شناسهٔ خبر: 49644 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

آخوندی مطرح کرد؛

رقابت در دریا، رقابت در صحنه اقتصاد جهانی است/ تلاش برای فعال‌شدن بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس ایرانی در سطح بین‌المللی/ ورود ۱۷ لاینر بین‌المللی پس از برجام به ایران

درجمع آخوندی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه رقابت در دریا، رقابت در صحنه اقتصاد جهانی است، ورود ۱۷ لاینر بین‌المللی پس از برجام به ایران را موفقیتی قابل‌توجه خواند و گفت: سازماندهی و سیاستگذاری ما بر این است که بتوانیم هم بنگاه‌های بزرگ مقیاس ایرانی را در سطح جهان داشته باشیم و هم از ورود شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به ایران و در فعالیت‌های دریایی ایران استقبال می کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی در گفتگو با خبرنگاران، درباره برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دولت برای ارتقای زیرساخت‌ها و امکاناتی که برای توسعه صادرات نیاز است به ارایه نکاتی پرداخت و گفت: ما هم در بحث زیرساخت‌های نرم‌افزاری و هم بحث نرم‌افزارهای سخت افزاری کارهای مهمی را انجام داده‌ایم.

آخوندی ادامه داد: در بحث نرم افزارهای سخت‌افزاری، بحث توسعه بنادر مطرح است که خوشبختانه امسال بندر چابهار را داشتیم و در روزهای گذشته نیز دو سکوی بندر شهید رجایی را به بخش غیردولتی واگذار کردیم. همچنین قرارداد توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی و توسعه بندر جاسک را در دستور کار داریم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در جهت توسعه سخت افزاری اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: در جهت نرم‌افزاری نکته بسیار مهم این است که ما شرایط فعالیت‌های بندری را بر اساس اصول بازرگانی و اصول رقابتی در نظر بگیریم. لذا در دستوری که به همکاران خود داده‌ام تاکید بر این است که همه چیز باید بر مبنای دخل و خرج بازرگانی تعریف شود و ما هیچ رانت اداری را برای هیچکس در نظر نگیریم. همچنین هر اتفاقی باید بر مبنای رقابت باشد.

آخوندی تصریح کرد: با توجه به اینکه حوزه دریا حوزه بین‌المللی است و ما آبراه‌های داخلی در ایران نداریم و تمام دریاها وصل به آب‌های آزاد بین‌المللی است بنابراین رقابت در دریا به مفهوم رقابت در صحنه اقتصاد جهانی است. بنابراین نحوه سازماندهی و سیاستگذاری ما بر این است که بتوانیم هم بنگاه‌های بزرگ مقیاس ایرانی را در سطح جهان داشته باشیم و هم از ورود شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به ایران و در فعالیت‌های دریایی ایران استقبال می کنیم.

وی تصریح کرد: بعد از برجام، بیش از ۱۷ لاینر خارجی را داریم که به بنادر ایران می آیند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه از سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهار نیز استقبال شده است، گفت: بحثی را که ما دنبال می کنیم بحث رقابت در سطح جهان و بحث رعایت اصول بازرگانی و فراهم کردن سخت افزارها و نرم افزارهای لازم برای اینکار است.

آخوندی همچنین خاطرنشان کرد: تمام آن چیزی که در بندر چابهار رخ داد مباحث و موضوعات کانتینری بود و در عین حال، سکوی شماره ۲ بندر شهید رجایی نیز کانتینری است. خوشبختانه در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد خوبی را در حمل و نقل کانتینری داشتیم.

وی تاکید کرد: حمل و نقل کانتینری به عنوان یک روش برگزیده از سوی جهان چه از نظر ایمنی و حفاظت از کالا و چه از جهت استفاده حداکثری از فضای وسایط نقلیه چه هوایی، چه دریایی و چه ریلی مورد توجه دنیا است و ما نیز در این زمینه رشد خوبی داشته و توجه مناسبی را نیز در اینباره داشته ایم.

آخوندی همچنین خاطرنشان کرد: بحثی که ما داریم این است که ما هم در حوزه سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها در حال جذب سرمایه گذاری هستیم. در حوزه ناوگان و کشتیرانی نیز حداکثر استقبال را از سرمایه گذاری بخش خصوصی و همچنین بین المللی خواهیم داشت.

نظر شما