت‌های فرسوده و ناكارآمد در كشورمشهد سومین شهر کشور محسوب می‌شود.

مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به آغاز عملیات احداث ۲۰۵ واحد مسكونی در شهرك شهید رجائی اظهار كرد: در راستای برنامه ملی بازآفرینی شهری، نوسازی این واحدهای مسكونی با وزارت راه و شهرسازی، آستان قدس رضوی و سرمایه گذار بخش خصوصی آغاز شده است.

وی یادآور شد: بازآفرینی محلات شامل ۵ برنامه توسعه امكانات و خدمات زیربنایی و روبنایی، ارتقاء زیر ساخت‌ها، بهسازی و ارتقاء فضای شهری، تهیه طرح‌های بازآفرینی محله‌ها و ارتقاء توانمندی‌های اقتصادی و ظرفیت سازی اجتماعی در مقیاس شهری و محله ای است.

اخوان عبداللهیان یادآور شد: در روز آغاز طرح ملی بازآفرینی پایدار شهری، دكتر روحانی رئیس جمهوری محترم دستور داد كه نرخ سود تسهیلات بافت های فرسوده به ۶ درصد كاهش یابد و دوره توقف سپرده برای دریافت تسهیلات در بافت‌های فرسوده از ۶ ماه به ۵ ماه كاهش یابد كه این امتیاز نیز به امتیازات تسهیلات بافت‌های فرسوده اضافه می‌شود.

مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به مسكن مهر استان اظهار كرد: در خراسان رضوی ۱۱۹ هزار واحد مسكن مهر داشته كه با افتتاح ۲۴۳۵ واحد، آمار واحدهای ‌رداری شده به حدود ۹۵ هزار واحد خواهد رسید، البته ۲۰ هزار واحد مسكن مهر فاقد متقاضی است كه با توجه به سیاست‌های جدید وزارت به مسكن اجتماعی و حمایتی تبدیل خواهد شد.

وی تصریح كرد: اراده بر این است كه با بهره‌برداری از باقی مانده مسكن مهر، در نیمه اول سال ۹۷ پرونده مسكن مهر استان بسته شود

وی همچنین در بخشی دیگر از این گفت و گو درباره وضعیت راه‌های مواصلاتی استان و اقدامات انجام شده اظهار كرد: در كمیته‌ها و كارگروه‌های حوزه راه سازی علاوه بر احداث راه به بحث‌های فرهنگ ساز ی نیز توجه وی‍ژه‌ای داریم؛ چرا كه حدود ۴۰ درصد از كشته شدگان در جاده‌های استان عابر پیاده یا راكب موتور سیكلت بوده است.

اخوان عبداللهیان گفت: در سال جاری، ۳۵۱ كیلومتر راه با هزینه متوسط ۲۰۰ میلیارد تومان احداث شده است و شاخص‌های راه روستایی به ۹۵ درصد برخورداری از راه روستایی در استان افزایش یافته است

وی به كمبود جاده‌های استان در حوزه آزادراهی اشاره كرد و افزود: در حال حاضر ۱۱۱ كیلومتر آزاد راه در استان وجود دارد و بخشی از آزاد راه حرم تا حرم كه در خراسان رضوی واقع شده و آزاد راه مشهد- چناران- قوچان نیز به طول مجموعاً حدود ۴۰۰ كیلومتر در حال اجراست كه با بهره‌برداری از این پروژه ها، آزادراه ‌ها نیز به بیش از ۵۰۰ كیلومتر افزایش خواهد یافت.

مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی در بخشی از این گفت و گو درباره پروژه‌های افتتاحی دهه فجر اظهار كرد: ۴۳۵۰ مترمربع ساختمان‌های عمومی و اداری در دهه فجر امسال افتتاح شد كه استخر شهرستان بجستان مهم‌ترین آن بوده است.

وی ادامه داد: ۷۷ كیلومتر راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان و ۴۳ كیلومتر راه برون شهری  و ۲۴۳۵ واحد مسكن مهر نیز آماده بهره‌برداری شد كه ۱۱۰۰ واحد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر بهره‌برداری و ۱۳۳۵ واحد نیز در گلبهار طی چند روز آینده بهره‌برداری خواهد شد.

نظر شما