شناسهٔ خبر: 4986 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

یک سوم جمعیت کلانشهر مشهد حاشیه‌نشین هستند / ثروت‌های تاریخی غیرقابل برگشتند / ۲۲ هزار هکتار بافت تاریخی در کشور

دومین همایش ملی  پژوهش های کابردی در عمران دکتر محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهر سازی ومدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران اظهارداشت: یک سوم جمعیت کلانشهر مشهد در حاشیه زندگی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر محمد سعید ایزدی در  دومین همایش ملی پژو هش های کابردی در عمران، معماری و مدیر یت شهری  با بیان مطلب فوق گفت: حاشیه شهرها  همواره با مسائلی نظیر فقر بهداشت ، کیفیت پایین زندگی  و عدم امنیت اجتماعی  روبرو هستند.

وی در بخش دیکر از سخنان خود با اشاره به تخریب آثار تاریخی در کشور  تصریح کرد ، بافت ها تاریخی  بعنوان  ثروت های فرهنگی  درمراکز  شهر ها  به شمار می ایند  که متاسفانه به خاطر به توجهی  به  برخی  از آنان  هر روز در حال تخریب می باشند.

معاون وزیر راه و شهر سازی بافت ها ی تاریخی کشور  را  بیش  از ۲۲  هزار هکتار  اعلام کرد.

 در ادامه دکتر ایزدی با بیان اینکه  ثروت های  تاریخی  غیر قابل برگشته هستند  اظهارداشت : به غیر از بافت های تاریخی  ، بافت های  میانی  نیز در مراکز شهر ها  بدلیل  کمبود  زیر ساخت ها  و خدماتی ناپایداری رنج می برند . که وسعت این محدوده ها  بیش از ۷۶  هزار هکتار در ۴۹۵ شهر شناسایی شده است.

  مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران   بافت ها ی غیر رسمی  و حاشیه نشینی در کنار شهر ها  را سکونتگاههای  غیررسمی  نامید و اظهارداشت : مطالعات  سکونتگاههای غیررسمی  در ۷۹ شهر با وسعت بالغ ۵۳  هزارهکتار  از سوی دولت انجام شده است.

وی با اینکه مجموعا  ۱۳۰ هزار هکتار ناپایدار در کشور شناسایی شده است  گفت :  این میزان هکتار  با معضلات جدی کیفیت پایین زندگی برخوردارند و تاب  و مقاومت دربرابر کوچکترین زلزله را ندارند . در بازدید که از شهرستان بهارستان  در حاشیه تهران داشته ام ، متاسفانه به بنده اعلام کردند ، که طوفان تابستان  در این شهر ستان خسارت های جدی به ساختمانهای وارد کرده است . این نشان می دهد کیفیت  ساخت و ساز پایین  با یک باد  از بین می روند.

دکتر ایزدی  فقرشهری ، فقر  درآمدی ، فقر فرهنگی ، فقر خدماتی ، فقر زیر ساختی  را از جمله معضلات و مشکلاتی  عنوان کرد  که حاشیه  شهر ها با آنها روبرو هستند گفت :  در دوره ای  از زمان  تخریب آثار تاریخی  به فکر  کسی  رسوخ  نمی کرد اما متاسفانه شرایط به گونه  ای  شده است  که اثار تاریخی  را از ثبت ملی خارج می کنند و سپس  تخریب می نمایند .

وی  اراضی نظیر پادگانها، زندانها و غیره   به علت توسعه سریع  شهر نشینی  را از دیگر بافت های شهر ها خواند و گفت  : این اراضی به علت  توسعه شهر نشینی   بلا تکلیف رها شده اند

معاون وزیر راه و شهر سازی گفت:  این  ارضی  بلاتکلیف  در شهر ها بایک  برنامه ریزی  صحیح و درست  می تواند  به بهترین فرصتهای  در شهر ها تبدیل شوند مثلا  ساخت   خانه هنرمندان ، فرهنگسرا از جمله این موارد است.

نظر شما