شناسهٔ خبر: 49688 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیاردتومانی در طرح توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی/ تلاش برای فعال‌شدن بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس ایرانی در سطح بین‌المللی

گزارش آخر هفته  برگزاری بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی و انتقاد وزیر راه و شهرسازی از جابه‌جایی ۱۰ ها میلیارد دلار انباشت صنعتی تحت‌عنوان خصوصی‌سازی در دولت دهم، بهره‌برداری از ۱۹ پروژه دریایی و بندری با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر در استان هرمزگان و اعلام عمومی نتیجه نهایی علل حادثه سانچی تا دو ماه آینده از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی که در تهران برگزار شد، ضمن انتقاد از جابه جایی ۱۰ها میلیارد دلار انباشت صنعتی تحت عنوان خصوصی‌سازی در دولت دهم بر ضرروت دستیابی به اجماع ملی و مدنی در تعریف واقعی خصوصی‌سازی تاکید کرد و گفت: بنده یکی از مدافعان سرسخت خصوصی‌سازی واقعی در ایران هستم. اما در عین حال نمی توانم از پریشانی معنا در ایران تحت عنوان خصوصی‌سازی دفاع کنم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از ابتدای طرح خصوصی‌سازی تاکنون تا اواخر سال ۸۶، چیزی در حدود یک میلیارد دلار از انباشت سرمایه دولتی ایران واگذار شده بود در حالیکه در دو سال دولت دهم شاهد بودیم که در حدود ۹۹ میلیارد دلار انباشت سرمایه صنعتی ایران واگذاری شده بود که باید بررسی شود که چگونه و توسط چه کسانی این واگذاری صورت گرفته است.

آخوندی واگذاری مخابرات را اشتباهی محرز خواند و افزود: همه می‌دانند که واگذاری مخابرات غلط انجام شد، واگذاری ای که چندین میلیارد دلار سرمایه ایران را در خود داشت. نمی‌گویم که در این واگذاری، حیف و میلی انجام شد بلکه بحث من این است که آیا واگذاری واقعا به بخش خصوصی واگذار شد؟ مسلما پاسخ منفی است و به هیچ‌عنوان این واگذاری بر اساس واگذاری واقعی به بخش خصوصی انجام نشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تلاش برای فعال‌شدن بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس ایرانی در سطح بین‌المللی

وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی در گفتگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه رقابت در دریا، رقابت در صحنه اقتصاد جهانی است، ورود ۱۷ لاینر بین‌المللی پس از برجام به ایران را موفقیتی قابل توجه خواند و گفت: سازماندهی و سیاستگذاری ما بر این است که بتوانیم هم بنگاه‌های بزرگ مقیاس ایرانی را در سطح جهان داشته باشیم و هم از ورود شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به ایران و حضور در فعالیت‌هایی دریایی ایران، استقبال می‌کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از شرکت‌های کشتیرانی برای ارتقای سهم خود در بازار جهانی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی با تاكید بر این مطلب كه حادثه سانچی در دست بررسی قرار دارد و نهایتا پاسخ شفاف به عموم جامعه داده خواهد شد تاكید كرد: در زمینه تقویت كشتیرانی نیاز به سرمایه‌گذاری منسجم‌تری وجود دارد.

وی همچنین گفت: برای اراضی توسعه بنادر به ویژه اراضی ۲۴۰۰ هکتاری پس کرانه بندر شهیدرجایی دنبال انبارداری نیستم بلیکه موضوع مراکز لجستیک و مراکز ارزش افزوده و مراکز تولیدی را دنبال می کنیم. همچنین، شکل گیری خوشه های صنایع بندری، ارتقای کمی و کیفی زیرساخت ها و افزایش بهره وری از تاسیسات بندر به دقت پایش می شود تا بدانیم در چه مسیری حرکت می کنیم.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پیشنهاد شکل‌گیری نهادی فراگیر برای تحقق اقتصاد دریاپایه

حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: جامعه دریایی فاقد استراتژی منسجم در بخش دریایی است و به همین دلیل پیشنهاد می شود تا نهادی به منظور توسعه متوازن شکل بگیرد. در همین راستا، تشکیل نهاد فراگیر برای تحقق اقتصاد دریا پایه در زیرمجموعه شورای اقتصاد، ضروری است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آزادی مرسک بر اساس حکم دادگاه

