شناسهٔ خبر: 50424 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری استان قم تشریح کرد:

آخرین اقدامات راهداری استان قم برای سفرهای ایمن شهروندان در نوروز ۹۷/ پیش‌بینی افزایش ۷ درصدی سفرهای نوروزی

ابوالفضل جمالی مدیرکل راهداری استان قم گفت: سال گذشته ۱۲ درصد افزایش سفر در نوروز داشتیم و امسال هم پیش‌بینی ما افزایش ۷ درصد است. پیش‌بینی ما برای ترافیک در جاده‌های استان در روزهای ابتدایی تعطیلات خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابوالفضل جمالی، مدیرکل راهداری استان قم در خصوص آخرین تصمیمات و اقدامات در ستاد نوروزی این استان اظهار داشت: ستاد نوروزی به خاطر تقسیم تعطیلات از بیست و سوم شروع و تا پانزدهم فروردین ادامه دارد و در این خصوص جلساتی را در سازمان تشکیل دادیم که ازجمله آن‌ها با انجمن صنفی رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل بود. از مجتمع‌های خدمات رفاهی و نمازخانه‌ها بازدید داشتیم و تا پانزدهم وقت دادیم تا نواقص را برطرف کنند و دراین‌بین ورودی و خروجی‌های آن‌ها نیز بازرسی شدند و زمان لازم برای بازسازی به آن‌ها داده شد. شست و شوی اتوبان و نظافت عوارضی را آغاز کردیم که دراین‌بین شست و شوی گارد ریل‌ها و تابلوها هم آغاز شده و طبق برنامه تا قبل از بیستم باید تمام شوند. ایمن‌سازی عوارضی‌ها بخشی از دیگر از کارهای ستاد نوروزی است که آغاز شده و جدا از لکه‌گیری‌ها برای نصب تابلوها هم کار را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: درگشت‌های صورت گرفته از مجتمع‌های رفاهی تعزیرات، بهداشت و جهانگردی در کنار ما بود و این پنج، شش ارگان همکاری خوبی برای طرح نوروزی داشتند. امداد خودروها نظم پیدا کردند و در کیوسکی در ورودی شهر ماشین‌ها مجهز شدند و تمام اتوبان تهران – قم و سلفچگان را پوشش می‌دهند. دوربین‌های نظارتی و دوربین‌های ثبت تخلف مورد بازرسی قرار گرفتند و مشکل آن‌ها برطرف شد و مدیریت راه‌ها را هم یک شعبه‌اش به مرکز عوارضی منتقل شد. دو جلسه با پلیس و انجمن‌های صنفی داشتیم که تذکرات لازم به آن‌ها داده شد. با اورژانس هم جلساتی داشتیم که در چند نقطه پایگاه خواستند که این امکان برای آن‌ها فراهم شد.

مدیرکل راهداری استان قم در مورد خدمات به مسافران در مجتمع‌های رفاهی با تأکید دوباره بر نظارت بابت کیفیت کار این مراکز گفت: ما ۲۵ مجتمع خدمات رفاهی زیر نظر داریم و یکسری رستوران‌ها هم هستند که زیر نظر گردشگری به ارائه خدمات می‌پردازند. مجتمع‌های ما همه درجه یک بوده که به بهترین شکل خدمات لازم را به مسافران ارائه خواهند داد. اطلاع‌رسانی کامل صورت گرفته و در این خصوص کیوسک‌هایی هم در نظر گرفته شده است. برشورهایی کامل آماده کردیم که همه اطلاعات در آن تجمیع است و با هماهنگی روابط عمومی استانداری منتشر و در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت. تلفن ۱۴۱ ما هم به‌صورت شبانه‌روزی فعال است.

