شناسهٔ خبر: 49716 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عبدالعلی زاده اعلام کرد:

تشریح چالش‌های شهرهای بزرگ در کشور/ افزایش هزینه‌های شهرسازی با گسترش افقی شهرها

علی عبدالعلی زاده مشاور وزیر کشور در امور توسعه مناطق گفت: گسترش افقی ضمن ایجاد مشکل در بخش قدیمی شهرها، هزینه‌های شهرسازی و شهرداری ها را نیز بالا برده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا،علی عبدالعلی زاده در نشست آغاز به کار شورای مشورتی سیاست گذاری (شمس) شهر قزوین افزود: امروزه افزایش بی رویه سطح شهرها، بانک پذیر نشدن، مدیریت یکسویه، نداشتن راهبرد مشخص توسعه و فقدان برنامه ریزی در اجرای طرح ها از چالش های شهرهای بزرگ کشور به شمار می روند. 

وی با اشاره به اینکه برخی سیاست های اجرا شده در حوزه شهری اشتباه بوده است،اضافه کرد: پس از انقلاب اسلامی سیاست واگذاری زمین برای حل مشکل مسکن مانند این بود که به مردم در سر چهارراه ها کیسه آرد داده و آنها را این گونه تغذیه کنیم. 

عبدالعلی زاده ادامه داد: افزایش سطح شهرها مشکلات زیادی به دنبال داشته است به گونه ای که گسترش افقی شهرها هزینه شهرسازی و شهرداری را بالا برده و بافت فرسوده نیز علاوه بر مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به چالشی جدی در حوزه امنیت تبدیل شده است. 

وی همچنین گفت: درآمدهای شهری در شهرهای بزرگ ما کفاف هزینه ها را نمی دهد چون توسعه شهر بیهوده انجام شده و علمی نبوده است.

عبدالعلی زاده خاطر نشان کرد: در توضیح بانک ناپذیر شدن شهرها همین بس که دادن پروانه های تجاری و مسکونی براساس نیاز شهر و توجیه اقتصادی نبوده و تراکم فروشی را ایجاد کرده است. 

وی به پیامدهای اولویت قرار داشتن مسکن در حوزه توسعه اقتصادی اشاره کرد و افزود: در کشور ما همیشه به علت ضعف صنعت، مسکن موتور توسعه بوده بنابراین با ایستایی بخش ساخت و ساز امروز شاهد رکود در اقتصاد کشور هستیم. 

عبدالعلی زاده گفت: تا زمانی که سیاست ها برای رفع رکود در ساخت و ساز شهری اصلاح نشود و قانون پیش فروش واحدهای ساختمانی که قانون تنبیه انبوه سازان است ادامه داشته باشد، ساخت و سازها همچنان راکد خواهد ماند. 

وی، بیکاری و رکود اقتصادی را پیامد ایست سرمایه گذاری در شهرها دانست و گفت: با این وضعیت درآمد شهرداری و دیگر نهادهای وابسته به ساخت و ساز شهری به وضعیت بحران رسیده است. 

عبدالعلی زاده درباره مدیریت یکسویه شهری نیز با بیان اینکه شهرداری و مردم رابطه معناداری ندارند،گفت: واسطه ها با دلالی کردن بین مردم آسیب زیادی بر مدیریت شهرها وارد می کنند ولی اگر مدیریت دوسویه باشد کسی نمی تواند رفتاری خلاف قانون انجام دهد. 

وی با بیان اینکه نداشتن راهبرد توسعه شهر از دیگر چالش های حوزه شهری در کشور به شمار می رود،گفت: شهر، خانه شهروند و امانتی در دست مدیر شهری است و نخستین کار مدیر تعریف روشن راهبرد توسعه شهر است که می گوید چگونه شهر امروز به شهر فردا خواهد رسید و ماموریت مدیر در رابطه با شهروندان را تعریف می کند. 

وی در ادامه بر لزوم مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در اداره امور شهرها تاکید کرد و گفت: هرچه در به صحنه آوردن مردم کار کنیم موفق تز خواهیم بود و باید بدانیم بهترین افکار در شهر بدون حضور مردم محقق نمی شود و اگر هم شود موفق باقی نمی ماند. 

عبدالعی زاده با بیان اینکه راهبرد، پاسدار هویت شهری است،گفت: قزوین از نظر داشتن هویت شهری جایگاه ممتازی در بین شهرهای ایران دارد و باید در شورای مشورتی سیاست گذاری راه اندازی شده به این جایگاه نگاهی ویژه شود. 

عبدالعلی زاده اضافه کرد: شهرها برای انسانها هستند و شهروندان اسیر شهر نیستند بنابراین جامعه مدنی قوی آن است که انسان خلیفة الله آن باشد. 

وی، آرامش را حق شهروندان دانست و با بیان اینکه برای مردم را در احساس مسئولیت نسبت به شهرهای خود حساس تر کنیم، گفت: گرچه ما تمدنی ارزشمندی داریم و برگ زرینی به نام شهدا و بسیج به آن افزوده ایم اما فرهنگ ما ضعیف مانده و شهروند ما حاضر به کمک کردن و دادن حق خود به دیگری نیست. 

مشاور وزیر کشور در امور توسعه مناطق افزود: این ضعف فرهنگی نتیجه عملکرد ضعیف مدیران دوره های مختلف کشور است که باید آنرا جبران کنیم. 

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: برای حل تمام چالش های شهری هیچ سرمایه ای مفیدتر و ارزان تر از آموزش نیست و تمام مدیران ما هم باید آنرا از خود شروع کنند. 

عبدالعلی زاده، شفاف سازی رفتار مدیران با مردم را از دیگر راهکارهای رفع این چالش ها عنوان کرد و گفت: همراهی و مشارکت با مردم که البته نه نگاه به پول شهروندان بلکه استفاده از ایده و فکر آنهاست از همان لحظه تصمیم گیری و ایده پردازی باید در دستور کار مدیران قرار گیرد. 

وی بر استفاده مدیران شهری از ظرفیت سمن ها برای بهبود عملکرد مدیریت شهری تاکید کرد و افزود: شهرداران باید برای ارتباط آسان با مردم به منظور اداره بهتر شهر، با سمن ها در ارتباط باشند چرا که این سازمان ها اساس دموکراسی را تشکیل می دهند./

نظر شما