حق‌شناس همچنین در پنل تخصصی بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی با اعلام این مطلب که اقتصاد آبی راهکار توسعه دریامحوری است، گفت: کشتی مرسک طبق یک پروسه حقوقی در آب‌های ایران، توقیف شد و آزادشدن آن نیز دقیقا بر اساس نظر دادگاه و شورای‌عالی امنیت ملی بوده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اعلام علل حادثه نفت‌کش ایرانی سانچی تا ۲ ماه آینده

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در هفته گذشته اعلام کرد که علل حادثه سانچی تا دو ماه آینده به اطلاع عموم می‌رسد. وی گفت: تحلیل‌هایی بر روی اطلاعات خامی که به دست کمیته مشترک رسیده، انجام شده اما تصمیم‌گیری و جمع‌بندی نهایی در این خصوص مستلزم آنالیز اطلاعات جمع بندی شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

در هفته گذشته، وزیر راه و شهرسازی به همراه مدیرعامل سازمان بنادر و برخی از معاونان و مدیران کل ستادی و همچنین مدیران و معاونان سازمان بنادر برای افتتاح ۱۹ پروژه دریایی و بندری وارد استان هرمزگان شد. به گفته مسئولان سازمان بنادر، پروژه های فوق با اعتباری بالغ بر ۶هزار میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گرفتند.

افتتاح پایانه ذخیره‌سازی مواد نفتی شرکت سپهر صنعت نگین

بهره‌برداری از مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی شركت سپهر صنعت نگین با حضور وزیر راه و شهرسازی در مجتمع بندری شهید رجایی آغاز شد. به گفته عفیفی‌پور این پروژه ۴۰ هزار مترمكعب ظرفیت نگهداری مواد نفتی با ۱۱ مخزن را دارد واین پروژه در ۳۴ ماه با ۴۵ میلیارد تومان به منظور صادرات نفتی انجام شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بهره‌برداری از مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی شرکت شیمی تجارت نقش جهان

بهره‌برداری از پایانه نگهداری فراورده‌های نفتی شرکت شیمی تجارت نقش جهان در سفر استانی وزیر راه و شهرسازی و در دولت دوازدهم آغاز شد. به گفته عفیفی پور مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه ۲۳ میلیارد تومان است که برای ۵۰ نفر اشتغالزایی پایدار ایجاد می‌کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امضای قرارداد ۵ ساله اپراتور ترمینال یك كانتینری مجتمع بندری شهید رجایی

قرارداد اپراتور ترمینال یك كانتینری مجتمع بندری شهید رجایی با حضور وزیر راه و شهرسازی در استان هرمزگان به امضا رسید. این قرارداد به منظور ارائه خدمات بهتر در سطح بین‌المللی در ترمینال كانتینری شماره یك بندر شهید رجایی با مدیریت شركت توسعه خدمات دریایی و بندری بتا از متدها و تجهیزات پیشرفته استفاده می‌شود.

به گفته عفیفی‌پور تجهیزات ترمینال یك كانتینری شامل تعداد ۱۰ دستگاه جرثقیل ریلی ساحلی و ۱۷جرثقیل‌ RTG (ترانستینر) است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز فصل جدید در نحوه بهره‌برداری از بنادر ایران در مراسم امضای قرارداد ترمینال پایانه شماره ۲ شهیدرجایی

وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان هرمزگان در مراسم امضای قرارداد ترمینال شماره دو بندر شهیدرجایی در استان هرمزگان با اعلام این مطلب که انعقاد ۱۰۴ میلیون یورو بعد از توافق برجام برای خرید ۱۲ دستگاه گنتری کرین بسته شده است، گفت: ترمینال یک و دو بندر شهیدرجایی در اختیار بخش خصوصی به مدت ۵ سال قرار گرفته است که امیدواریم بتوانیم با آغاز عملیات، بهره برداری از این ترمینال را داشته باشیم. ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به یک و نیم برابر افزایش پیدا کرده است و خوشبختانه بلافاصله بعد از توافق برجام ۱۰۴ میلیون یورو قرارداد بسته شد و ۱۲ فقره جرثقیل با تکنولوژی جدید از آلمان وارد ایران ایران شده که دو فقره آن نصب  و دو فقره آن نیز در حال نصب است(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سرمایه‌گذاری یکهزار میلیاردتومانی در طرح توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی

آخوندی همچنین در هرمزگان و در جمع خبرنگاران با اشاره به این مطلب که مراحل نهایی انتخاب سرمایه‌گذار در اجرای فاز ۳ بندر شهیدرجایی از امضای ۹ قرارداد برای احداث اسکله‌های شناوری در استان خبر داد و گفت: در توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی یکهزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد و این اتفاق بزرگی است که در بندر شهیدرجایی رقم می‌خورد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما