شناسهٔ خبر: 51143 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جاذبه‌های گردشگری ایران؛

جشنواره بازار، نبض تپنده نوروز در ملایر

بازار ملایر بوی نوروز حال بیش از پیش به مشام می‌رسد؛ آیین و سنتی مختص ایرانیان و فارسی زبانان که هر سال در آستانه سال نو، بازارش داغ می‌شود و مردم بیشتر در تب و تاب خرید‌های نوروزی قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نوروز باستانی که در جای جای ایران زمین سنتی فراموش نشدنی و نمادی از آمادگی مردم برای استقبال از سالی نکو است، حالا در ملایر رنگ و لعابی دیگر گرفته و چهره‌ای نو از شهر به وجود آورده است. 

در این تب و تاب، بازار خرید‌های نوروزی در سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین مکان ملایر داغ است و گویی شهروندان خرید نورزیشان با عبور از بازار سنتی ملایر تکمیل می‌شود؛ بازاری که به جا مانده از دوران قاجاریه است و روزانه با حضور هزاران خریدار از داخل و خارج شهر، حکایت از این دارد که زندگی در جریان است. 

بازار ملایر که ۱۵۰ سال قدمت دارد، ۲ سال است که به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اصناف و کسبه بازار این شهرستان، به عیدانه فرا رسیدن سال نو جشنواره بازار برگزار می‌شود و به خرید‌های نوروزی رمقی چندین برابر می‌بخشد. 

شالوده این بازار که توسط شیخ الملوک به صورت راسته‌ای طبیعی که به مسجد جامع یا مسجد شیخ الملوک ختم شده، پایه گذاری شده و در گذشته مرکز تجاری شهر بوده و عملکرد خود را تاکنون حفظ کرده است. 

بازار ملایر که همچون بازار‌های سایر نقاط کشور مرکز عمده فعالیت‌های تجاری و اقتصادی شهر است، حال با ایده خوب مسئولان این شهر با برگزاری جشنواره در راسته‌های مختلف بازار، نبض تپنده نوروز و خرید‌های نوروزی شده و خریداران را بیشتر به سمت خود می‌کشاند. 

با توجه به نزدیکی و همجواری بازار ملایر به میدان اصلی شهر، این منطقه از شهر همواره از رونق بالایی برخوردار است و همین امر موجب مراجعه مستمر مردم از شهر‌ها و روستا‌ها برای تهیه کالا‌های مورد نیاز شده و در آستانه نوروز برگزاری جشنواره‌ای از جنس مردم، شوق آنان را برای رونق دادن به این نقطه مهم و تاریخی شهر دو چندان کرده است. 

بازار ملایر شامل ۲ راسته است که بازار اصلی از یک راسته طویل شمالی- جنوبی و یک راسته فرعی شرقی - غربی تشکیل شده و محل تقاطع این ۲ راسته بازار را چهارسو (چهار سوق) می‌نامند که گنبدی زیبا و بزرگ آن را پوشش داده است و ۴۱۱ باب مغازه در این مرکز تجاری و سنتی شهر فعالیت می‌کنند. 

چهار فضای خالی در چهار گوشه گنبد وجود دارد که از آن برای پنجره تهویه هوا استفاده می‌شود و از ویژگی‌های معماری بازار ملایر به وجود برف انداز در شرق راسته اصلی بازار می‌توان اشاره کرد، همچنین جهت راسته اصلی بازار شمالی به جنوبی است که این امر مانع از وزش مستقیم باد می‌شود. 

راسته شیخ الملوک، بازار خان، بازار مهرعلیخان، بازار کفاش ها، بازار سوخته، سرای میر فتاح، سرای خان، چهار سو بزرگ، چهار سوی کوچک و زورخانه بابک که در گذشته تیمچه بوده، از قسمت‌های مختلف مجموعه بازار ملایر بشمار می‌رود که یکی از نقاط مهم تاریخی و سنتی ملایر در جذب گردشگران و مسافران بویژه در ایام نوروز است. 

