شناسهٔ خبر: 49778 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

اهتمام دولت به توسعه شبکه ریلی و افق ۲۵۰۰۰ کیلومتری شدن خط آهن/ ۵ استان تا اوایل سال آینده به شبکه ریلی متصل می‌شوند

قطار در چارچوب برنامه ششم توسعه طول شبکه ریلی کشور از ۱۳ هزار به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش می‌یابد و تا پایان سال جاری هم با اتصال پنج مرکز استان به خط آهن، تسهیل سفر و حمل بار، ارتقای ایمنی در بخش حمل و نقل، کاهش هزینه‌های سفر و تلفات رانندگی در این استان‌ها فراهم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی در چارچوب برنامه‌های دولت تدبیر و امید و در تلاش است تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده ۵ مرکز استان کرمانشاه، ارومیه، تبریز، رشت و همدان به شبکه ریلی کشور متصل شود تا هموطنان ما در این استان‌ها به جای حمل و نقل جاده‌ای و خودرو‌های شخصی از قطار برای انجام سفر‌های خود استفاده کنند.

قطار به عنوان امن‌ترین وسیله حمل و نقل در دنیا شناخته شده و وقتی مسافر سوار قطار می‌شود بدون هیچ نگرانی سفر خود را در موعد مقرر انجام می‌دهد.

بدون شک در سفر با ماشین و خودرو‌های شخصی احتمال تصادفات جاده‌ای به خصوص در فصل زمستان بسیار بالا است، اما سفر با قطار این مشکلات را ندارد و در طول سفر مسافر می‌تواند در داخل قطار به راحتی تردد و با خیالی آسوده سفر کند.

قطار کمترین آلودگی را برای محیط زیست دارد و به همین خاطر سفر با این وسیله سبز نامیده شده، زیرا مصرف سوخت در شبکه ریلی کشور یک هفتم حمل و نقل جاده‌ای و افزایش استفاده از قطار‌های مسافری مصرف سوخت را در کشور بیش از پیش کاهش خواهد داد و اتصال ۵ مرکز استانی به شبکه ریلی کشور تحولات زیادی را در این استان‌ها به وجود می‌آورد.

پیش از این وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود: به دستور رئیس جمهوری اسلامی ایران امسال ۵ مرکز استان در کشور به شبکه حمل و نقل ریلی وصل می‌شود و خوشبختانه این طرح‌ها بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارند و تلاش می‌کنیم این پنج مرکز استان به شبکه ریلی متصل شوند.

عباس آخوندی افزود: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده بیشتر عملیات اتصال ریل به کرمانشاه به اتمام رسیده و همدان نیز مورد بهره برداری قرار گرفته و عملیات اتصال خط آهن به ارومیه، قزوین - رشت و مسیر جدید میانه به بستان آباد و از آنجا به سمت تبریز هم در دست اجرا است.

وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: با توجه به کار‌هایی که سال گذشته انجام شده امسال ۹۱۹ کیلومتر راه آهن جدید مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

در طـرح راه آهـن قزویـن- رشت به طول ۱۶۵ کیلومتر که به صـورت یـک خطه و بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر برای قطار‌های مسافری و ۱۲۰ کیلومتر برای قطار‌های باری طراحی شده از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین شروع و با عبور از روستا‌های کوهین و شیرین سو در محدوده شهر‌های لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می‌رسد.

این خط آهن در ادامه از ایستگاه راه آهن رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل می‌شود و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا متصل می‌شود.

تعداد ۹ ایستگاه شامل: دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر طراحی شده تا مسافران در این مسیر بتوانند به سهولت به قطار دسترسی داشته باشند.

این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر استان گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشور‌های همسایه ایران بسیار مهم می‌باشد.

در طرح توسعه شبکه ریلی به استان آذربایجان غربی و ارومیه این شبکه با عبور از استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین به تهران متصل می‌شود و از این طریق باعث توسعه اقتصادی منطقه و افزایش رفاه مردم منطقه می‌شود و مردم شهر‌های ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده می‌توانند از آن استفاده کنند.

عملیاتی شدن این طرح علاوه بر افزایش ایمنی حمل‌و نقل و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، آلودگی زیست محیطی را کاهش داده و نقش بسیار موثری در حمل و نقل عمومی دارد و ضمنأ اشتغالزایی مستقیم آن حدود ۸۳۴ نفر خواهد بود و در توسعه مناطق جنوبی دریاچه ارومیه و استان آذربایجان غربی تاثیر زیادی خواهد داشت.

مسیر مراغه - ارومیه از ایستگاه مراغه محور راه‌آهن تهران - تبریز منشعب و از جوار شهر‌های ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور کرده و سپس به ارومیه می‌رسد. 

