شناسهٔ خبر: 49666 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده در مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت مهندس معین‌فر بیان کرد:

مهندس معین‌فر جزو پایه‌گذاران اندیشه سیاسی بر پایه مباحث و تفكرات دینی کشور بود/ ضرورت واکاوی ابعاد گوناگون شخصیتی مهندس معین‌فر

محمد شکرچی زاده شكرچی‌زاده با تاكید بر اینكه قطعا واكاوی شخصیت‌هایی مانند مهندس معین‌فر در این روزها امری بسیار كارگشا و مفید خواهد بود گفت: با توجه به شواهد موجود وجه پذیرش مسئولیت اجتماعی شخصیت این فقید سعید از ابتدای ورود ایشان به دانشكده فنی در دهه ۳۰ كاملا آشكار و مشخص بود چرا كه مهندس معین‌فر جزو پایه‌گذاران اندیشه سیاسی بر پایه مباحث و تفكرات دینی و از روشنفكران این حوزه به شمار می‌رفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد شكرچی‌زاده رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی در مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت فقید سعید مهندس علی‌اكبر معین‌فر طی سخنرانی اعلام كرد: مهندس معین‌فر، فردی نازنین، فروتن و دوست‌داشتنی بود كه من از سال ۱۳۶۲ به عنوان دانشجوی ایشان در دانشكده فنی افتخار آشنایی با وی را دارم.

شكرچی‌زاده در ادامه ضمن اشاره به این مطلب كه پس از قبول مسئولیتم در مركز تحقیقات در جلسات بسیاری در شورای پژوهشی بخش شتاب نگاری در خدمت مهندس معین‌فر بودم گفت: این جلسات برای من بسیار ارزشمند است چرا كه مطالب بسیار مفیدی از این فقید سعید آموختم.

وی ادامه داد: متاسفانه شرایط امروز جامعه به گونه‌ای است كه نسل جوان دچار تزلزل‌های فراوانی در ارزش‌ها و اندیشه‌های خود هستند، مطلبی كه ما به این شدت بین جوانان دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شاهد آن نبودیم چرا كه در آن زمان وجود الگوهایی همچون مهندس معین فر در پیش روی ما مانع از این بحران می‌شد.

شكرچی‌زاده در ادامه با تاكید بر اینكه قطعا واكاوی شخصیت‌هایی مانند مهندس معین‌فر در این روزها امری بسیار كارگشا و مفید خواهد بود گفت: با توجه به شواهد موجود وجه پذیرش مسئولیت اجتماعی شخصیت این فقید سعید از ابتدای ورود ایشان به دانشكده فنی در دهه ۳۰ كاملا آشكار و مشخص بود چرا كه مهندس معین‌فر جزو پایه‌گذاران اندیشه سیاسی بر پایه مباحث و تفكرات دینی و از روشنفكران این حوزه به شمار می‌رفت.

این مقام مسئول ادامه داد: مهندس معین‌فر به خوبی توانسته بود تا تفكر دینی را در فضای اجتماعی و سیاسی كشور وارد كرده و همچنین پس از انقلاب نیز موفق شد این پذیرش مسئولیت اجتماعی را حفظ كرده و به عنوان اولین وزیر نفت كشور ایفای نقش کند.

شكرچی‌زاده با اشاره به این نكته كه مهندس معین‌فر همواره در اموری چون نقد حاكمیت در جهت خیر و صلاح كشور گام برداشته و مكررا به اصول نظام و تعالی كشور توجه ویژه داشت.

رئیس مركز تحقیقیات راه، مسكن و شهرسازی با اشاره به ابعاد علمی و تخصصی مهندس معین فر بیان كرد: ایشان از زمان فارغ التحصیلی در سال ۱۳۳۶ به سمت و سوی مهندسی زلزله حركت كرده و برای مهار قدرت این حركت طبیعی زمین در قتل عام مردم به عنوان یكی از وظایف عرصه مهندسی تلاش كرده است.

به گفته این مقام مسئول مجموعه شتاب‌نگاری با خرد و تیزبینی مهندس معین‌فر ایجاد و نخستین دستگاه‌های شتابنگار به کشور وارد شد، اقداماتی که با دلسوزی تمام، همواره و تا آخرین لحظه عمر از سوی این بزرگوار مورد توجه قرار می‌گرفت.

شکرچی‌زاده در این راستا با تأکید براینکه ما نیز تلاش داریم تا از این میراث به خوبی نگهداری کرده و برای توسعه و گسترش آن تلاش کنیم گفت: قصد داریم تا ضمن پویا نگه داشتن این مجموعه، سیستم‌های واکنش سریع را متکی به اطلاعات مجموعه افزایش دهیم.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه مهندس معین‌فر از بنیان‌گذاران آیین‌نامه‌های مقاومت ساختمان در برابر زلزله بوده است گفت: ایشان از دهه ۳۰ تا کنون همواره این مطلب را دنبال کرده و جزو نخستین رؤسای مقررات ملی ساختمان به شمار می‌روند.

وی در پایان خاطرنشان کردک تلاش داریم تا بتوانیم دغدغه‌های مرحوم معین‌فر را به عرصه عمل رسانده و میراث مهم ایشان از جمله اصول مهندسی در طراحی، اجرا و نگهداری و همچنین اخلاق مهندسی را رعایت کنیم.

نظر شما