برگزاری جشنواره بازار به طور قطع می‌تواند جذابیت‌ها و سبک معماری ایرانی بازار ملایر را به مسافران و گردشگران معرفی کند؛ سبک معماری که پیرو معماری اصیل و سنتی ایران از جمله بازار‌های دوران زندیه و صفویه بویژه بازار وکیل شیراز و با همان الگو‌ها ساخته شده است. 

مکانی تاریخی که معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر آن را یک سند ارزشمند هویتی و تاریخی برای مردم این شهرستان می‌داند و علاوه بر جایگاه اقتصادی آن و مکانی برای تبادلات اجتماعی و فرهنگی، نگهداری، معرفی و حفاظت از بازار ملایر را یک ضرورت عنوان می‌کند. 

محمد حامدی نژاد اقدام اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر را در برگزاری جشنواره بازار قابل تقدیر دانست و افزود: این جشنواره‌های محلی باید در راستای معرفی داشته‌ها و توانمندی‌های شهرستان و تقویت تعامل و همکاری بین ارکان مدیریت و توانمندسازی جوامع محلی گسترش یابد. 

وی ادامه داد: سال جاری جشنواره‌های متعددی همچون جشنواره گیلاس، شیره پزی مانیزان، جشنواره انگور و خوشه برتر و جشنواره ملی مبل و منبت در ملایر برگزار شد که گامی مهم برای معرفی و شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ملایر در حوزه‌های مختلف است. 

حامدی نژاد با اشاره به برگزاری دومین جشنواره بازار سنتی ملایر گفت: مکان‌های تاریخی و طبیعی ملایر باید در غالب جشنواره‌های مختلف بویژه در ایام نوروز به مسافران و گردشگران معرفی شود. 

وی توانمندی‌ها و شاخصه‌های تاریخی و طبیعی ملایر را برند این شهرستان عنوان و بیان کرد: امیدواریم با برگزاری جشنواره‌های متعدد شاهد شکوفایی و معرفی بیشتر ظرفیت‌های این شهرستان به سایر نقاط کشور باشیم و ملایر در آینده به شهر جشنواره‌ها تبدیل شود. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز با بیان اینکه بازار‌های سنتی از گذشته مرکز اصلی تجارت و خرید و فروش در شهر‌ها به شمار می‌روند، هدف از برگزاری جشنواره بازار را رونق بخشی بیشتر به کسب و کار و جلب توجه مردم به بازار ملایر اعلام کرد. 

ابراهیم جلیلی ادامه داد: سال گذشته نخستین جشنواره بازار در زورخانه بابک واقع در بازار ملایر برگزار شد که امسال دومین جشنواره با هدف جذب بیشتر مردم به این نقطه تاریخی شهر با همکاری اتاق اصناف، همزمان با ولادت حضرت زهرا (س) در راسته بازار رضا (ع) سرای مهدی برگزار شد. 

وی اظهار کرد: در دومین جشنواره بازار برنامه‌هایی همچون نمایش آیینی، موسیقی سنتی، مولودی خوانی و مرشد خوانی را با هدف ایجاد فضایی شاد و بانشاط و جلب توجه مردم به بازار‌های سنتی شاهد بودیم. 

جلیلی گفت: بازار ملایر همانند سایر بازار‌های ایران همچون بازار خوی، کاشان، تبریز، همدان و وکیل شیراز، به شیوه خطی و ارگانیک یا به عبارتی اندامی احداث شده و دارای ۲ ورودی اصلی یکی در شمال (بازار سوخته) و دیگری در جنوب (خیابان بروجرد) است. 

وی با بیان اینکه پوشش بازار ملایر با طاق ضربی و بین هر طاق ضربی حجره‌ای واقع شده است، بیان کرد: با توجه به توسعه روز افزون شهر و گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی، افراد خیر و نیکوکاری همچون مهر علیخان، ابوالقاسم نوری و میرفتاح نسبت به گسترش و توسعه بازار اقدام کردند و قسمت‌های دیگری توسط شیخ الملوک به هسته اولیه بازار اضافه شد. 

به گزارش ایرنا، بازار سنتی ملایر حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد و در سال ۱۳۵۵ با شماره ۳.۱۲۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

تاکنون ۳۴۰ اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

نظر شما