شناسهٔ خبر: 50513 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

با حضور ۲۰۰ نفر از دست اندرکاران سفرهای دریایی صورت گرفت؛

برگزاری مانور جستجو و نجات و اطفای حریق شناور مسافری در بندر چارک

مانور مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه از برگزاری مانور چند منظوره تخلیه مسافر در شرایط اضطرار، جستجو و نجات دریایی و اطفاء حریق یک فروند شناور لندینگ کرافت در بندر مسافری چارک در غرب هرمزگان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان، "قاسم عسکری نسب" ضمن بیان جزییات این مانور گفت: در آستانه اجرای طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۹۷ و به دنبال استقبال روز افزون مسافران و گردشگران دریایی، مانور تخلیه مسافر در دریا، جستجو و نجات دریایی و اطفاء حریق در لندینگ کرافت حامل خودروهای مسافران در محدوده حوضچه بندرگاه چارک با موفقیت عملیاتی شد.

وي ارزیابی و حصول اطمینان از آمادگی خدمه شناورها و هماهنگی بین ارگان های همکار در هنگام بروز حوادث و سوانح احتمالی دریایی را از جمله مهم ترین اهداف برگزاري اين مانور عنوان کرد و افزود: این برنامه به همت اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه و با مشارکت منطقه آزاد کیش، شهرداری بندر چارک، شرکت های کشتیرانی و موسسه آموزشی دریایی فعال در منطقه، برگزار شد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه ارتقاء سطح ایمنی تردد شناورهای مسافری، ارزیابی میزان آمادگی واحد های دریایی، سنجش میزان توانایی و مهارت پرسنل در اجرای عملیات، کشف نقاط قوت و ضعف، ارزیابی وضعیت برقراری ارتباط و تعامل با ارگان های دریایی همکار را از ديگر اهداف اين مانور اعلام کرد.

عسكري نسب بررسی زمان پاسخگویی به شرایط اضطرار توسط تیم های جستجو و نجات دریایی برای ارتقاء ایمنی سفرهای دریایی و همچنین ارائه خدمات مطلوب به مسافران را از دیگر مباحث مدنظر در مانور دانست و خاطرنشان کرد: همه مواردی که شرکت های کشتیرانی، فرماندهان و خدمه شناورهای مسافربری و لندینگ کرافت ها ملزم به رعایت آن هستند شامل برگزاری دوره هاي آموزشی و بازآموزی توسط افسران ایمنی بندر، ارائـه نکات ایمنی و مدیریت سوانح دریایی، مدیریت مسافر در شرایط اضطرار، نحوه ارتباط بین شناور با بندر و چگونگی استفاده از تجهیزات ایمنی در شرایط اضطراری، مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: تعداد ۲۰۰ نفر از دریانوردان و شرکت های فعال در زمینه آموزش و جابجایی مسافر با مشارکت ارگان های مرتبط دریایی با کمک شناور پیشرفته امداد و نجات و دو دستگاه خودرو آتش نشانی و یک واحد آمبولانس در این مانور حضور داشتند.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه در پایان اظهار داشت: در بخش نخست این مانور، به آب اندازی و استفاده از جان پناه دریایی(لایف رفت)، تخلیه اضطراری مسافر از شناور مضطر و انتقال به شناور ناجی، جستجو و نجات مسافر در داخل دریا انجام پذیرفت و در بخش دوم، عملیات اطفاء حریق بر روی شناور لندینگ کرافت نيز صورت گرفت.

نظر شما