شناسهٔ خبر: 50760 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

واکنش انجمن‌ها و اتحادیه‌ها به استیضاح:

حمایت ۷ انجمن‌ صنفی حمل ونقل بین‌المللی ایران از عملکرد وزير راه دولت تدبیر و امید

لوگو انجمن‌های صنفی شركت‌های حمل ونقل بین‌المللی ایران طی صدور بیانیه‌ای حمایت رسمی خود را از عملکرد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی دولت تدبیر و امید اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی انجمن‌های صنفی شركت‌های حمل ونقل بین‌المللی ایران طی صدور بیانیه‌ای حمایت رسمی خود را از عملکرد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی دولت تدبیر و امید اعلام کردند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

در خصوص استیضاح وزیر راه و شهرسازی

سخنی با نمایندگان محترم استیضاح كننده وزیر:

به حكایت اوراق تاریخ معاصر كشورمان، در اثر ركورد ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، تحریم‌ها و انزواهای بین‌المللی، توفیقات اندك و ضعیف برنامه‌های پنج ساله توسعه اقتصادی كه با فرض تقویت بخش خصوصی و عبور از اقتصاد مبتنی بر نفت مدون شده‌اند، ركورد اختلاس‌های بی سرانجام و خانمان‌سوز، نابسامانی‌های كاهش ارزش پول ملی همگی و همگی اندازه اقتصاد ایران را كوچك و كوچك‌تر كردند تا جاییكه طبق آمارهای موجود، در كل تجارت بین‌المللی و جهانی، كمتر از نیم درصد در حال ایفای نقش هستیم.

اگرچه در فضای پسابرجام، درهای اقتصادی ایران به سمت اقتصاد جهانی بازگشایی شد، اما حوزه كسب و كار جهانی و فعالیت حمل ونقلی، همچنان در انتظار گشایش‌های ناشی از حمایت و همدلی و هماهنگی قوای مقننه و مجریه كشور هستند.

در وضعیت فعلی، برای بخش خصوصی، سیستم‌های مالیاتی عملكرد و ارزش افزوده پیچیده، ناكارآمد و طاقت‌فرساست. روش‌های تامین مالی محدود هستند. زیرساخت‌ها با محدودیت‌های جدی ظرفیت، مواجه شده‌اند، تصمیم‌گیری‌ها در فضاهای مجرد و بدون توجه به تاثیر آن‌ها در سایر حوزه‌ها از جمله حوزه حمل ونقل كشور، اتخاذ می‌شوند. حمل و نقل به خصوص در بعد بین‌المللی آن در فضایی پیچیده، مبهم و آمیخته به قاچاق و كاهش ارزش پول ملی، در تقلای لقمه نانی است كه بنگاه‌های اقتصادی‌اش یكی پس از دیگری به تعطیلی كشیده نشوند و سفره‌هایی از كاركنانشان بیكار نگردند، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در این زمینه‌ها به شدت، احساس می‌شود.

بدیهی است با بازگشت كشور به چرخه اقتصادی عادی و وجود رقبای متعدد اطراف كشور ما، عدم استفاده از موقعیت حساس كنونی و سرگرم شدن به بحث‌های طولانی و بی‌پایان كه طی سالیان اخیر مرتب تكرار شده است، ما را از رسیدن به اهداف اصلی غافل نموده و موجبات از دست رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرایط پسا برجام را فراهم می‌آورند. آنچه در كوتاه مدت وظیفه حوزه راه و ترابری کشور است تدوین برنامه‌ها، سیاست‌ها اولویت‌بندی پروژه‌ها است که خوشبختانه شاهد تدوین و اجراء آن‌ها با حضور شخصی اندیشمند و صاحب سبک، چون جناب آقای دکتر آخوندی وزیر محترم راه شهرسازی هستیم. 

به اعتقاد ما، مشکل ساختاری اصلی، ادغام وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی و تشکیل وزارت راه و شهرسازی بوده که از همان ابتدا مباحث و انتقادات تندی را در پی داشته است. به یاد داشته باشیم که در اثر تصمیم به ادغام نامتجانس وزارتین و تشکیل وزارت راه و شهرسازی، فعالیت‌های حمل و نقلی و ترابری که بر مبنای تعریف قانون تجارت، یک فعالیت تجاری و بازرگانی محسوب می‌گردند، علی الخصوص در حوزه بین المللی، کشتیرانی، جاده ای، هوایی، ریلی و ترانزیت از قلمرو کشور، عناصر فرامرزی و بین المللی که نقش اصلی در فرآیند فعالیت خود دارد از یک سو و مسکن و شهرسازی که شاکله آن یک فعالیت و نیاز اولیه هر شهروند را تشکیل می‌دهد و اساسا با حوزه تجارت نامرتبط و ناهمگون است، از سوی دیگر، دو فعالیتی از حوزه اجتماعی و بازرگانی که بدیهی است راه را برای رسیدن به ایفای نقش اصلی و بین المللی حوزه راه و ترابری با کندی مواجه کرده و اوضاع را همچنان آبستن اتفاقاتی دیگر با هر وزیر دیگری خواهد نمود. 

