شناسهٔ خبر: 51175 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کام نوروز را با رانندگی شتاب زده تلخ نکنیم

جاده ترافیک تعطیلات نوروز برای بسیاری از مردم با سفر آمیخته است. افزایش آمار سفر در کشور همزمان با ایام نوروز سالیانی است به دلیل همراه بودن با سوانح رانندگی ناخودآگاه اضطرابی در دل ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بوی بهار می‌آید و سراسر ایران پر از شور و شوق نو شدن طبیعت است. ستادهای نوروزی در همه استان‌ها تشکیل شده‌است تا هر استان و شهر با توجه به ظرفیت‌های خود بتواند میزبانی شایسته و مناسب برای بهار و مسافران نوروزی باشد.

نزدیک به تعطیلات نوروز که می‌شود همه اعضای خانواده را شور و شوقی عجیب بر آن می‌دارد تا با توجه به امکانات، بساط سفر جور کنند و برای خلق لحظات ناب و ماندگار، در نقاط دیدنی سیاحتی و زیارتی و ایرانگردی دل به جاده زنند.

مسافرت های نوروزی هموطنان از چند روز مانده به آغاز سال جدید شدت گرفته است و همین موضوع سبب می‌شود تا در این ایام جاده‌های کشور با ترافیک سنگین خودروها مواجه شوند.

این مساله در کنار بی‌صبری بسیاری از رانندگان و رعایت نکردن نکات ایمنی و هشدارهای پلیس و بی‌‌دقتی باعث شده است هر ساله، کشته‌ و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان در سفرهای جاده ای را شاهد باشیم. این امر ضمن عزادار شدن بسیاری از خانواده‌ها و معلولیت‌های شدید جسمی، پایان داستان برخی سفرهای نوروزی در کشور ماست.

طبق آمار سازمان پزشکی قانونی کشور از ابتدای فروردین تا پایان دی امسال ۱۳ هزار و ۸۷۴ تن در حوادث رانندگی که در سراسر کشور رخ داد، جان خود را از دست دادند.

همچنین طبق آمار پلیس راهور در تعطیلات نوروز ۹۶ استان‌های فارس، خراسان رضوی، گیلان، خوزستان، کرمان، اصفهان، آذربایجان شرقی و هرمزگان بیشترین تلفات جاده‌ای را به خود اختصاص دادند.

در تعطیلات نوروز ۹۶ سهم تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها ۵۹درصد و از ۳۰ کیلومتر به بعد ۴۱ درصد بوده‌است.

رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه روزانه ۹۵۳ نفر در جاده های کشور کشته و مصدوم می‌شوند، بر این باور است که مرگ و میرهای جاده‌ای در رسانه‌های کشور سر و صدایی ندارد.

سردارتقی مهری پیش‌تر اعلام کرده بود که روزانه ۴۳ نفر بر اثر سوانح رانندگی فوت و ۹۱۰ نفر مجروح می شوند و این در حالی است که حوادث جاده‌ای در رسانه و افکارعمومی بدون حساسیت بوده، ولی سقوط هواپیما و جانباختن ۶۶ تن از ابعاد مختلف مورد بررسی و تحلیل رسانه ها قرار می‌گیرد.

به گفته کارشناسان جاده‌های غیراستاندارد، بی‌کیفیت بودن خودروها و خطاهای انسانی سه عاملی هستند که هرکدام به اندازه‌ای می‌توانند کام یک سفر را برای چندین خانواده تلخ کنند.

مهمترین عامل تأثیرگذار در ایجاد حوادث رانندگی و جاده‌ای که در تحقیقات مختلف به آن پرداخته شده، عامل انسانی است و درصد بالایی از تصادفات به این عامل باز می‌گردد.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر اعلام کرده که تصادفات رانندگی بیشترین علت بروز ضایعه نخاعی در کشور است.

براساس گزارش ایرنا، طرح‌هایی همچون طرح «بهرفت» با هدف اصلی کاهش تصادفات رانندگی در جاده های کشور اجرا می‌شوند و پلیس با نظارت بیشتر قوانین خود را سخت‌تر می‌کند اما پاسخ‌دهی تمام تلاش‌های صورت گرفته تنها در گرو هشیاری رانندگان و رعایت سرعت مطمئنه و نکات ایمنی است.

نظر شما