شناسهٔ خبر: 50392 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری استان مازندران تشریح کرد:

آخرین اقدامات راهداری استان مازندران برای سفرهای ایمن شهروندان در نوروز ۹۷/ هماهنگی در راستای ایجاد شبکه کنترل مکانیزه جاده‌ها/ مسافران نوروز با برنامه و اطلاع قبلی وارد جاده‌ها شوند

احمدآفرین محمدزاده مدیرکل راهداری استان مازندران گفت: علاوه بر جلسات ستاد نوروزی در استان جلساتی در راهداری استان تشکیل شد که با تقسیم وظایف به‌صورت اجماع آماده ارائه خدمات به مسافران نوروزی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد محمدزاده، مدیرکل راهداری استان مازندران در خصوص آخرین تصمیمات و اقدامات در ستاد نوروزی این استان اظهار داشت: کمیته تشکیلات سفر در استان به ریاست استاندار تشکیل شد و ما هم به‌عنوان ریاست راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کمیته خدمات حمل‌ونقل را تشکیل دادیم. در این راستا دستگاه‌های اجرایی قرار شد بر اساس وظایفی که انجام می‌دهد در سفرهای نوروزی کمک داشته باشد و در این خصوص تقسیم وظایف شد. در این زمینه سعی شد به‌صورت اجماع خدمات  ارائه بدهند و دستگاه‌های خدمات رسان، گردشگری و سایر ارگان همه در یک مجموعه تشکیلاتی مشترک کار را پیش ببریم.

وی افزود: اداره کل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای دو فعالیت اساسی را انجام می‌دهد. یکی قبل از نوروز است که علائم و مسائل امینی را در دستور کار قراردادیم. شانه سازی، زیباسازی، پاک‌سازی و شست و شوی جاده و علائم همه به‌صورت ضربتی در استان در حال انجام است. در کنار این مسائل بحث ایمن‌سازی فیزیکی است که در این مدت جلساتی را در مورد سیستم‌های حمل‌ونقل با تشکل‌های مختلف داشتیم که درزمینهٔ ارائه خدمات حمل‌ونقل را در دستور کار قراردادیم. سعی شده است از سیستم حمل‌ونقل و ناوگان که استفاده می‌شود، مدیران فنی نظارت کاملی بر ضعف‌ها و کنترل ناوگان حمل  نقل عمومی داشته باشند. هماهنگی‌های لازم با شرکت‌های موردنظر مثل شرکت نفت انجام‌گرفته است و کشیک‌های شبانه‌روزی برنامه‌ریزی‌شده است.

مدیرکل راهداری استان مازندران با اشاره به آماده‌سازی مجتمع‌های خدمات رفاهی استان و دیگر خدمات به مسافران نوروزی گفت: در ایام نوروز ۳۷ مجتمع آماده به خدمات در استان وجود دارد که بازدیدها انجام‌گرفته و از رستوران‌ها و دیگر مراکز خدماتی استان بازرسی انجام‌شده تا به بهترین شکل در محورهای استان مازندران سرویس‌دهی مناسب به هم‌وطنان را شاهد باشیم و در صورت شرایط نامناسب جوی هم مسافران نوروزی مشکلی نداشته باشند. به‌جز این مجتمع‌ها ۲۲ راهدارخانه ما هم در صورت مشکل آماده ارائه سرویس باشند استقرار جرثقیل‌ها و یگان‌های امدادرسانی به‌صورت اکیپی که بتوانند در جاده‌ها حضور داشته باشند و در کمترین زمان به هم‌وطنان سرویس‌دهی داشته باشند هم از دیگر طرح‌های خدماتی در این ایام خواهد بود.

محمدزاده با تأکید بر نظارت دقیق بر تمام محورهای مواصلاتی استان در ایام نوروز به بحث دوربین‌های نظارتی در جاده‌های استان اشاره داشت و گفت: درزمینهٔ ITS سعی کردیم یک شبکه که در خصوص کنترل مکانیزه جاده‌ها وجود دارد را به بهترین شکل هماهنگ کنیم. سعی بر این است که با استفاده از ۴۵ دوربین نظارت تصویری در محورهای شریانی، ۶۰ دوربین پلاک خوان لحظه‌ای که سرعت میانگین و لحظه‌ای را حساب می‌کنند به همراه دو دستگاه سیستم توزین در حال حرکت در محور هراز و سوادکوه به بهترین شکل به این هماهنگی کمک کنیم. البته در ۱۰۲ نقطه دستگاه تردد شمار هم داریم در محورهای استان میزان تردد و ورود و خروج را ارزیابی می‌کنند.

