شناسهٔ خبر: 50722 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر در امور زنان در مراسم بزرگداشت مقام زن:

به دنبال یک برنامه‌ریزی برای ارتقاء جایگاه زنان در حوزه‌های مدیریتی هستیم

مونا عرفانیان مشاور امور زنان وزیر راه و شهرسازی گفت: برای هر تغییری نباید منتظر قانون و ضابطه بود و بهتر است کار را از خودمان شروع کنیم. هرکدام از ما به‌عنوان یکی از مادران این جامعه می‌توانیم در تغییر رویکرد و نگرش‌ها برای یک تعریف درست قومیتی از زنان مسلمان تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مونا عرفانیان، مشاور وزیر راه و ترابری در امور زنان در مراسم بزرگداشت روز زن در ساختمان وزارتخانه با تبریک این روز و تولد حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: در این مدت که کار را شروع کردیم رویکردمان تغییر تبعیض جنسیت در وزارتخانه بود و در خصوص بقیه فعالیت‌ها در حوزه توسعه کاربران و کارکنان بود و یک بخش آماری هم وجود داشت که روی آن کار کارشناسی صورت گرفت.

وی ادامه داد: به‌هرحال یکسری نابرابری‌ها در این آمارها دیده می‌شود که مهم‌ترین آن کم بودن نقش زنان در سطوح مدیریتی و تصمیم‌گیری است. مسئله‌ای که مدیران و به‌خصوص مقام عالی وزارت اعلام شد و در دوره جدید درصدد هستیم بر اساس اعتماد صورت گرفته و دستور داده‌شده یک برنامه‌ریزی جامع طبق یک روش مشخص بابت ارتقاء وضعیت زنان در حوزه‌های مدیریتی داشته باشیم.

عرفانیان با اشاره به برنامه‌های مدنظر برای آینده در این خصوص گفت: در همین زمینه ما در چهار سال آینده دو هدف را به‌صورت جدی پیگیری خواهیم کرد. یکی درواقع رسیدگی به وضعیت اشتغال زنان است که قطعاً همه شما دغدغه‌های زیادی دارید و تا زمانی که مشارکت وجود نداشته باشد پیگیری یک‌طرفه سخت خواهد بود.

وی ادامه داد: در بحث دوم همیشه حرف‌های زیادی در خصوص مقام زن و حقوق آن‌ها در جامعه شنیده می‌شود. جایی که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه شاهد هستیم زنان سهم عمده‌ای را در تحصیلات دانشگاهی بر عهده گفته‌اند. به‌هرحال تحولاتی که ناگزیر زندگی جدید با خودش آورده باعث شده حضور زنان در عرصه اشتغال و اجتماع جدی‌تر از قبل و پررنگ‌تر باشد. در همین خصوص همچنان درباری یکسری توجهات و یکسری عدم نابرابری‌ها احساس می‌شود و به همین خاطر امیدوارم به‌جای این احساس و اینکه مدام بگویید در حقمان ظلم شده است نگاهی عمیق‌تر به این موضوع و نقش خودمان در جامعه داشته باشیم.

مشاور وزیر در امور زنان با اشاره به تعریف‌های موجود از حضور زنان در جامعه در کشورمان تصریح کرد: در تعریف از حضور زنان در جامعه سه تعریف از سوی برخی افراد ازجمله دکتر شریعتی وجود دارد. یک تعریف برای هویت سنتی زنان است که خودشان را به آداب سنتی سپردند و در خانه هستند. بخش دوم زنانی که خودشان را به نو شدگی سپردند و قالب‌های ایرانی را اساساً پشت سر گذاشتند. بخش سوم که نه گروه سنتی هستند و نه مدرنیته زنانی هستند که فکر می‌کنم ما جزو این دسته هستیم.

وی ضمن تشکر از وزیر راه و شهرسازی که با دغدغه‌های کاری زیاد در این مراسم حضور یافت، ادامه داد: در گروه سوم زنان در ساختار اجتماعی کشورشان نقش دارند و انتخاب گرا هستند. زنانی که می‌خواهند مسئولیت و هویت اجتماعی خودشان را بشناسند و تجربه کنند. در این خصوص خواهشی که من دارم این است که برای هر تغییر و هر حرکتی منتظر این نباشیم که قانون و ضابطه‌ای وضع شود و باید کارمان را از خودمان شروع کنیم. هرکدام از ما به‌عنوان یکی از مادران این جامعه می‌توانیم در تغییر رویکرد و نگرش‌ها برای یک تعریف درست قومیتی از زنان مسلمان تلاش کنیم.

نظر شما