شناسهٔ خبر: 49777 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مقیمی مطرح کرد؛

۸ راهکار برای تسریع در نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده‌ای

فاطمه مقیمی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، کاهش تعرفه گمرکی واردات کامیون، افزایش نرخ بیمه و مالیات کامیون‌های قدیمی و اعطای تسهیلات تشویقی را از جمله راهکار‌های نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده‌ای دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هم اکنون بیش از ۱۲۷ هزار کامیون بالای ۳۵ سال در کشور وجود دارد که هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش چیزی حدود ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند.

در این ارتباط، طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای از طرف دولت مطرح شد تا با اجرای آن، بیش از ۶۵ هزار کامیون در طول پنج سال نوسازی شود.

دولت همچنین اعلام کرده است که برای خرید کامیون - که بین ۴۲۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان قیمت دارد - ۳۰۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۹ درصد پرداخت می‌کند و به استناد قانون رفع موانع تولید، وزارت نفت مکلف شده مابه التفاوت سود تسهیلات را از محل صرفه جویی‌های مصرف سوخت تامین کند.

«سیده فاطمه مقیمی» عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و رییس کمیته حمل و نقل و گمرک اتاق تهران در گفت و گو با ایرنا، چالش‌های اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده‌ای را برشمرد و همچنین راهکار‌های پیش رو برای رفع موانع اجرای این طرح را تشریح کرد.

**موانع داخلی و خارجی اجرای طرح نوسازی ناوگان باری
وی که مدیرعامل یک شرکت حمل و نقل بین المللی است و از سال ۱۳۶۳ در حوزه حمل ونقل بین المللی فعالیت می‌کند، معتقد است نوسازی ناوگان باری با یک سری مشکلات داخلی و یک سری مشکلات خارجی روبروست.

مقیمی، نبود تناسب بین عرضه و تقاضا و به عبارتی متناسب نبودن تعداد کامیون‌ها با حجم بار موجود را یکی از چالش‌های داخلی نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ذکر کرد و گفت: سیاست‌های مالیاتی در خصوص مالکان کامیون، سیاست‌های بیمه‌ای برای کامیون اعم از شخص ثالث و بدنه، یکسان بودن کرایه حمل برای کامیون‌های نو و فرسوده، کاهش نیافتن حقوق و عوارض گمرکی برای واردات کامیون نو و دست دومِ سه ساله و همچنین اعطا نشدن تسهیلات تشویقی مناسب از طرف خودروسازان و بانک‌ها از دیگر چالش‌های پیش روی این طرح است.

رییس کمیته حمل و نقل و گمرک اتاق تهران، کاهش میزان حمل با توجه به افزایش سهم حمل و نقل ریلی در برنامه ششم توسعه، حمایت بی رویه دولت از خودروسازان سنگین داخلی، به صرفه نبودن خروج کامیون فرسوده از چرخه فعالیت برای کامیون داران و همچنین افزایش نیافتن سهم حمل و نقل جاده‌ای در سال‌های اخیر از دیگر چالش‌هایی است که اجرای طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای را به مخاطره می‌اندازد.

به گفته مقیمی، این طرح با موانعی که منشاء خارجی دارند نیز روبروست که از جمله آن‌ها می‌توان تحریم و اثرات آن بر نوسازی ناوگان داخلی، کاهش ارزش پول ملی و در نهایت کاهش قدرت خرید کامیون نو و همچنین کاهش سهم کامیون‌های ایرانی در رقابت با کامیون‌های خارجی اشاره کرد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران در ادامه سخنان خود به تشریح راهکار‌هایی پرداخت که به نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده‌ای سرعت می‌بخشد.

وی اظهار کرد: برای اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل باری، باید حقوق و عوارض گمرکی واردات آن کاهش یابد؛ سهم بیمه کامیون‌های قدیمی افزایش پیدا کند؛ تسهیلات تشویقی از طرف سیستم بانکی اعطا شود؛ از واردات کامیون‌های نو و دست دوم حمایت شود و مالیات کامیون‌های قدیمی افزایش یابد.

مقیمی، سیاست گذاری در کرایه حمل و بهره وری کامیون‌های نو، خروج کامیون‌های نو از سالن‌های بار و بارگیری و همچنین افزایش تسهیلات برای خروج ۲ کامیون فرسوده در برابر یک کامیون نو را از دیگر راهکار‌های اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل باری ذکر کرد.

این فعال بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل بین المللی، همچنین به تشریح آخرین وضعیت ناوگان حمل و نقل بار کشور پرداخت و گفت: اکنون ۳۶۰ هزار دستگاه کامیون عمومی جاده‌ای در کشور وجود دارد که متوسط عمر آن‌ها ۱۶ سال و چهار ماه است.

به گفته وی، اکنون ۴۷۱ هزار راننده در بخش باری جاده‌ای کشور فعالیت می‌کنند و سالانه ۳۸۸ میلیارد تن کالا در سطح کشور جابجا می‌شود.

مقیمی در ادامه به نقش کامیون در صادرات، واردات و ترانزیت کالا پرداخت و گفت: سالانه حدود ۲ میلیارد تن کالا از طریق کامیون وارد کشور و حدود ۶ میلیارد و ۲۲۸ میلیون تن کالا نیز از طریق کامیون از کشور به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود.

وی سهم ترانزیت از حمل و نقل جاده‌ای کشور را هفت میلیارد و ۸۱۶ میلیون تن کالا برآورد کرد.

نظر شما