شناسهٔ خبر: 50284 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

۱۰ اقدام مهم سازمان ملی زمین و مسکن در دولت تدبیر و امید-۵

تثبیت مالکیت دولت بر روی نقشه‌های کاداستر ملی کشور/ اخذ اسناد تک‌برگی و تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای موضوع ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنجم توسعه/ ۲ طرح بازشماری منابع سازمان ملی زمین و مسکن

سر در ساختمان سازمان ملی زمین و مسکن سازمان ملی زمین و مسکن مجموعه اقدامات خود را در تک برگی کردن اسناد مالکیت و تثبیت مالکیت دولت بر روی نقشه های کاداستر ملی کشور تشریح کرد. بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی و تصویب هیات‌مدیره سازمان مقرر شد، حدود ۵۵۰،۰۰۰ برگ سند تکبرگی اراضی اخذ شود که تاکنون ۱۱۷۶۴۲۰ برگ سند اخذ شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به موجب ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنجم توسعه آورده شده است وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و مسکن و شهرسازی (راه و شهرسازی فعلی) و سازمان اوقاف و امور خیریه مکلف‌اند در طول برنامه پنجم، ضمن شناسایی و ارائه مستندات کلیه اراضی ملکی و تحت تصدی خویش، با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای تهیه نقشه املاک مذکور براساس استانداردهای حد نگاری (کاداستر) و اخذ اسناد تکبرگ همکاری نمایند.

بر همین اساس طی ۳ بخشنامه مختلف تمامی استان‌ها را ملزم به اعلام کلیه اسناد دفترچه‌ای خود نموده تا در جهت تبدیل آنها به اسناد تک‌برگی طی یک برنامه مدون و مشخص اقدام نمایند. و پس از جمع آوری اطلاعات مربوط  به ادارات کل هر استان و مشخص شدن تعداد و مساحت اسناد مربوط به هر استان اداره املاک نسبت به تدوین سرفصلی خاص جهت تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای و اخذ اسناد تک‌برگی برنامه‌ریزی و به فراخور حال هریک از استان‌ها و به نسبت میزان حجم کاری آنها، بودجه‌ای در نظر گرفته است تا در مدیریت این امر ارزشمند گامهای موثری بردارد.

....................................

تکمیل و بهره‌برداری مسکن مهر شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر

تامین مسکن خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر

تشکیل یگان حفاظت، اقدامات و فعالیت‌ها از بدو تاسیس در سال ۹۴ تاکنون

بازنگری و به روزآوری طرح جامع مسکن/ تکلیف سازمان در تدوین برنامه تامین مسکن در شهرها

.....................................

بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی و تصویب هیات‌مدیره سازمان مقرر شد، حدود ۵۵۰۰۰۰ برگ سند تکبرگی اراضی اخذ شود که تاکنون ۱۱۷۶۴۲۰ برگ سند اخذ شده است.

در این بخش یکی از مهمترین فعالیت‌های سازمان تفاهم با اداره کل کاداستر کشور و ارائه نقشه اراضی دولتی در محدوده و حریم شهرها به این اداره بوده است، تا پیش از طی مراحل تبدیل اراضی به اسناد تک‌برگی، از صدور اسناد معارض در محدوده اراضی دولتی پیشگیری به عمل آید.

بازشماری منابع

با توجه به لزوم بازنگری وکنترل دارایی‌ها و سرمایه‌های سازمان، و نیز ضرورت به هنگام نمودن اطلاعات اراضی و املاک به منظور فراهم شدن بستر تصمیم‌گیری صحیح در راستای نیل به اهداف طرح جامع مسکن و همچنین اصلاح و به‌روزرسانی سیستم جامع املاک و مستغلات و مشخص نمودن میزان اراضی موجود سازمان در کشور طرح بازشماری منابع برای تائید صحت و سقم موجودی اراضی سازمان مطرح شد. جهت طراحی ساز و کارها و فرآیند چگونگی اجرای آن نیز کارگروهی تشکیل و پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور اعضاء کارگروه نهایتاً فرآیند و دستورالعمل بازشماری بصورت کلی تنظیم و در نیمه اول سال ۱۳۹۵ ابلاغ شد.

براساس فرایند مذکور پس از اجرای طرح، نتایج ذیل در راستای بازشماری منابع سازمان حاصل خواهد شد:

- به‌هنگام سازی اطلاعات اراضی و املاک دولتی

- تثبیت اراضی و املاک دولتی بر روی نقشه‌ها و سامانه‌های اطلاعاتی

- تدقیق و تصحیح اطلاعات موجود براساس اسناد و مدارک مثبوت در پرونده‌ها

- شناسایی منابع قابل تحصیل

- اقدام جهت تثبیت مالکیت دولت نسبت به اراضی و املاک شناسایی شده

- استخراج میزان مانده بدهی نصاب های مالکانه

در همین جهت طرح بازشماری منابع سازمان در ۳۴ استان تعداد ۸۶ فقره قرارداد برای ۵۵۴۳۴۵ قطعه با کارگزاران ذیصلاح منعقد گردیده است که از این تعداد تا کنون ۱۴۱۴۵۰ رکورد به تایید کارگروه استانی رسیده و تعداد ۴۳۱۵۲ رکورد نیز در مرحله تایید نهایی و قطعی توسط کارگروه نقشه در ستاد است.

نظر شما