شناسهٔ خبر: 51002 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌و‌نقل ریلی در هفته گذشته:

تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای جذب سرمایه در حوزه ریل/ بهره‌برداری از راه‌آهن ملایر- کرمانشاه در نوروز/ عملیاتی شدن فاینانس دو پروژه ریلی تهران- مشهد و تهران- قم- اصفهان

گزارش آخر هفته  اولویت سال آتی راه‌آهن، توسعه خطوط فرعی شبکه ریلی است، تأمین ۸۵ درصد هزینه ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر از سوی طرف چینی و مطالعات طرح قطار برقی مشهد - تهران نهایی شد،‌ سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است،

تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای جذب سرمایه در حوزه ریلی

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حوزه هند ما ۲.۲ میلیارد دلار با این کشور تامین مالی کردیم که ۸۰۰ میلیون دلار برای راه‌آهن زاهدان به سمت چابهار، ۸۰۰ میلیون دلار برای ۲۵۰ واگن با تکنولوژی جی ام و ۴۰۰ میلیون دلار برای سوزن و ابزار است.

آخوندی ادامه داد: ۱.۵ میلیون یورو از آلمان تامین مالی کردیم و با زیمنس درخصوص لکوموتیو‌های برقی و دیزلی قرارداد امضا کردیم که با کشور آذربایجان نیز ۵۷۰ میلیون دلار برای راه آهن رشت به آستارا قرارداد امضا کردیم. 

وی بیان کرد: با کره جنوبی ۷۰۰ میلیون یورو برای ریل، با ژاپن ۱۱۵ میلیون یورو برای خط تهران- تبریز و با اتریش نیز ۶۲ میلیون یورو قرارداد داشتیم.

آخوندی تاکید کرد: به طور قاطع در تاریخ ایران چنین اقداماتی نمونه نداشته است و آیا در تمام وزارتخانه‌ها چنین سرمایه گذاری صورت گرفته است؟ 

بهره‌برداری از راه‌آهن ملایر- کرمانشاه در نوروز

معاون وزیر راه و شهرسازی از قابلیت بهره‌برداری راه‌آهن ملایر- کرمانشاه در نوروز ۹۷ خبر داد و گفت: همچنین خطوط مراغه –ارومیه و قزوین-رشت در ابتدای سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن افزود: با احتساب  ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و ۸۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری از سوی شرکت راه‌آهن در مجموع نزدیک به  ۱۳۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری جدید در کشور انجام شده است که در تاریخ ۹۰ ساله راه‌آهن کشور یک رکورد محسوب می‌شود.

عملیاتی شدن فاینانس دو پروژه ریلی تهران- مشهد و تهران- قم- اصفهان

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملیاتی کردن فاینانس دو پروژه ریلی تهران – مشهد و تهران – قم – اصفهان بیان کرد: ۱۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در این بخش تزریق شد که توانستیم ۱۵ درصد این رقم پروژه‌ها را به عنوان پیش پرداخت و هزینه‌های جاری تسویه و نسبت به عملی کردن فاینانس اقدام کنیم.

امینی ادامه داد: با توجه به کمبود ۱۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص نقدی برای رسیدن به اهداف حمل و نقل ریلی صرف شده و همزمان توانستیم ۵۸۰۰ میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی به طرح‌ها اختصاص دهیم.

تأمین ۸۵ درصد هزینه ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر از سوی طرف چینی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به هزینه ۲۳۶۰ میلیارد تومانی ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر گفت: ۸۵ درصد این مبلغ توسط شرکت چینی و ۱۵ درصد دیگر به‌عنوان منابع اولیه از سوی ایران اختصاص می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت فیزیکی ۵ درصدی این پروژه به دلیل برخورداری از ردیف اعتبار ملی خبر داد و گفت: امیدواریم با تأمین مالی صورت گرفته سرعت عملیات اجرایی افزایش یابد و طی یک برنامه ۶ ساله عملیات اجرایی محور به اتمام برسد.

اولویت سال آتی راه‌آهن، توسعه خطوط فرعی شبکه ریلی است

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران سال ۱۳۹۷ را زمان بهره برداری از پروژه ها عنوان کرد و گفت: باید در سال آتی اولویت همه معاونان فنی، توسعه خطوط فرعی شبکه باشد تا امکان دسترسی سریع، راحت و ایمن برای همه مشتریان (مسافری و باری) فراهم آید.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: تاکنون در دولت یازدهم و دوازدهم بهسازی ۹۲۳ کیلومتر و بازسازی ۶۶۰ کیلومتر خطوط، توسعه خطوط حومه ای به طول ۴۶۱ کیلومتر، افزایش ظرفیت خطوط راه آهن (دو خطه سازی) به طول ۱۱۲۷ کیلومتر و تجهیز ۱۶۸ ایستگاه و بیش از ۳۰۰ دستگاه لوکوموتیو به سیستم کنترل اتوماتیک قطار (اِی. تی. سی) با ۲۵۰۰ کیلومتر تراک بندی صورت گرفته است.

مطالعات طرح قطار برقی مشهد - تهران نهایی شد

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: مطالعات طرح قطار برقی مشهد- تهران به مراحل نهایی خود رسیده است و عملیات اجرایی این طرح در سال آینده آغاز خواهد شد.

او ادامه داد: هزینه اجرای طرح قطار برقی مشهد - تهران ۲ میلیارد دلار با حمایت و فاینانس خارجی کشور چین پیش بینی شده که ۸۵ درصد هزینه اجرای این طرح توسط چین و ۱۵ درصد توسط دولت ایران تامین می شود.

نظر شما