جمالی با اعلام افزایش ۱۲ درصدی در سال گذشته به روند صعودی سفرها در جاده‌های مواصلاتی این استان در سال جدید اشاره داشت و گفت: سال گذشته ۱۲ درصد افزایش سفر در نوروز داشتیم و امسال هم پیش‌بینی ما افزایش ۷ درصد است. امسال چون آغاز سال جدید چهارشنبه خواهد بود و روز سه‌شنبه هم تعطیل است، پیش‌بینی این است که تعطیلات با مرخصی عده‌ای از هم‌وطنان تعطیلات از پنجشنبه هفته قبل شروع شود. در همین خصوص پیش‌بینی ما برای ترافیک در جاده‌های استان در روزهای ابتدایی تعطیلات خواهد بود.

مدیرکل راهداری استان قم با اشاره به شناسایی نقاط حادثه‌خیز این استان و کارهای عملیاتی صورت گرفته روی آن‌ها برای سفرهای نوروزی تصریح کرد: در استان ۶۶ نقطه پرتصادف شناسایی کردیم که این نقاط با همکاری پلیس راه، سازمان راهداری و حمل‌ونقل و اداره راه و شهرسازی از چهار سال پیش مشخص شده‌اند. تمام کروکی‌ها کشیده شده و درمجموع این تعداد شناسایی شده است. با توجه به کمی اعتبار در حال حاضر با اعتباری که در نظر گرفته شده در مرحله اول با نصب تابلو و علائم کار آشکارسازی انجام گرفته و هشدارهای لازم به مردم برای کاهش سرعت و احتیاط داده شده است. برای ۲۷ نقطه از این ۶۶ نقطه کار انجام شده و بقیه نقاط هم جزو برنامه کاری ما برای سال آینده است تا به‌مرور زمان با کسب اعتبارات به رفع این نقاط اقدام کنیم.

ابوالفضل جمالی با اشاره با کارهای انجام گرفته بابت سرویس‌دهی مناسب ناوگان حمل‌ونقل عمومی اظهار داشت: کلیه ناوگان ما حدود ۴۷۰ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و سواری است. امسال ما ۸۰ درصد اتوبوس‌های مان VIP بوده که همه آن‌ها ۲۳ یا ۱۷ نفره هستند. افزایش قیمت نداریم و پیش‌فروش ما از ۱۷ بهمن آغاز شده  و حدود ۴۷۰۰ بلیت پیش‌فروش شده است. با شرکت‌های حمل‌ونقل جلسه داشتیم و اقدامات لازم برای معاینه و بازدیدهای فنی انجام گرفته است. همچنین با مدیرهای فنی مستقر در شرکت‌های حمل‌ونقل جلساتی برگزار کردیم و آن‌ها موظف شدند تا کلیه اتوبوس‌ها یک ساعت قبل از حرکت در پایانه تأییدیه مدیر فنی را داشته باشند و بعد اجازه حرکت به آن‌ها داده شود.

وی افزود: دو اکیپ در اتوبان تهران و قم را هماهنگ کردیم که با هماهنگی پلیس در ایام نوروز و اجرای این طرح جلوی قرارگاه آن‌ها حضور دارند و تمام اتوبوس‌های عبوری را کنترل می‌کنند. اتوبوس‌هایی که از قم حرکت می‌کنند که در خود پایانه بررسی می‌شوند و کار این اکیپ بررسی اتوبوس‌های گذری است که آن‌ها را ازنظر فنی کنترل می‌کنند. این بررسی زمانی صورت می‌گیرد که رانندگان برای ساعت زدن می‌ایستند و در آن زمان ماشین آن‌ها چک می شود. در صورت داشتن هرگونه مشکل چه فنی باشد و چه به خرابی اتوبوس مربوط شود تدبیر لازم اندیشیده شده است. ما چهار دستگاه اتوبوس جایگزین کردیم که در صورت هرگونه مشکلی بتوانند به جا به جایی مسافران اقدام کنند.  دو دستگاه از این اتوبوس‌ها در کیلومتر ۵۴ و ۵۸ و دو اتوبوس دیگر در عوارضی‌ها هستند تا در صورت خرابی یا هر مشکل دیگری نسبت به جابه‌جایی مسافران اقدام کنند.

نظر شما