طول این مسیر ۱۸۰ کیلومتر است و در طول مسیر ۷ ایستگاه پیش‌بینی شده که عبارتند از: ملکان، میاندوآب، قزل قلعه، مهاباد، نقده، شیرین بلاغ، رشکان و در نهایت به ارومیه می‌رسد و مسیر طوری انتخاب شده که از نزدیک شهر‌های پرجمعیت و مناطق کشاورزی استان آذربایجان غربی عبور کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور می‌گوید: امسال با افتتاح ۹۱۹ کیلومتر راه آهن، پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل می‌شوند که این اقدام‌ها باعث شده سال ۹۶ سالی طلایی در شبکه راه آهن باشد.

خیرالله خادمی افزود: هم اکنون سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آهن در شبکه ریلی کشور در حال اجرا است و متوسط ساخت ریل در کشور حداکثر ۲۰۰ کیلومتر در هر سال بوده است که بهره برداری از ۹۱۹ کیلومتر در سال جاری باعث رقم خوردن سالی پربار در این شبکه بوده و امسال حدود ۲۸۰ کیلومتر در کشور ریل گذاری شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ٥٠٠ کیلومتر ریل جدید در کشور در قالب ۲۲ طرح در حال ساخت است، گفت: ساخت این میزان خط به حدود ٨٠ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داشت، لذا تصمیم گرفتیم ۵ مرکز استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی (ارومیه)، گیلان (رشت) و آذربایجان شرقی که مسیر جدیدی به تبریز است را در اولویت کاری قرار دهیم.

وی با اشاره به اولویت‌هایی که موجب شد ۵ مرکز زودتر از مراکز دیگر به شبکه ریلی وصل شود، گفت: نخست اینکه کار ساخت ریل در این مراکز سال‌ها بود که شروع شده، اما تمام نشده بود، از طرف دیگر این مراکز رسیدن ریل به مرز‌ها را تسهیل و بهره‌وری بالایی در حمل و نقل را نصیب کشور می‌کند، بنابراین تصمیم گرفتیم ساخت ریل در این مراکز را قبل از مراکز دیگر شروع کنیم.

به گفته خادمی، سه محور رشت - آستارا - تبریز - میانه مرز بازرگان و کرمانشاه به خسروی سه مرکزی هستند که شبکه ریلی را به مرز‌ها می‌رسانند البته مسیر تبریز اکنون به مرز بازرگان متصل است، اما خط جدید از راه میانه این مسیر را ۲۰۰ کیلومتر کوتاه می‌کند.

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: کار مهم دیگر دولت افزایش ظرفیت بندر چابهار، از مسیر ریلی از چابهار به سمت زاهدان و بیرجند و مشهد است، یعنی کریدور شمال به جنوب شرق که اگر این مسیر را ایجاد کنیم هم به دریای عمان وصل می‌شویم هم ترانزیت کشور‌های چین و هند را به آسیای میانه، افغانستان و پاکستان می‌رسانیم. 

خادمی با بیان اینکه در اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی از ۸۰ درصد منابع داخلی استفاده شده که ۲۰ درصد سرمایه خارجی برای خرید ریل بوده است، گفت: برای راه آهن همدان ۱۰۰۰ میلیارد تومان، کرمانشاه تا الان ۹۰۰ میلیارد تومان، رشت ۱۴۰۰ میلیارد تومان که ارزش آن در نهایت به ۳ هزار میلیارد می‌رسد.

وی ادامه داد: محور میانه به تبریز حدود ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد که ارزش نهایی آن به ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد، راه‌آهن ارومیه نیز ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه را به خود اختصاص داده است.

براساس گزارش ایرنا، در پروژه دیگری راه‌آهن دوخطه میانه - بستان آباد- تبریز به طول ۱۳۲ کیلومتر از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راه‌آهن موجود تهران - تبریز شروع و با گذر از مسیری عمدتاً کوهستانی که از شهر‌های ترکمنچای، بستان‌آباد و باسمنج به ایستگاه راه آهن تبریز متصل می‌شود.

این محور از مسیر موجود راه‌آهن میانه - تبریز حدود ۱۰۰ کیلومتر کوتاهتر است و با اخذ مجوز احداث خط دوم تهران- میانه، در آینده یک مسیر دوخطه از منتهی‌الیه شمال شرقی تا شمال غربی کشور ایجاد خواهد شد.

کاهش حدود ۱۰۰ کیلومتری مسیر راه آهن تهران- تبریز، که از شریان‌های اصلی شبکه راه آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور و افزایش ظرفیت جابجایی حمل و نقل بار و مسافر و کاهش زمان سیر در این مسیر از مهمترین مزیت‌های این طرح ریلی در استان آذربایجان غربی است تا هموطنان و صاحبان بار و کالا بتوانند از این خط ریلی به خوبی استفاده کنند.

بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر و کاهش خسارات جانی و مالی صادفات جاده ای، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخص‌های حمل و نقل ریلی از دیگر الویت‌های طراحی و ساخت این مسیر ریلی است.

در طـرح خط آهـن تهران - همدان - سنندج به طول ۴۱۰ کیلومتر، بصورت یک خطه، با سرعت ۱۶۰ مسافر و ۱۲۰ باری (مسیر تهران- همدان به طول ۲۶۰ کیلومتر و مسیر همدان - سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر) این طرح در مسیر خود از شهر‌های تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور می‌کند.

همچنین تعداد ۱۲ ایستگاه شامل: همدان و ساوه (بعنوان ایستگاه‌های تشکیلاتی درجه ۱)، نوبران و فامنین (بعنوان ایستگاه‌های مسافری درجه ۲) و ۸ ایستگاه درجه ۳ (که در دو فاز اول و دوم ساخته می‌شوند) در این مسیر در نظر گرفته شده است.

این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر استان‌های همدان و کردستان را به شبکه راه‌آهن سراسری متصل می‌کند، باعث فراهم‌آوردن بستری مناسب به منظور احداث طرح‌ها و صنایع جدید، بهبود و گسترش شبکه ترابری منطقه و همچنین افزایش ایمنی سیر و کاهش مصرف سوخت می‌گردد.

طـرح راه آهـن غرب کشور به طول ۶۰۵ کیلومتر، بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر مسافری و ۱۲۰ کیلومتر باری مشتمل بر محور‌های اراک (سمنگان) - کرمانشاه به طول ۲۶۷ کیلومتر، کرمانشاه - خسروی به طول ۲۶۳ کیلومتر و همدان - ملایر (جوکار) به طول ۷۵ کیلومتر می‌باشد.

مسیر راه‌آهن مورد مطالعه از ایستگاه سمنگان (نزدیک اراک) شروع و ضمن عبور از حوالی شهر‌های ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب و قصر شیرین به شهر خسروی واقع در مرز بین ایران و عراق منتهی شده و از آن پس از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه ختم می‌شود.

تعداد ۱۳ ایستگاه شامل ایستگاه‌های سمنگان، حک، جلایر، زنگنه، ملایر، کهریز، شادمانه، فیروزآباد، زاگرس، گاماسیاب، بیستون، کرمانشاه قدیم و کرمانشاه جدید در این مسیر درنظر گرفته شده است.

همچنین با اجرای این طرح امکان برقراری ارتباط ریلی بین ایران و عراق از طریق مرز خسروی و در نتیجه ارتباط با اماکن متبرکه کربلا، نجف اشرف و سایر مراکز زیارتی واقع در خاک عراق میسر می‌شود و مضافاً اینکه اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به بندر لاذقیه واقع در ساحل دریای مدیترانه از طریق کشور‌های عراق و سوریه از دیگر مزایای این طرح است.

توسعه شبکه ریلی از اولویت‌های دولت است و ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل و شهر‌های ریل پایه به یک استراتژی بلند مدت بخش حمل و نقل ایران تبدیل شده است به همین دلیل پس از اتصال این پنج استان به شبکه ریلی کشور، اتصال سه استان دیگر به ترتیب سنندج، اردبیل و بوشهر به شبکه حمل و نقل ریلی کشور دراولویت قرار دارند.

هم‌اکنون طول خط آهن کشور به حدود ۱۳ هزار کیلومتر رسیده و دولت در نظر دارد در پایان ۱۴۰۴ طول شبکه ریلی کشور را به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش دهد و بخش زیادی از بار و مسافر از جاده به روی ریل منتقل شود.

طبق برنامه ریزی‌های وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن قرار است در چشم‌انداز ۱۴۰۴ بیش از ۳۰ درصد بار و ۲۰ درصد مسافر کشور با شبکه حمل ونقل ریلی جابه‌جا شوند و یکی از برنامه‌های مهم و اولویت دولت توسعه شبکه حمل ونقل ریلی در کشور است.

اتصال ۵ مرکز استان به خطوط ریلی کشور و برقراری ارتباط ریلی استان‌های غرب کشور به مرکز و شبکه راه‌آهن سراسری موجب رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بخش عظیمی از مناطق غربی کشور خواهد شد و ارزانی حمل بار و افزایش ایمنی و رفاه مسافران از دستاورد‌ها و مزیت‌های این ۵ طرح بزرگ ملی ریلی است.

نظر شما