علی الاصول، در مقطع تخصص گرایی و با توجه به عدم پاسخگویی مناسب تداخل ظریف و کثرت حوزه‌های تحت پوشش دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و تحت تاثیر قرار گرفتن مسائل این دو وزارتخانه با کل سیستم‌های اجتماعی و فرهنگی و بالطبع غفلت یا کم تاثیری بعضی از حوزه‌های دیگر متناسب با شرح وظایف وزارتخانه، ضرورت دارد تا بر اساس تجارب موجود و حسب تمایل مطروحه، مجدداً تفکیک دو وزارتخانه مذکور با همه وظایف، اختیارات، امکانات و اعتبارات و اعاده وضعیت سابق، وجهه همت نمایندگان شریف ملت باشد تا بدرستی پاسخگوی نمایندگان و ملت شریف، جوامع فنی و مهندسی، کارکنان، راهداران، فعالان بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی و دیگر مجموعه‌های ذینفع گردد. 

صرف نظر از اینکه مطابق اصل هشتاد و نهم قانون اساسی کشور، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیات وزیران یا هر یک از وزار را استیضاح کنند، ولی انگشت اتهام را نباید به تنهایی به سمت عوامل و کنش گران داخلی و شخص آقای وزیر نشانه رفت. در وضعیت فعلی، بخش خصوصی کشور و تشکل‌ها و انجمن‌های غیردولتی در حوزه حمل و نقل همه با هم به 

همراه بخش دولتی، سرگرم بحث و بررسی مواردی هستند که البته سالیان متمادی است که در دستور کار قرار دارند و با جلسات و نشست‌های متعدد در حوزه‌های نازل بخش حمل و نقل، مشغول ساماندهی ساختاری هستند که خود، طی این سال‌ها، بلای جان بخش های دولتی و خصوصی حمل و نقل کشور بوده است. آرایه‌ای از تحریم‌های باقیمانده سابق و جدید ایالات متحده، به تنهایی برای گرفتار کردن هر سرمایه‌گذار محتاط خارجی کافی است و ضمنا عزم حرکت فزاینده اقتصاد ایران، مطلقا به بازار جهانی ناپایدار نفت وابسته است.

قریب به ۲ هزار شرکتی که عمدتا فعالیت خود را در گروعملیات حمل و نقل بین‌المللی (کریری، فورواردری و کشتیرانی) می‌بینند و حدود ۴۰۰ هزار وسیله نقلیه سنگین باری و مسافری فرسوده که به صورت خرده مالکی اداره می‌شوند و هواپیماهایی با سن بیش از سه دهه، همه و همه نتیجه ساختاری است که طی چند دهه اخیر، نفس‌زنان به حیات خود ادامه داده است.

اما آنچه در حافظه تاریخیملت به یادگار خواهد ماند به مانند همیشه، فرصت‌سوزی و نداشتن تاکتیک مدون است. قطعا دولت محترم هم منتظر فرصت‌هایی است که از این میان حاصل گردد و خود از سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل کشور حمایت کرده و آن را ترغیب نماید. اینکه اتاق‌های فکر ما در حوزه حمل و نقل اعم از خصوصی، دولتی و تقنین، به جای ارائه برنامه و راهکار در دوران پسا تحریم و مشکلات اقتصادی، دنبال نقادی اشخاص در همان حوزه باشند، نه تنها کمکی به حل مشکلات فعلی ما نخواهد کرد بلکه خود موجبات یأس و نا امیدی دل‌سوختگان و فرهیختگان کشور و عدم توفیق در فضای آکنده از فرصت‌سوزی را فراهم خواهد نمود. خروج سالیانه ده‌ها هزار از جوانان تحصیل کرده از این مرز و بوم و جلای وطن سرمایه‌های هنگفت و غیرقابل جبران و برگشت، نشانه و علامت چیست؟

با اعتقاد بر زحمات علمی و دانش ‌پژوه وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی، طرح استیضاح را در این برهه از زمان، که هرروز شاهد پیشرفت و برنامه‌های کشورها و رقبای سنتی و جدید مسیرهای رقیب ترانزیت از کشور هستیم، به صرفه و صلاح بخش حمل و نقل بین‌المللی کشور نمی دانیم و پیشنهاد اکید می‌کنیم که برای رهایی از معضلات موجود حوزه حمل و نقل و راه و ترابری، نمایندگان  محترم، طرح تفکیک ۲ وزارت‌خانه و اعاده وضعیت سابق و حتی اندکی فنی‌تر و بین‌المللی‌تر، ایجاد وزارت حمل و نقل را وجهه همت خود قرار دهند.

حوزه کسب و کار جهان و سرمایه‌گذاری و توفیق روز افزون در تجارت بین‌المللی، نیازمند تدبیر و تفحص، خانه‌تکانی فکری و آشنایی با ادبیات بین‌المللی است که با وحدت کلان و اهداف عالیه نظام، به طور هماهنگ، رشد و توسعه همه جانبه کشور را بدون هرگونه تنگ‌نظری نشانه رفته باشد.

انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران

انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی

انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی شمال غرب کشور

انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی آذربایجان غربی

انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی سیستان و بلوچستان

انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی گلستان

انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی اردبیل

نظر شما