شناسهٔ خبر: 50249 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد:

۱۰ اقدام مؤثر در حوزه فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در دولت تدبیر و امید/ تدوین طرح جامع افزایش ضریب ایمنی در حوزه فرودگاهی و ناوبری هوایی کشور

سر در ساختمان شرکت فرودگاه‌های کشور شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران طی گزارشی ضمن اعلام ۱۰ اقدام مؤثر این شرکت در دولت تدبیر و امید به تشریح عملکرد حوزه فرودگاهی به ویژه در سه سال گذشته پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران طی گزارشی ۱۰ اقدام مؤثر صورت گرفته در حوزه فرودگاهی و توسعه تجهیزات ناوبری کشور را طی دولت تدبیر و امید تشریح کرد که این موارد به شرح زیر اعلام شده است:

۱) تدوین و اجرای طرح فراملی مدیریت آسمان ایران شهر با هدف تبدیل آسمان ایران اسلامی به نقطه تعادل منطقه

با اجرایی شدن فازهای صفر، یک و دو این طرح بیش از ۳۵ هزار کیلومتر مسیر هوایی جدید به شبکه دالانهای هوایی کشور افزوده شده و برای اولین بار در تاریخ هوانوردی کشور چندین مسیر هوایی یکطرفه؛ مستقیم و موازی بر آسمان ایران اسلامی نقش بسته و اکنون به درستی جاده ابریشم هوایی ترسیم گردیده است. درهمین راستا برای اولین بار از به روزترین و مدرن ترین شیوه ناوبری هوایی (ناوبری هوایی ماهواره ایی /RNAV ۱) در مسیرهای هوایی بین المللی کشور بهره برداری گردید و براساس رشد ترافیک عبوری کشور تعداد سکتورهای مرکز کنترل از ۷ سکتوربه ۱۴ سکتور افزایش پیدا کرده است.

همچنین در همین طرح و با هدف کاهش آلودگی های زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت (هم راستا با استراتژِی و راهبرد بزرگ ملی اقتصاد مقاومتی)تا کنون تنها از محل چهار مسیر موازی و بین المللی ایجاد شده از شمالغرب به جنوب غرب کشور در شبانه روز و با احتساب ۷۰۰ پرواز بهره گیرنده از این مسیرها بیش از ۷۰۰۰۰۰۰۰۰۰تومان صرفه جویی از محل کاهش مصرف سوخت عاید شرکت های هواپیمایی و قریب به ۸۰۰۰۰۰۰ کیلوگرم کاهش تولید دی اکسید کربن داشته ایم که تمامی این اقدامات مورد تقدیر جامعه جهانی و ایکائو قرار گرفته است.

۲) تدوین طرح جامع افزایش ضریب ایمنی در حوزه فرودگاهی و ناوبری هوایی کشور

- ایجاد ساختار مدیریت ایمنی مستقل زیر نظر عالی ترین مقام شرکت و برنامه ریزی جهت پیاده سازی سیستم یکپارچه مدیریت ایمنی (SMS)

- خرید هواپیمای استراتژیک و تحریمی فلایت چک و نجات کشور از بحران نبود این هواپیمای حیاتی برا یتداوم فعالیت صنعت هوانوردی کشور

- خرید سه رادار برای تجهیز فرودگاه های بندرعباس، شیراز و مهراباد (رادار بندرعباس در حال نصب، رادار دوم در حال ترخیص از گمرک کشور می باشد) و اقدام به خرید ۵ رادار دیگر جهت نوسازی سامانه های راداری آسمان ایران اسلامی

- نوسازی سامانه های تحریمی راداری، کمک ناوبری وارتباطی با تخصیص اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان تا کنون

- خرید ابر خودروهای مدرن آتش نشانی تحریمی برای تجهیز فرودگاه های کشور با اعتباری معادل ۶۰۰ میلیارد ریال

- ایمن سازی سطوح پروازی فرودگاه ها از طریق رفع موانع پروازی اطراف آنها (که اساسا اینگونه موانع بدون کسب مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ساخته شده اند) بعنوان مثال تنها در فرودگاه یاسوج طی ۳ سال گذشته ۱۱ مانع اصلی سطوح پروازی این فرودگاه بر طرف شده و بر این اساس بیش از ۱۰۰۰ متر از باند فرودگاه آزاد و به سطوح پروازی اضافه گردیدند.

- توانمند سازی نیروی انسانی در حوزه عملیات هوانوردی با استفاده از شبیه ساز های مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری ( ساخت و بهره برداری از سیمولاتورهای دو بعدی برج و تقرب  پرواز با استفاده از توان داخلی، اعزام تعدادی از کنترلرهای ترافیک هوایی به سیمولاتورهای راداری مستقر در اروپا، برنامه ریزی و اقدام جهت خرید سیمولاتورهای آتش نشانی و...)

۳) تدوین و اجرای طرح جامع نوسازی زیرساخت های فرودگاهی، تجهیزات و تسهیلات مرتبط با اولویت فرودگاه های اصلی، مرزی و محروم

- اجرای بیش از ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال طرح های عمرانی فرودگاهی (احداث و توسعه ترمینال ها، باند و دیگر سطوح پروازی و دیگر ابنیه فرودگاهی) از آن جمله تنها در فرودگاه یاسوج طی سه سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه گزاری در حوزه توسعه سطوح پروازی و ارتقا سامانه های ناوبری هوایی آن انجام شده است.

