شناسهٔ خبر: 49796 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران عنوان کرد:

پدافند غیرعامل عاملی برای مصون‌سازی زیرساخت‌های حیاتی و کالبدی کشور در برابر تمهیدات دشمن

نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران از پدافند غیرعامل به‌ عنوان عاملی برای مصون‌سازی زیرساخت‌های حیاتی و کالبدی کشور در برابر تمهیدات دشمن نام برد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران، در چهارمین جلسه کارگروه راه و شهرسازی پدافند غیرعامل به میزبانی اداره کل فرودگاه‌های استان مازندران که با حضور سید یدالله نبوی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران برگزار شد، عبدالله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی استان با ابلاغ استاندار به‌عنوان رئیس کارگروه رئیس راه و شهرسازی پدافند غیرعامل معارفه و معرفی شد.

در این نشست سعداله وطن‌خواه مدیرکل فرودگاه‌های استان ضمن خیرمقدم گزارشی از عملکرد و اقدامات صورت گرفته و همچنین امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های فرودگاه دشت ناز ساری و استقرار سامانه‌های نوین کمک ناوبری و عملکرد آن اداره کل در پدافند غیرعامل را ارائه داد.

در ادامه این نشست نبوی مدیرکل پدافند غیرعامل استان با اشاره به نقش و اهمیت کارگروه راه و شهرسازی به تشریح وظایف این کارگروه در پدافند غیرعامل و تأثیر آن در تسهیل مدیریت بحران پرداختند.

بهادری رئیس کارگروه راه و شهرسازی پدافند غیرعامل نیز با اشاره به نقش زیرساخت‌های مواصلاتی به‌عنوان شریان‌های حیاتی در امر پدافند غیرعامل بیان کرد: زیرساخت‌های مواصلاتی همیشه مورد اهداف دشمنان در جنگ‌ها هستند از این رو می‌بایست الزامات پدافند غیرعامل در تمامی طرح‌ها و پروژه‌های مهم لحاظ شود.

وی ضمن قدردانی از همه مدیران و اعضاء کارگروه راه و شهرسازی پدافند غیرعامل استان، از مازندران به‌عنوان یک استان شاخص و خاص در سطح کشور در زمینه حمل‌ونقل یاد کرد و افزود: مازندران از جمله استان‌هایی است که در تمامی بخش‌های حمل‌ونقل اعم از هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی صاحب‌امتیاز بوده، از این رو شرایط زیرساخت پدافند غیرعامل در این استان دارای اهمیت و ویژگی خاص است.

وی تصریح کرد: وجود منابع طبیعی در این استان اعم از دریا، جنگل، دشت و ... و همچنین تردد بالای گردشگر و مسافر در محورهای استان و حجم بالای ترافیک از جمله مواردی است که ارزش و اهمیت کارگروه راه و شهرسازی پدافند غیرعامل را در مازندران در جایگاهی خاص و مهم قرار می‌دهد.

بهادری از محورهای شریانی مازندران به‌عنوان شاهرگ‌های حیاتی حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور یاد کرد و گفت: سه محور مهم هراز، سوادکوه، کندوان که به‌عنوان محورهای ارتباطی استان با پایتخت هستند دارای شرایط خاص و منحصر به فردی بوده که در این کارگروه به آن‌ها نگاه ویژه‌ای شده است. قدمت بالای ساخت ابنیه‌های فنی، وجود تونل و پل‌های بزرگ و همچنین گردنه‌های کوهستانی از جمله مواردی هستند که این زیرساخت‌ها، پدافند غیرعامل را در این محورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار کرده است.

رئیس کارگروه راه و شهرسازی پدافند غیرعامل استان از پدافند غیرعامل به‌عنوان یکی از موارد در تصویب پروژه‌های ملی در سطح استان یاد کرد و افزود: امروزه به غیر از مقوله زیست‌محیطی بحث پدافند غیرعامل نیز به‌عنوان یک عنصر حیاتی در تصویب پروژه‌های حمل‌ونقلی نقش بسیار مهمی ایفاء می‌نماید.

در این نشست مقرر شد اداره کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان در خصوص غیراستاندارد بودن کارگاه‌های شن و ماسه گزارش تحلیلی و مستند به دبیرخانه ارائه تا ضمن بررسی در صورت نیاز و طرح موضوع در شورای فنی استان اقدام گردد. همچنین با عنایت به اعلام آمادگی سازمان نظام‌مهندسی استان جهت برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و همچنین انجام پژوهش با موضوعات مرتبط با پدافند غیرعامل ضمن فعال نمودن کمیته مشورتی پدافند غیرعامل مقرر شد برنامه‌ریزی لازم به عمل آید.

همچنین در این نشست مقرر شد سازمان نظام‌مهندسی در خصوص اجرایی نمودن مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان در سال ۹۷ اقدام لازم را معمول دارد.

در خاتمه مقرر شد هریک از اعضای کارگروه نسبت به شناسایی آسیب‌ها و تهدیدات مراکز ثقل خود اقدام و نتیجه را به دبیرخانه گزارش نمایند.

نظر شما