به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان و دبیرکمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان با اعلام این خبر افزود: یک شاخه موج شکن در مجاورت پلاژ ساحلی تیس (محدوده منطقه آزاد) که خارج از مجوز صادره سازمان، توسط بخش خصوصی احداث شده بود با رصد، تلاش و پیگیریهای مستمر کارشناسان نظارت بر ساخت و سازهای ساحلی از طریق تشکیل پرونده قضایی و ارجاع به مراجع قانونی با نظر مقام قضایی در مورخ ۲۳.۱۱.۹۶ با نظارت کارشناسان مرتبط تخریب و قلع بنا گردید.
وی با تاکید بر وظایف حاکمیتی و نظارتی سازمان بنادر و دریانودری در حوزه سواحل کشور، گفت: بر اساس بند ۲۲ ماده ۳ آییننامه اجرایی سازمان بنادر و دریانوردی مصوب سال۱۳۴۸ مجلسین و نیز تبصره الحاقی آن مصوب سال ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی مسئولیت صدور مجوز هرگونه سازه دریایی و نظارت بر بهرهبرداری و اجرای آن بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است.
وی ادامه داد: طبق بند ۷ قانون تسریع در تخلیه و بارگیری کشتی ها از بنادر، مصوبات کارویژه مرز شورای امنیت کشور به ریاست وزیر محترم کشور و نیز مصوبات مصوبات کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان به ریاست استاندار محترم استان که عیناً میگوید؛ کلیه دستگاههای دولتی، نظامی، انتظامی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، شهرداریها و بخشهای خصوصی مکلفند قبل از هرگونه ساخت و ساز در حریم دریا و منطقه ساحلی نسبت به اخذ مجوز و هماهنگی با دبیرخانه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان اقدام نمایند و ارائه هرگونه خدمات و اعطاء تسهیلات (نظیر وام های بانکی، بیمه، آب، برق، گاز و تلفن و ... به موجب ماده ۸ قانون منع فروش) به تاسیسات فاقد یا خارج از مجوز قانونی توسط دستگاه ها و سازمان های ذیربط ممنوع بوده و کلیه دستگاه ها و سازمان ها دولتی، مراجع قضایی، نیروهای مسلح، شهرداری ها و . . . مستقر در مناطق ساحلی، هماهنگی و همکاری لازم را در اجرای مصوبات کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان، مکلفند با سازمان بنادر و دریانوردی در برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز همکاری نمایند.
مدیر کل بنادر و دریانوردی و دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان با بیان اینکه وجود سازههای دریایی بدون مجوز، مشکلاتی به همراه دارد تصریح کرد: سازههای دریایی غیر مجاز پیامدهای سوء زیستمحیطی، فرسایش و رسوب گذاری، تغییر خط ساحلی و نهایتاً اختلال در امنیت تردد دریایی ایجاد میکند.
وی همچنین با اشاره به مکاتبه اخیر مقام عالی وزرات راه و شهرسازی به استانداران استان های ساحلی در خصوص لزوم تقویت کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل به عنوان تنها مرجع هماهنگ کننده تصمیمگیریها در حوزه سواحل و بنادر کشور، خواستار همکاری و هماهنگی بیش از پیش دستگاهها و ارگان های اجرایی با دبیرخانه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان گردید.
آقایی ضمن تاکید بر توسعه سواحل مکران اشاره کرد: با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری به توسعه سواحل مکران و اطلاق "گنج عظیم" توسط ایشان به سواحل مکران، که حقاً این سواحل گنجی عظیم و ناشناخته میباشد، باعث شده است که در کنار اقدامات توسعهای بسیار مفید دولت در سواحل از جمله توسعه و تجهیز بندر شهید بهشتی برای نقش آفرینی منطقهای و فرا منطقهای، احداث ترمینال مسافری بینالمللی، احداث موجشکنهای مردمی بمنظور توزیع یکنواخت جمعیت در نوار ساحلی و ایجاد اشتغال پایدار و مولد و سایر طرحهای توسعهای سرمایهگذاری در سواحل مکران، توجه سوء استفاده کنندگان از دریا و ساحل نیز به این سواحل زیبا و استراتژیک معطوف شده است.
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در این برهه حساس از زمان که در واقع در ابتدای راه توسعه همه جانبه سواحل مکران قرارداریم، مسئولین نظارت بر سواحل و اعضای کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان(به ریاست استاندار محترم و دبیری مدیر کل بنادر و دریانوردی) مسئولیت بسیار سنگین و خطیری را بر عهده دارند.
وی تصریح کرد: بنده اعتقاد دارم با بهرهگیری از توان و پتانسیل هماهنگ کنندهگی کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان که پشتوانه آن مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی(ICZM) بوده که یکی از دستاوردهای مهم آن تقسیمبندی و تعیین کاربری اراضی ساحلی بر اساس استعداد زمین و اندیسهای مختلف از جمله زیست محیطی و اقلیم دریایی است و به تائید و تصویب شورایعالی معماری و شهرسازی کشور رسیده و جهت اجرا به استانداران استانهای ساحلی ابلاغ گردیده است، میتوان به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در بخش توسعه سواحل و دریا؛ به توسعه ای موزون و هماهنگ دست یافت که ضمن توسعه صنعتی- اقتصادی و کسب منافع مترتب از دریا، محیطزیست و منابع آن را برای نسلهای آینده حفظ و مدیریت نمود.
نظر شما