- نوسازی و تجهیز فرودگاه های کشور با صرف  بیش از ۵۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار

- نوسازی کامل باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد پس از ۴۰ سال با سازه بتنی مطابق با استانداردهای جهانی و صرف بیش از ۱۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار(مجموعا تا کنون ۲۰۰۰ میلیارد ریال صرف نوسازی مهرآباد و بهسازی سطوح پروازی این فرودگاه مهم و اصلی  پایتخت شده است)

- توسعه ترمینال ها، باندها و سطوح پروازی فرودگاه های اصلی ، مناطق مرزی و محروم  کشور نظیر احداث و بهره برداری از باند دوم فرودگاه زاهدان، بهسازی کامل باندهای فرودگاه شیراز، بهسازی، توسعه سطوح پروازی و ترمینال های فرودگاه های کرمانشاه، مشهد،  اهواز، ارومیه، بجنورد، اردبیل، بوشهر، تبریز، بندرعباس، ساری، نوشهر، سنندج، ایلام، یاسوج، آبادان، یزد، اصفهان، زنجان، سمنان، شاهرود، گرگان، پارس آباد، ایرن شهر

- سرمایه گزاری لازم جهت توسعه سطوح پروازی و بهره برداری از فرودگاه های گناباد، سقز، جهرم، داراب

۴) تدوین و اجرای طرح جامع تحول خدمات فرودگاهی با هدف ارتقا سطح سرویس دهی به مسافران

- قرار گرفتن دو فرودگاه مهرآباد و مشهد در طرح رتبه بندی جهانی ASQ

- کسب رتبه اول فرودگاه مشهد در بین فرودگاه های دارای ۱۵ میلیون مسافر در منطقه در یکی از ارزیابی های انجامی از سوی ACI

- قرار گرفتن هر دو فرودگاه  در بالاتر از رتبه متوسط جهانی در تمامی دوره های ارزیابی

۵) طرح جامع تربیت نسل جدید مدیران فرودگاهی در تراز جهانی با مشارکت اتحادیه اروپا

- عقد قرارداد جهت آموزش ۱۰۰ مدیر فرودگاهی در تراز جهانی با یکی از کشورهای اصلی عضو اتحادیه فرودگاه تحت عنوان INGAM

- عقد قرارداد برای رنکینگ و رتبه بندی منابع انسانی در حوزه های پشتیبانی فرودگاهی (اداری – مالی)با دانشگاه های تراز اول کشور

۶) تکمیل زیرساخت های قانونی لازم برای اداره اقتصادی، تخصصی و بین المللی صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی کشور

- تصویب برخورداری صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی از قانون خاص

- شمول ماده ۵ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر

- برخورداری صنعت فرودگاهی از مزایای قانون گردشگری

- ایجاد زمینه لازم برای اداره دو دیسیپلینه صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی ایران

- جلوگیری قانونی از تهدید منابع تولید شده در صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی

۷) ایفای نقش فعال در فضای بین الملل

- پذیرش پروازهای قطری سرگردان از بحران اخیر منطقه و قدردانی دکتر روحانی (ریاست محترم جمهوری) و همچنین عالی ترین مقامات بین المللی هوانوردی جهان از این اقدام شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

- اعلام آمادگی در جهت صدور خدمات مهندسی ترافیک هوایی(ATM) و مهندسی ارتباطات و ناوبری هوایی (CNS) و یا پذیرش پروازهای عبوری از فضای افغانستان در مسیر آسیای جنوب شرق به اروپادر صورت بسته شدن فضای این کشور

- کسب چندین کرسی بین المللی نظیر عضویت در هیات مدیره ACI و رییس اجلاس شبکه مسیرهای هوایی بین المنطقه ای (اروپا- خاورمیانه- آسیای دور)

۸) اجرای کامل قانون کاداستر در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و پیشگامی این شرکت در بین تمامی دستگاه های اجرایی در این خصوص

- جلوگیری کامل از پدیده زمین خواری و تهدید عرصه های فرودگاهی از تملک غیرقانونی و پیشگیری از کاربری های غیرقانونی در آن

- دریافت تدریجی اسناد مالکیت فرودگاه ها و ثبت کامل مهمترین دارایی های شرکت

۹)عقد تفاهم نامه و امضای پیش قرارداد برای جذب سرمایه های خارجی در فرودگاه های کشور

- ساخت ترمینال جدید و توسعه ترمینال های فعلی فرودگاه مشهد به ارزش تقریبی ۳۰۰ میلیون یورو

- ساخت ترمینال جدید فرودگاه اصفهان به ارزش تقریبی ۱۲۰ میلیون یورو

۱۰) توافق با نیروهای مسلح و ارگان های دولتی جهت تامین عرصه مورد نیاز برای توسعه زیرساخت های فرودگاهی جهت ارتقا ایمنی، توسعه شبکه پروازی و پاسخگویی به رشد پروازهای کشور

- عقد توافقنامه با نیروهای مسلح جهت خرید ۴۰۰ هکتار از اراضی تحت تصرف به منظور توسعه ظرفیت فرودگاه اصفهان

- توافق اولیه با نیروهای مسلح جهت خرید ۹۵ هکتار اراضی تحت تصرف بمنظور توسعه ظرفیت فرودگاه مهرآباد./

نظر شما