شناسهٔ خبر: 50096 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛

تجهیز بندر شهید رجایی به ۱۲ جرثقیل دروازه‌ای/ امکان خدمات‌رسانی به کشتی‌های نسل۶ و ۷ مهیا شد

فرهاد منتصر کوهساری مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی از اقدامات و برنامه های گسترده سازمان بنادر، جهت تجهیز بنادر کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، فرهاد منتصر کوهساری مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح تجهیزات تهیه شده در سال ۹۶ در بنادر کشور گفت: مهمترین تجهیزاتی که قرار داد آنها منعقد شده، خرید ۱۲ دستگاه گنتری کرین (جرثقیل دروازه ای) برای بندر شهید رجایی است که  توسط شرکت لیپر آلمان و هلند و با مشارکت شرکت هپکو از ایران ساخته می شوند.

وی افزود: ۱۰ دستگاه از این جرثقیل ها تا کنون ساخته و در بندر شهید رجایی تخلیه شده و ۲ دستگاه در ایرلند در حال ساخت است که تا فروردین ۹۷ خواهند رسید.

 کوهساری اظهار کرد: این دستگاه‌ها باید در بندر شهید رجایی مونتاژ شوند و ما زمینی حدود ۱۰ هزار متر مکعب برای این منظور پیش بینی کردیم و عملیات مونتاژ توسط یک تیم ایرانی و تیم شرکت لیپر ایرلند انجام می شود.

حضور کشتی های نسل ۶ و ۷ در بندر شهید رجایی؛ به زودی

وی اضافه کرد: این جرثقیل ها در مقایسه با دستگاه های دیگر بسیار سبکتر (۱۲۳۰ تن) و از نظر ارتفاع و طول بوم نیز بلندتر هستند که می توانند به کشتی های نسل ۶ و نسل ۷ در بندر شهید رجایی خدمات رسانی کنند و از نظر کارایی و بهره وری بسیار موثرند.

ساخت ۱۵ دستگاه آر تی جی در کشور

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: ساخت ۱۵ دستگاه آر تی جی توسط شرکت ایرانی منگان پروژه دیگر تامین تجهیزات سازمان بنادر است که قطعات آن به بندر عباس منتقل و حدود ۸ دستگاه در حال مونتاژ است.

وی افزود: مبلغ این قرارداد حدود ۲۱ میلیون یورو است و ۵۵ درصد آن سهم تولید داخل و ۴۵ درصد آن در قالب برخی قطعات از خارج خریداری شده است و انتظار داریم تا آبان ۹۷ تکمیل شوند.

مقابله با آلودگی های نفتی با تجهیز بنادر به بارج

کوهساری ادامه داد: پروژه سوم ما در سال جاری ساخت سه فروند بارج ۵۰۰ تنی در دریای خزر بر اساس کنوانسیون مارپل و OPRC بود که توسط شرکت صدار و با اعتبار حدود ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پیگیری شد و به بنادر امیرآباد، نوشهر و انزلی تحویل شد.

وی گفت: چهار فروند بارج ۵۰۰ تنی هم برای بنادر جنوبی پیش بینی شده که توسط شرکت ندیم گسترش در حال ساخت است و به افزایش ایمنی بنادر در مقابل آلودگی نفتی کمک خواهد کرد.

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ساخت یک فروند ORV نیز گفت: اعتبار این پروژه ۲۱ میلیون یورو است و ۹۵ درصد از ساخت آن توسط شرکت بوت سرویس به پیش رفته و تا اردیبهشت ادامه خواهد داشت و پس از نهایی شدن برای مقابله با آلودگی های نفتی به بندر بوشهر تحویل داده می شود.

وی اضافه کرد: ساخت سه فروند جرثقیل موبایل ساحلی ۳ تنی برنامه دیگر سازمان بنادر است که توسط شرکت منگان در بندر امیر آباد (۲دستگاه) و بندر نوشهر (۱دستگاه) در حال انجام است. همچنین ۶ فروند شناور سار در بحث تجسس و نجات توسط شرکت بوت سرویس کیش در حال ساخت است و تا خرداد ماه تحویل می شود.

کوهساری با اشاره به پروژه های تجهیز در سال ۹۷ اظهار کرد: برنامه کاملی به هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی ارائه شده که پس از بررسی و تصویب اعلام خواهد شد.

گشایش در تامین تجهیزات، پس از برجام

وی با اشاره به انتقال تکنولوژی در تامین تجهیزات بنادر کشور ادامه داد: در برخی پروژه ها تماما شرکت های داخلی تولید کننده هستند و انتقال تکنولوژی به صورت کامل انجام شده است. البته طبیعی است که در مواردی نیز برخی ماشین آلات مثل موتور و گیربکس را باید وارد کرد و اروپایی ها هم همه چیز را خودشان نمی سازند.

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اثرات برجام عنوان کرد: پس از برجام گشایش هایی در تامین تجهیزات اتفاق افتاد. به عنوان نمونه با لیپر ایرلند وارد همکاری شدیم البته کماکان مشکلاتی وجود دارد.

نظر شما