شناسهٔ خبر: 50525 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزير راه و شهرسازی اعلام کرد:

توجه ویژه برنامه ملی بازآفرینی بر رفع مشکلات درون‌شهرها با تمرکز بر مسائل کیفی/ سیاست‌های توسعه‌ای ۳ دهه گذشته اشتباه بود/ عدم توجه به ظرفیت شهرها و انطباق آن‌ها با پهنه‌های سرزمینی

ايزدي معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان این مطلب که تلاش ما در تهیه برنامه ملی بازآفرینی براین بود تا مشکلات درون شهرها را با تمرکز بر مسائل کیفی مورد توجه قرار دهیم گفت: با مطالعات صورت گرفته در این برنامه دیدیم که مواردی چون ایمنی، امنیت، هویت، تاب‌آوری شهری، مسائل زیست محیطی و ناکارآمدی نظام حمل و نقلی از مسائلی هستند که طی سال‌های گذشته به شدت مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه وشهرسازی در نشست برنامه ملی بازآفرینی شهری با بیان اینکه پس از گذشت ۵ سال چرایی و چیستی مفهوم بازآفرینی در سطوح مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفته و امروز باید چگونگی انجام آن را مورد توجه قرار داد گفت: تا کنون تمامی تلاش ما براین بوده است که بگوییم سیاست‌های توسعه‌ای به کار گرفته در ۲ و ۳ دهه بعد از انقلاب اسلامی مانند سیاست‌های آمادگی زمین، ایجاد شهرهای جدید و ... اشتباه بوده چراکه در طی این فرآیندها هیچ‌کس به ظرفیت موجود شهرها، عدم انطباق آن‌ها با پهنه‌های سرزمینی و مواردی از این قبیل توجهی نکرده است.

ایزدی در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه متأسفانه سیاست‌های توسعه ای در گذشته نه تنها مشکلی را رفع نکرده بلکه بر مسائل موجود نیز می‌افزوده است گفت: با توجه به مطالعات صورت گرفته می‌بینیم که طرح‌های جامع، تفصیلی، راه‌اندازی شهرهای جدید و ... در این مدت همراه با روند توسعه‌ای در کشور پیش نرفته و از اوایل دهه ۷۰ نیز منجر به ایجاد نوعی عدم تعادل در شهرها نیز شده است.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: طرح‌های به کار گرفته در این مدت به شدت باعث تنزل کیفیت زندگی شهری شده که می توان را در اشکال گوناگونی چون حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده در قلب شهرها و افت کیفیت زندگی مشاهده کرد.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که تلاش ما در تهیه برنامه ملی بازآفرینی براین بود تا مشکلات درون شهرها را با تمرکز بر مسائل کیفی مورد توجه قرار دهیم گفت: با مطالعات صورت گرفته در این برنامه دیدیم که مواردی چون ایمنی، امنیت، هویت، تاب‌آوری شهری، مسائل زیست محیطی و ناکارآمدی نظام حمل و نقلی از مسائلی هستند که طی سال‌های گذشته به شدت مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

وی با تأکید براینکه هدف اصلی برنامه ملی بازآفرینی ارتقای کمبودها و موارد مذکور است گفت: تاکنون برخی از سیاست‌ها صرفا به مسائل کالبدی، برخی به امور اقتصادی و ... توجه کرده‌اند که نه تنها باعث ارتقای کیفیت نشده‌اند بلکه مشکلات فراوانی را پدید آورده‌اند، اما در این برنامه رویکر اصلی ما آن است که تا با تلفیق تمامی ابعاد و نیازهای شهری بتوانیم مفهوم ارتقای کیفیت زندگی را در این مناطق محقق کنیم

ایزدی تدوین برنامه ملی بازآفرینی شهری را برپایه تلفیق ابعاد کالبدی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی اعلام کرد و افزود: بدون شک به این نتیجه رسیده‌ایم که اجرای این برنامه بدون حتی یک مورد از ابعاد ذکر شده نتایج کارآمدی نخواهد داشت.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت حضور مردم در فرآیند اصلی برنامه‌های توسعه شهری بیان کرد: عدم توجه به نقش مردم در این امور تا کنون یک نقص در برنامه‌های گذشته بود که امروز در برنامه ملی بازآفرینی به آن توجه شده به طوریکه از اخراج مردم از محله و حتی از سکونتگاه‌های غیررسمی نیز به شدت خودداری شده است.

این مقام مسئول همچنین اعلام کرد: تاکنون دولت همواره تلاش داشت تا با انجام امور مربوط به سیستم مدیریت شهری همه پروژه ها را به بهترین شکل انجام دهد اما امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که دولت باید در نقش حمایت‌گر و سیاست‌گذار  و همچنین ناظر باقی مانده و امور مربوط به وظایف مدیریت شهری را به آن بسپارد.

وی در پایان با بیان اینکه متأسفانه تمامی محلات ناکارآمد در دولت های قبل به عنوان بافت فرسوده تلقی می شدند گفت: در برنامه ملی بازآفرینی این بافت ها در سه بخش مجزا تحت عنوان بافت تاریخی، بافت میانی و سکونتگاه غیررسمی دیده شده و برای هرکدام برنامه جداگانه ای در نظر گرفته شده است./

نظر شما