وی ادامه داد: ما با داشتن همواره ۱۰ درصد از ترددهای کل کشور جزو استان‌های پرتردد کشور به‌حساب می‌آییم. به‌خصوص اینکه استان یکی از نقاط گردشگری هم حساب می‌شود و از همین رو همواره پذیرای تعداد زیادی از هم‌وطنان هستیم. محورهایی مثل هراز، کندوان و سوادکوه که از پرترددترین محورها هستند. این محورها درزمینهٔ فعالیت در خط ملی هستند و با توجه به خدمات زیادی که ارائه می‌دهند در اولویت ارائه خدمات ما قرار دارند. به‌صورت کشیک ۳۳ اکیپ راهداری‌ها را مستقر کردیم. علاوه بر این برای ارائه خدمات به‌موقع ۲۵۰ دستگاه ماشین‌آلات  سبک و سنگین راهداری را آماده‌باش گذاشتیم که با استقرار در محورها در صورت نیاز به ارائه سرویس بپردازند. در ادامه این طرح ۳۲۰ نفر از راهدارها هم به‌صورت عملیاتی در این محورها خدمات لازم را به‌صورت کشیک ارائه می‌دهند. این‌ها بخشی از فعالیت‌هایی است که برای ارائه خدمات در ایام نوروز در نظر گرفته‌شده است.

احمد محمدزاده درباره نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان و شناسایی و اصلاح این نقاط برای ایام نوروز اظهار داشت: این نقاط همواره در تشکیلات راهی ما نقاطی هستند که توجه ویژه‌ای به آن‌ها شده است. این نقاط طی چند سال اخیر از ۸۰۰ مورد نزدیک به ۲۰۰ نقطه شده است. این نقاط در گام اول آشکارسازی شدند. تیمی مشترک از پلیس، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و دیگر کارشناسان با بررسی‌های دقیق و مجدد اولویت بررسی را به ۵۱ نقطه دادند. به همین خاطر از این تعداد نقطه آشکارسازی شده در استان ۳۵ نقطه ایمن‌سازی و ۱۰ نقطه دیگر هم تا آغاز طرح تمام خواهد شد.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم با تأمین اعتبارات و حمایت بتوانیم این مقوله را با جدیت بیشتری دنبال کنیم. ایمنی در اولویت کارهای ما قرار دارد و همواره به دنبال این هستیم در حفظ جان مسافران کوشش کنیم. امیدوارم هم‌وطنان ما با برنامه وارد جاده‌ها شوند تا مشکلی نداشته باشند و به رعایت قوانین و مقررات که زبان جاده هستند تأکید ویژه‌ای داریم. حتماً خودروهای خودشان را بررسی کرده و در صورت عبور از محورهای برف خیز حتماً به زنجیر چرخ و دیگر وسایل لازم مجهز باشند. در این زمینه روی نظارت پلیس هم تأکید داشتیم که در صورت برفی بودن جاده‌ها از عبور خودروهایی که مجهز نیستند ممانعت به عمل بیاورد.

مدیرکل راهداری استان مازندران با اشاره به پرتردد بودن همیشگی جاده‌های استان به‌خصوص در ایام نوروز گفت: به خاطر پرتردد بودن جاده‌های استان در بیشتر ایام سال و به‌خصوص تعطیلات همیشه آمادگی راهداری و دیگر ارگان در بالاترین سطح است.  صنف حمل‌ونقل سعی کرده در پیک سفرها و با توجه به اینکه استان مازندران یک استان خوش‌سفر است با دیگر استان‌های هم‌جوار هماهنگی داشته باشد تا ازنظر تأمین خودرو برای شرایط اضطرار در کنار ما باشند. مازندران همیشه مورد توجه است و ازنظر کوریدوری هم خیلی از سفرها به دیگر استان‌ها از این مسیر قرار می‌گیرد تا هم فضای جنگل و دریا داشته باشند و هم سفری مثلاً زیارتی به مشهد داشته باشند. تأکید داریم حریم جاده متعلق به خودمان است و با حفظ نظافت آن این ثروت ملی را برای خودشان حفظ و به نسل آینده تحویل دهند. منابع ملی ما محدود است و به‌سختی هم تأمین می‌شود. باید کمک کرده تا در حفظ و ماندگاری آن تلاش کنیم تا زیبایی آن حفظ شود.

وی افزود: در این خصوص اقدامات فرهنگی لازم را انجام دادیم و بروشورهای لازم را تهیه دیدیم. امسال به‌صورت تجمیع کار کردیم و همه ارگان‌ها به‌صورت تجمیع بروشورهای لازم را در اختیار مسافران قرار داده‌اند تا وقتی یک مسافر بروشور گرفت تمام نیازهای خودش را در آن ببیند و همه اطلاعات به‌راحتی در اختیارش باشد. . البته معاینه فنی و نظارت کامل بر ناوگان حمل‌ونقل هم از تأکیدهای ویژه ستاد نوروزی استان است و بر این مسئله نظارت کامل داشته و تأکید دارد. البته با توجه به اینکه در مدیریت حمل‌ونقل جاده‌ای، ناوگان عمومی یک درصد تردد را به خودش اختصاص می‌دهد و درصد قابل‌توجهی خودروهای شخصی هستند که در جاده‌ها تردد دارند. به همین خاطر رعایت قوانین و توصیه‌ها در خصوص برنامه در جاده تأثیرگذاری بالایی دارد و به‌جز این هم‌وطنان بابت عبور از عرض جاده‌ها هم دقت لازم را داشته باشند. امیدوارم شاهد یک نوروز خوب باشیم و ایام تلخی را شاهد نباشیم.

نظر شما